انواع استراتژی های بازاریابی (قسمت دوم)

انواع استراتژی های بازاریابی

در مقاله قبلی در مورد انواع استراتژهای بازاریابی صحبت کردیم در این مقاله به ادامه استراتژها و کاربرد آنها می پردازیم. اگر شما هم علاقه دارید از تمامی استراتژی های بازاریابی اطلاع پیدا کنید و بهترین آنها را برای کسب و کار خود برگزنید با ما تا آخر این مقاله همراه باشید.

27- بازاریابی مستقیم

یعنی کالا و خدمات خود را از طریق ابزارهای دیجیتالی مثل رایانه، تبلت و یا گوشی های هوشمند تبلیغ کنید. در بازاریابی دیجیتالی این امر یک امر ضروری و حیاتی است. بازاریابی مستقیم هم می‌تواند روشی موثر برای دستیابی به مشتریان درست در خانه‌هایشان باشد و هم می تواند مخرب باشد زیرا مصرف‌کنندگان نمی‌خواهند یک خروار نامه آرامش‌ آنها را بر هم بزند.

28- بازاریابی سرچ اینترنتی

با پیشرفت تکنولوژی افراد سوالات خود را از طریق سرچ و جستجو در اینترنت پیدا می کنند. در این امر گوگل در پاسخ دادن به پرسش‌هایی که میلیون‌ها نفر روزانه برای یافتن پاسخ‌شان در این سایت جستجوی اینترنتی پیشرو جست‌وجو می‌کنند بسیار عالی عمل می‌کند. این خود می تواند برای رشد کسب و کارها مفید باشد و یکی از انواع استراتژی های بازاریابی به حساب آید.

29- بازاریابی چکه ای

بازاریابی چکه‌ای یکی دیگر از انواع استراتژی های بازاریابی است که رابطه نزدیکی با ارتباطات دارد. یعنی به مرور زمان مجموعه‌ی پیش‌نوشته‌ای از پیام‌ها را به مشتریان یا مشتریان بالقوه می‌فرستد، یا “چکه چکه” ارسال می‌کند. این پیام‌ها اغلب مثل بازاریابی ایمیلی هستند.

انواع استراتژی های بازاریابی

30- بازاریابی مخصوص بازار

در این نوع بازاریابی اگر چه بازارها شلوغ به نظر می رسند ولی تمام تمرکز بر روی قسمتی از بازار است که جا مانده یا دیده نشده است. یافتن یک

یک ویژه بازار و پر کردن آن می‌تواند به عنوان رازِ رشد بازارهای بیش از حد شلوغ باشد. مثلاً در بازارهای کیف یا کفش بر روی نوع خاصی از بازار تمرکز کنیم مثل کیف های مخصوص پول یا چمدان های ویژه یا حتی کفش های مربوط به اسکیت و بازی و … .

31- بازاریابی رسانه های اجتماعی

خیلی از سایت هایی که در رسانه‌های اجتماعی فعال هستند مثل فیس‌بوک و توئیتر فرصت های بی نظیری را برای کسب و کارها ارائه می دهند. بیشتر این رسانه ها بر روی تعامل بر روی مشتری تمرکز دارند.

32- بازاریابی B2B

یکی دیگر از انواع استراتژی های بازاریابی همین B2B است. شاید بارها این واژه را شنیده باشید این بازاریابی بر روی بازاریابی کسب و کار بر روی کسب وکار عمل می کند. بیشتر در سازمان ها یا کسب و کارهای تجاری و دولتی اتفاق می افتد. در این روش کسب و کارها می توانند کالاها یا خدمات‌شان را به شرکت‌ها یا سازمان‌های دیگری بفروشند.

انواع استراتژی های بازاریابی

33- بازاریابی اجتماعات

در این روش شما جمعی از مشتریان موجود را در یک مکالمه‌ی پویا یا صحبت از نیازها و خواسته‌های آنها در گیر می کنید. این شیوه می تواند به جای تمرکز بر ایجادِ تراکنش بیشتر بر روی بازاریابی اجتماع وفاداری و سطوح بالاتری از تعاملات شکل بگیرد که تاثیر بیشتری بر رشد کسب و کارها دارد.

انواع استراتژی های بازاریابی34:

بازاریابی چند رسانه ای:

فراهم کردن اطلاعات برای مشتریان از طریق کانال‌ها متعدد مثل ایمیل، نامه، وب‌گاه، و تبلیغات آنلاین و چاپ شده برای ارتقاء و بهبود چند رسانه‌ای کالاها و خدمات‌.

