وبـمَستــِـر نـــــوروزِت مُبـارک 🥳 1.5 میلیون هدیه شروع دوره جامع

ساعت‌
دقیقه
ثانیــه

آشنایی با انواع استراتژی های بازاریابی (قسمت اول)

استراتژی های بازاریابی

در این مقاله به انواع استراتژی های بازاریابی نوین اشاره می شود. این مقاله برای همه ی افراد صاحب شغل که برای کسب درآمد نیاز به راهکارهای موثر دارند مناسب است.اگر شما هم برای جذب مشتریان بیشتر و رشد کسب و کارتان به دنبال جواب هستید با ما تا آخر مقاله همراه باشید.

باید گفت که هر استراتژی بازاریابی می‌تواند مزایا و خصیصه‌های یک محصول را به یک بازار هدف ارتباط دهد. همچنین استراتژی‌ های بازاریابی می‌توانند ارزش اصلی کسب و کار را به مشتریان‌شان ابلاغ کنند.

1- استراتژی بازاریابی خیریه ای

باید گفت این کار می تواند یک معجزه هم برای شما باشد و هم برای مشتریان شما و این امر مستلزم داشتن دانش داخلی از چیزی است که سازمان‌تان به آن اهمیت می‌دهد و این که به چه کسانی در جهان می‌خواهد کمک کند.شما مقدار مشخصی از درآمد حاصل از خرید مشتریان از محصولاتتان را به افراد نیازمند یا برای صرف امور خیریه خرج می کنید و بدین ترتیب علاوه بر اجر معنوی از شهرتی در این زمینه هم بهرمند می شوید.

2- بازاریابی تراکنشی

یکی دیگر از استراتژی های بازاریابی ایجاد رونق در فروش است که می‌تواند چالش های زیادی به همراه داشته باشد، به خصوص برای خرده‌فروشانی که مجبور هستند مدام محصولاتی را در حجم بالا به مشتریان بفروشند.

زیرا خرده فروشان مجبورند به منظور برآورده کردن خواسته‌های سرمایه‌گذاران، مشتریان را به خرید با استفاده از کوپن‌ها، تخفیف‌ها، نقدشوندگی‌ها، و رویدادهای فروش تشویق کنند. البته خرده‌فروشان ابرفروشگاه‌ها مدام در حال انجام رویدادهای انگیزه بخش و تبلیغی هستند تا مشتریان علاقمند را به فروشگاه‌هایشان بکشانند و در این بین کار دیگر خرده فروشان کم کم سخت تر می شود.

3- بازاریابی برد نزدیک

استفاده از وای‌فای و بلوتوث برای ارسال پیام‌های تبلیغاتی محصولات و خدمات‌ و ارسال به گوشی‌های هوشمند و تبلت‌های مشتریان‌در یک محدوده‌ی نزدیک را بازاریابی برد نزدیک یا بازاریابی مجاورتی نیز می گویند.

4- بازار یابی رابطه مند یا تعاملی

بسیاری از شرکت‌ها تمرکز خود را بر ایجاد روابط با مشتریان‌شان می‌گذارند به جای آن‌که همیشه فقط تلاش بکنند که به مشتریان چیزی بفروشند. زیرا مشتریان اگر برند شما را بیشتر دوست داشته باشند پول بیشتری هم صرفِ برندتان خواهند کرد.

 

استراتژی های بازاریابی

 

5- بازاریابی کمیابی

در این نوع استراتژی های بازاریابی مهم است که میزان در دسترس بودن محصول را یک بار کنیم. یک شرکت ممکن است انتخاب کند که محصولاتش را فقط در دسترس چند مشتری قرار دهد یا به خاطر دشواری تحصیل مواد خام یا کیفیت بالاترِ محصول انجام می‌شود. همین کمیاب بودن محصول است که باعث ایجاد اشتیاق و افزایش قیمت آن می شود.

6- بازاریابی دعوت به اقدام

از دیگر استراتژی های بازاریابی، می توان به بازاریابی با شیوه‌های تبدیل ترافیکِ وب برای سوق دادن یا فروش در وب سایت ها با استفاده از متن، گرافیک، یا دیگر عناصر طراحی وب اشاره کرد.این نوع استراتژی‌های بازاریابی به تبدیل کمک می‌کنند یعنی این که درصد بازدیدکنندگان برخط را که جزو مشتریان می‌شوند یا به فهرست ایمیل ملحق می‌شوند بهبود می بخشد.

