آشنایی با انواع استراتژی کسب و کار (قسمت اول)

استراتژی کسب و کار

شرکت های کوچک به تناسب اندازه و موقعیتشان می توانند از انواع استراتژی کسب و کار استفاده کنند. بیشتراستارت آپ ممکن است در مقایسه با شرکت‌هایی که به ثبات رسیده‌اند، با چالش‌های مختلفی روبه‌رو شوند و بر همین اساس استراتژی‌های کسب و کاری که آنها به کار می‌برند ممکن است با استراتژی مورد استفاده‌ی رقبای کلید‌ی‌شان فرق داشته باشد.

اگر شما هم به دنبال استراتژی های نوین برای بهبود کسب و کار خود هستید این مقاله را از دست ندهید.

1-استراتژی متمایز کردن محصول

در شرکت‌های کوچک اغلب زمانی از استراتژی متمایز کردن محصول استفاده می‌کنند که یک مزیت رقابتی دارند، مثل کیفیت یا خدمات برتر. به عنوان مثال، یک تولیدکننده‌‌ی کوچک دستگاه تصفیه‌ی آب ممکن است خود را از رقبای‌اش با طراحی مهندسی برتری که دارد متمایز کند. در این روش باید نقش وفاداری مشتریان به شرکت را نیز در نظرگرفت تا استراتژی تمایز محصولات با موفقیت روبرو شود.

2- استراتژی رشد در کسب و کار

در این نوع از استراتژی معرفی محصولات جدید یا اضافه کردن مشخصه‌های جدید به محصولات نقش مهمی دارد. گاهی اوقات یک شرکت کوچک مجبور است خط تولید خود را تغییر یا افزایش دهد تا بتواند پا به پای رقبایش شمشیر بزند. در غیر این صورت، مشتریان ممکن است استفاده از فناوری جدید یک شرکت رقیب را شروع کنند. مثال این اتفاق را باید در انواع برند های خودرو با فناورهای جدید یا گوشی های هوشمند دانست که مدام محصولات جدید با فناوری های مدرن تر ارائه می کنند و برندهای مختلف باید برای بقا تلاش کنند.

3- استراتژی کسب و کار با قیمت گذاری بالا

اگر کالای مورد نظر ویژگی خاصی برای مصرف‌کنندگان نداشته باشد تا بابت آن پول گزافی پرداخت کند، ممکن است بکلی این استراتژی کسب و کار با شکست روبرو شود.حتی یک فناوری جدید می‌تواند مثالی برای این استراتژی باشد. این امر به ویژه در مورد کالاهایی که در مرحله‌ی مقدماتی چرخه‌ی زندگی آن محصول می باشد بیشتر اهمیت دارد. اکثر شرکت های کوچک استراتژی قیمت‌گذاری گزاف را استفاده می‌کند تا به سرعت هزینه‌های تولید و تبلیغات آن محصول را جبران کند.

4- استراتژی تحصیل

یعنی یک شرکت کوچک با خرید یک شرکت دیگر یا یک یا چند خط محصول از آن شرکت از این مزیت رقابتی به نفع خود استفاده کند و کار خود را توسعه دهد. اگر شما از این استراتژی می خواهید استفاده کنید بهتر است چند نکته طلایی را در نظر بگیرید.پیش از تنظیم برنامه‌های آینده‌ی کسب‌وکار، محدودیت‌های محصولات و بازار هدف را شناسایی کنید و با انتخاب بهترین راهکار عملی، نرخ رشد بلندمدت شرکت را افزایش دهید.

در استراتژی کسب و کار و طبق آمار تنها یک‌دهم از یک درصد (به عبارتی یک‌هزارم) شرکت‌ها‌، از مرحله‌ی آغازین راه‌اندازی سرانجام به یک کسب‌وکار بزرگ تبدیل می‌شوند. حتی درصد بسیار کمتری می‌توانند به درآمدزایی استاندارد جهانی دست پیدا کنند.

معنای آن این است که اکثر شرکت‌ها، کار خود را با قدم‌های کوچک شروع می‌کنند و در همین مرحله باقی می‌مانند. نکته‌ی قابل‌توجه این است که عدم رشد شرکت هرگز متضمن بقای آن نیست، بلکه برعکس، رشد آرام یا کاهش رشد یکی از اصلی‌ترین عوامل ورشکستگی کسب‌وکارها است.