35- بازاریابی کسب و کار به مصرف‌کننده یا B۲C

این هم یکی از انواع استراتژی های بازاریابی است که در آن هدف نهایی هر کسب و کار فروش به مصرف کننده است.  بازاریابان کسب و کار به مصرف کننده، فعالیت‌های بازاریابی ترغیبی مثل کوپن‌ها، نمایشگاه‌ها، نمای مغازه‌ها(چه واقعی و چه آنلاین) و تلاش‌های خاصی را به کار می‌گیرند تا آنها را به خریدتشویق کنند.

این روش ها از لحاظ دوره‌ی زمانی کوتاه‌تر هستند، و نیاز دارند که بلافاصله علاقه‌ی مشتریان را به خود جلب کنند. بنابراین کمپین‌ها اغلب معاملات، تخفیف‌ها، یا اسنادی را ارائه می‌دهند که می‌توانند هم به صورت آنلاین و هم در فضای فیزیکی استفاده شوند.

36- بازاریابی تشویقی یا ترویجی

در این نوع بازاریابی هدف برانگیختن یک مشتری جهت اقدام در قبال یک تصمیم خرید است. بازاریابی تبلیغاتی فنی است که شامل تشویق های مختلفی جهت خرید می‌شود از جمله:

  • رقابت‌

همه‌ی افراد از بردن رایگانِ خوشحال می‌شوند.این رقابت‌ها می تواند وسیله‌ی بازاریابی جذابی برای کسب و کارهای کوچک جهت ایجاد مشتریان جدید و خلق آگاهی باشد.

  • کوپن‌ها

کوپن‌ها هنوز کار می‌کنند و یک استراتژی بازاریابی مقرون به صرفه برای کسب و کارهای کوچک فراهم می‌کنند.

  • نمونه برداری

توجه داشته باشید که یک سلیقه‌ی کوچک به مشتریان دادن می‌تواند به یک خرید بزرگ منجر شود و کاری کند که بیشتر بخرند.

انواع استراتژی های بازاریابی 37:

بازاریابی کمینی

بازاریابی کمینی در اصل تلاشی از جانب یک برند خاص به منظور پیوستن به یک تیم و یا رویدادی پر طرفدار بوده که در بیشتر موارد نیز بدون هیچ گونه هزینه ای انجام می گرفته است. نتیجه این رویکرد جلب نظر مشتریان بزرگ، سرمایه گذاری بر آنها و یا فقط حمله به رقبا عنوان می شود. امروزه تعریف قدیمی بازاریابی کمینی مقداری دچار تغییر و تحول شده است، به صورتی که این استراتژی را ابزاری اساسی برای استفاده در شرایط جنگ میان برندها می شناسند.

38- بازاریابی ابری

جایی که تمام منابع و امکانات بازاریابی تحت شبکه آنلاین جابجا می‌گردد و مشارکت‌کنندگان در فرآیند این نوع بازاریابی قادر به توسعه، اصلاح، استفاده و یا به اشتراک‌گذاری آن هستند.

با پیشرفت فناوری اطلاعات و ورود آن به حوزه بازاریابی و تبلیغات نیاز به انجام کارهای مرتبط با برنامه‌ریزی و اجرا آن‌ها در همه‌ جا و همه زمان به وجود آمده است. مثال بارز این امر سایت آمازون است که همه فناوری های نوین را بدون استفاده از نرم افزار خاص و زحمت اضافی در اختیار کاربران قرار می  دهد.

39- بازاریابی موبایلی

بازاریابی موبایلی می‌تواند برای مشتریان در زمان و مکان ویژه، اطلاعات شخصی شده ای فراهم کند که کالاها، خدمات و ایده‌ها را ارتقاء می‌بخشد.

40- بازاریابی هم پیمانی

یکی دیگر از استراتژهای بازاریابی است که یک سرمایه گذاری مشترک بین دو یا چند کسب و کار است که تلاش می کنند برای تبلیغات و فروش کالاها و خدمات، منابع را بکار بگیرند.

41- بازاریابی تلفنی

بسیاری از شرکت‌ها برای ارتباط با مشتریان هنوز از این نوع بازاریابی استفاده می کنند. بازاریابی تلفنی می‌تواند بخش مهمی از فروش محصولات‌ شما را به مشتریان در بر بگیرد و نباید از آن غفلت کرد. هر چند که خیلی ها از آن نفرت دارند.