7- استراتژی های بازاریابی دهان به دهان

یعنی انتقال اطلاعات از شخصی به شخص دیگر با استفاده از ارتباط کلامی است. بسیاری از مشتریان به اشتراک گذاشتن داستان‌های محصولات و خدمات محبوب‌شان را مهم می‌دانند و از اینکه برند مورد علاقه‌شان را با مردم دنیا به اشتراک بگذارند بسیار هیجان زده می‌شوند. این یکی از قدیمی ترین استراتژی های بازاریابی است که باید گفت بازاریابان مدرن یاد گرفته‌اند چگونه عمل دهان به دهان معتبر را برای شرکت‌شان و محصولاتی که عرضه می‌کنند به وجود بیاورند.

8- بازاریابی تنوع گرا

تحلیل بخش‌های مختلف مشتری بر مبنای تفاوت‌های فرهنگی شامل سلایق، انتظارات، اعتقادات، نگرش‌های جهانی، و نیازهای مشخص و توسعه‌ی یک طرح بازاریابی شخصی‌سازی شده بر اساس این تحلیل انجام گرفته.

9- بازاریابی ویروسی

ایجاد ایده‌های کسب و کار جدید که باعث شوند محصولات در قلب و ذهن مشتریان ماندگار نگه داشته شوند. هر بار یک محصول جدید خلق می‌شود، باید به مشتریان دلیلی برای رویاپردازی درباره‌ی خرید آتی‌شان داده شود. به این نکته توجه کنید که اگر کاری بکنید که مشتریان‌تان درباره‌ی محصولات و خدمات‌تان صحبت کنند برای رشد آگاهی درباره‌ی کسب و کارتان بسیار حائز اهمیت است.

10- بازاریابی انبوه

از دیگر استراتژی های بازاریابی می توان به این نوع بازاریابی انبوه اشاره کرد که شرکت‌های سهامی بزرگ برای بقا و رشد به ایجاد تعداد زیادی خرید از محصولات‌شان نیاز دارند. کسب و کارهای بزرگ پول زیادی برای شناخت داده‌های بزرگ صرف می‌کنند و آنها درباره‌ی تلاش‌های بازاریابی انبوه‌شان بسیار فعال هستند، و اغلب به مشتریان‌شان احساس خودمانی بودن و گرمی می‌بخشند.

11- بازاریابی پنهان کاری

بعضی وقت‌ها نفروختن همه چیز به همه کس می‌تواند منبع بزرگ شایعه شود و به اندازه‌ی کافی محرک برای تشویق و ترغیب افراد به بیشتر خریدن شود.

 

استراتژی های بازاریابی

12- بازاریابی فصلی

در این استراتژهای بازاریابی رویدادهای فصلی می تواند روشی بی‌نظیر برای ملاقات با مشتریان جدید باشد. شما با وفق دادن خود با فصول مختلفی که برای مشتریان‌تان مهم هستند می‌توانید در سبک زندگی‌ آنها نقش مناسب‌تر و مرتبط‌ تری داشته باشید.

13- بازاریابی اینترنتی

رواج یک تجارت در اینترنت، شکل جدیدی از بازاریابی است که شامل بنرهای آنلاین تا آن پاپ‌آپ‌های آزار دهنده و … است. بازاریابان آنلاین تلاش کرده‌اند به هر طریقی که می‌توانند توجه مشتریان‌شان را به خود جلب کنند. بیشتر تلاش‌های بازاریابی آنلاین امروزه ترکیبی از استراتژی‌های مدیریت رشد و مجموعه‌ای از تکنیک های اطلاع رسانی است که جلب توجه می‌کند.

14- بازاریابی روابط عمومی

می توان یک از مهم ترین استراتژی‌های بازاریابی را روابط عمومی نام برد. بسیاری از بازاریابانِ با سابقه و کارآمد با رسانه‌ها کار می‌کنند تا درباره‌ی محصولات‌شان و مزایایی که محصولات‌شان دارد دست به آگاه‌سازی بزنند و در بسیاری از موارد که مشکلی پیش می‌آید، وجود یک استراتژی بازاریابی روابط عمومی ضروری است.

15- بازاریابی اوانجلیسم (متعصبانه)

یعنی توسعه مشتریان طرفدارِ متعصب (آنهایی که عاشق برند شما هستند) تا از برند یا محصول‌تان دفاع کنند، و به نحوی برند شما را به نمایش بگذارند که گویی بخشی از هویت خودشان بوده است.

16- بازاریابی ایمیلی

این نوع از استراتژی های ایمیلی بسیار رواج دارد و بسیاری از بازاریابان کسب و کار به کسب و کار به بازاریابی ایمیلی به عنوان یک راه اولیه برای ارتباط با مشتریان وابسته‌اند. بازاریابان اینترنتی سعی کرده‌اند ایمیل‌ها را برای مشتریان بالقوه جمع‌آوری و سازماندهی کنند.

۱7- بازاریابی آفلاین

بسیاری از شرکت‌ها روش‌های جدیدی از ترکیب بازاریابی آفلاین با فناوری‌های جدید برای خلق تجارب مشتریان جذاب‌تر پیدا می‌کنند.

18- بازاریابی گردهمایی

شاید باورتان نشود اما گردهمایی روشی بینظیر برای ایجاد روزنه فروش است. مشتریان اغلب برای خرید به یک دلیل نیاز دارند و گردهمایی می‌تواند بیشتر دلیل ها را به صورت تمام و کمال ارائه دهد.

 

استراتژی های بازاریابی

 

19- استراتژی بازاریابی مستقیم

در این نوع از استراتژی های بازاریابی ارتباط مستقیم برقرار کردن با مشتریان و مشتریان بالقوه از طریق نامه، ایمیل، پیامک، آگهی روی کاغذهای کوچک و دیگر مواد تبلیغاتی شما را به اهدافتان نزدیک تر می کند.

20- بازاریابی بیرونی

برخی شرکت ها با فراهم کردن فهرستی از مشتریان بالقوه خود می‌تواند دستیابی به گروه‌های هدف فردی‌‌ را به منظور یافتن مشتریان جدید آغاز کنند.

21- بازاریابی درونی

مثلاً در مورد خدمات بانکی وقتی مشتریان کسب و کار برای چک کردن مانده‌های حساب‌شان تماس می‌گیرند، تعقیب بانکی کسب و کار اغلب این فرصت را به بار می‌آورد تا از آنها بپرسیم آیا به یک خط اعتباری، یا چندین و چند خدمت دیگری که بانک ارائه می‌دهد علاقمند هستند یا خیر.این می‌تواند فرصت بی‌نظیری برای فروش محصولات و خدمات اضافی به آنها باشد که در حال حاظر ندارند.

22- بازاریابی اِشانتیون

این نوع بازاریابی می تواند بر اساس محصولات و خدمات‌ فروخته شده به قیمت پایین‌تر باشد تا فروش کالاها یا خدمات مرتبط دیگر را تقویت کنید. این یعنی رایگان تبلیغ می کنید و جایزه می دهید.

23- بازاریابی مقاله ای

مقالات می‌توانند ابزار قدرتمندی برای نشان دادن دانش و تخصص در صنعت‌هایی که در آنها تخصص بسیار ارزشمند است تلقی شوند و بعضی از نوآوری‌ها به شکل مقاله یا پژوهش‌نامه به اشتراک گذاشته می‌شوند که اطلاعات فنی لازم را به خریداران بصورت تخصصی انتقال می دهند.

24- بازاریابی خبرنامه ای

نوشتن خبرنامه‌ای سرگرم‌کننده و جالب برای تبلیغ کسب و کار که بر بعضی از چیزهایی که به درد اخبار می‌خورد و برای سازمان اتفاق افتاده است تاکید می‌کند می تواند یکی از استراتژی های بازاریابی باشد که حس تعامل و مشارکت با اعضا را ایجاد می‌کند و برای رشد باورنکردنی‌ آنها عاملی کلیدی فراهم آورده است.

25- بازاریابی محتوا

شما برای آموزش مشتریان بالقوه درباره‌ی محصولات و خدمات‌تان محتوا بنویسید و منتشر کنید. این کار برای کسب و کارهای می‌تواند یک وسیله‌ی کارآمد برای تاثیر گذاشتن بر مشتریان باشد بدون استفاده از روش‌های فروش مستقیم.

26- بازاریابی نمایشگاه های تجاری

نمایشگاه‌های تجاری گردهم‌آیی‌های صنعتی هستند که در آنها از مشتریان دعوت می‌شود تا نمونه‌ای از تمام آنچه یک صنعت قرار است ارائه دهد بیاورند. بسیاری از محصولات برای آن که خریداری شوند باید امتحان شوند و چه جایی بهتر از این نمایشگاه ها برای عرضه محصولات و شناساندن به مشتریان.

برای مطالعه بیشتر به مقاله انواع استراتژی های بازاریابی (قسمت دوم ) مراجعه کنید.

پیشنهاد برای شما
guest
0 نظر
Inline Feedbacks
نمایش همه

آنچه در این مقاله می‌خوانید