42- بازاریابی معکوس

در این شیوه کاری می کنید که مشتری کسب و کار را دنبال کند و معمولا، این کار از طریق روش‌های سنتی تبلیغات صورت می‌پذیرد، مانند تبلیغات تلویزیونی، تبلیغات مجله‌‌های چاپی، و رسانه‌های آنلاین. در این بازاریابی بر نزدیک شدن مشتریان بر فروشندگان بالقوه که ممکن است بتوانند محصول مطلوب را ارئه دهند تمرکز دارد.

انواع استراتژی های بازاریابی 43

 بازاریابی بر اساس نمونه رایگان

در این نوع از بازاریابی تمرکز بر روی ارائه‌ی یک نمونه‌ی رایگان از محصول می‌شود برای تاثیرگذاری بر مشتری جهت انجام خرید.

44- بازاریابی شخصی سازی

بازاریابی شخصی سازی سعی می‌کند یک محصول منحصربفرد برای ارائه به هر مشتری درست کند. این نوع بازاریابی از اطلاعات کاربری،متد های رفتار شناسی و جامعه شناسی بهره می گیرد تا اطلاعات درست را در زمان مناسب به کاربران درست برساند. بازاریابی شخصی سازی شده باعث ایجاد حس خاص بودن در مشتریان می شود.

45- بازاریابی نامه ای مستقیم

مستقیما با مشتری ارتباط برقرار می کند. پیام‌های بازاریابی مستقیما به نشانی مشتری(ها) فرستاده می‌شوند. نشانی‌پذیری به شکل‌های مختلفی ظاهر می‌شود از جمله نشانی پست الکترونیک، شماره‌های موبایل، کوکی‌های مرورگر وب، شماره‌ی دورنگار، و نشانی‌های پستی. می توان گفت به دنبال برانگیخته شدن یک عمل که همان “اقدام” است می گردد.

46- بازاریابی براساس بانک داده ها

ازانواع استراتژی های بازاریابی است که با استفاده از پایگا‌ه‌های داده‌های مشتریان یا مشتریان بالقوه جهت تولید پیام‌های شخصی‌سازی شده به منظور تبلیغ یک محصول یا خدمت برای بازاریابی و فروش است.بازاریابی پایگاه داده‌ها بر استفاده از تکنیک های آماری برای توسعه‌ی مدل‌های رفتار مشتری تاکید می‌کند که بعدا برای انتخاب مشتریان جهت برقراری ارتباط استفاده می‌شود.اغلب دو نوع بانک داده ها وجود دارد اول بانک داده های مصرفی یا مصرف کننده ها و دوم پایگاه داده ی کسب و کارهای دیگر

47- بازاریابی فرهنگی

در بازاریابی فرقه‌ای‌ ـ‌‌ فرهنگی تصور می‌شود که می‌توان با تحریک محرک‌های رفتاری غیرزمان‌بندی که در فرقه‌های مذهبی نیز مشاهده می‌شوند، مصرف‌کنندگان یک برند را افزایش داد.

48- بازاریابی انسانی

نقش منابع انسانی در سال­ های اخیر به شدت تکامل یافته است. جذب، درگیر نمودن و حفظ استعدادهای برتر، اولویت اصلی مدیران برای رسیدن به اهداف استراتژیک بازاریابی است، و اغلب شرکت ها این مسئولیت را بر عهده منابع انسانی می گذارند. انسان‌ها بین نیازهای جسمانی نیازهای اجتماعی و نیازهای فردی تفاوت می گذارند. رقابت شدید بازار موجب شده است تا داوطلبان، بدون راهنما، نتوانند به تناسب خود به برند پی ببرند.

49- بازاریابی مشارکتی

شراکت و هم پیمان شدن با برند هایی که شما را کامل می‌کنند. در این استراتژی، یک برند تولید فروش می‌کند در حالی که برند دیگر مشتریان جدید ایجاد می‌کند و آگاهی از برند را شکل می‌دهد.

50- بازاریابی چریکی

روش‌های پایه‌ای و کم بودجه که مبنای آن خلاقیت، جمعیت زیادی از آدم‌ها، و عنصر غافلگیری برای بازاریابی یا تبلیغ یک محصول، خدمت، برند، رویداد، یا شروع جدید می‌باشد.

پیشنهاد برای شما
guest
0 نظر
Inline Feedbacks
نمایش همه

آنچه در این مقاله می‌خوانید