باید دقت کرد که رشد کسب‌ و کار خرد، علاوه بر پروسه‌های مناسب اجرایی، به استراتژی‌های رشد بستگی دارد. بنگاه‌های کوچک بسته به شرایط، با استفاده از استراتژی های کسب و کار مختلفی می‌توانند دامنه‌ی عملیات خود را گسترش داده و به فروش و درآمد بیشتری دست پیدا کنند.

 

استراتژی کسب و کار

 

5- افزایش نفوذ بازار

به‌طور پیش‌فرض اولین راه توسعه‌ی عملیات یک شرکت محسوب می‌شود. طبق این سناریو، زمانی که هیچ محصول جدیدی تولید نمی‌شود و هیچ بازار جدیدی برای ورود، وجود ندارد، شرکت باید با تمرکز روی محصولات یا خدمات فعلی خود تلاش کند سهم خود را از بازارهای موجود افزایش دهد.

البته شایان ذکر است که افزایش نفوذ در بازار، یک راهکار رقابتی است. بی تردید این استراتژی کسب و کار برای بنگاه های کوچک که در این راه با رقبای متعددی روبرو می‌شوند و برنامه‌های مختلفی را برای پیروزی در این رقابت طراحی می‌کنند مناسب تر است. برخی از استراتژی‌های نفوذ بازار عبارت‌اند از:

1- کاهش قیمت نهایی محصولات یا خدمات

یکی از استراتژی های نفوذ بازار کاهش قیمت نهایی محصولات یا خدمات به‌منظور جذب مشتریان بیشتر است: این روش زمانی که تمایزات کمی در بازار وجود دارد، خوب جواب می‌دهد.

2- افزایش تبلیغات محصول

 کسب‌ و کار های کوچک به‌جز انواع فرم‌های سنتی و غیر سنتی تبلیغات، می‌توانند از روش‌های دیگری نیز برای جذب مشتریان استفاده کنند. برنامه‌هایی نظیر پیشنهادات ویژه، رویدادهای خاص تبلیغاتی، تخفیفات تجاری و فروش یا استرداد هزینه در صورت عدم رضایت مشتریان، نمونه‌هایی از این استراتژی به شمار می‌آیند. چنین برنامه‌هایی نه‌تنها نظر مشتریان فعلی شما را جلب می‌کند، بلکه به سایر کاربرانی که پیش‌ازاین از وجود برند شما مطلع نبودند نیز آگاهی می‌بخشد.

3- گسترش کانال های توزیع

 گسترش کانال‌های توزیع به‌منظور افزایش دسترسی برای اجرای این نوع استراتژی کسب و کار غالباً باید به دنبال توزیع‌کنندگان، خرده‌فروشی‌ها، نمایندگی‌های فروش و واسطه‌های بیشتری بگردید. به‌عنوان یک کسب‌ و کار کوچک، شراکت با کانال‌های توزیع گستره تر و باثبات‌تر، به نفع شما است چراکه شانس شما را برای دسترسی به مشتریان واقعی افزایش می‌دهد و به افزایش تقاضای محصول در بازار منجر می‌شود.

4- بهبود و پیشرفت موثر محصول

اگر بتوانید ویژگی‌های محصولات فعلی را بهبود بدهید یاجایگزین دیگری را برای آن‌ها پیشنهاد کنید، افراد بیشتری را به مصرف کالاها یا خدمات خود تشویق می‌کنید. برای اجرای این استراتژی کسب و کار غالباً نیازی نیست که اصل محصول را تغییر دهید، بلکه کافی است با خلاقیت، جذابیت بیشتری به ویژگی‌های ظاهری محصولات (نظیر بسته‌بندی) ببخشید.

 

استراتژی کسب و کار

 

5- هدف قرار دادن مشتریان و کانال‌های توزیع رقبا

به‌طور طبیعی اگر کسب‌ و کار های کوچک بتوانند مشتریان رقبای خود را جذب کنند، سهم خود را از بازار افزایش می‌دهند. با به‌کارگیری این استراتژی کسب وکار در واقع با یک تیر دو هدف را نشانه می‌گیرید. گرچه تلاش‌های شما روی مشتریان شرکت‌های رقیب متمرکز می‌شود، ولی پیرو این امر کانال‌های توزیع و خرده‌فروشانی را هم که با رقیب کار می‌کنند، از آن خود می‌کنید.

اگر شما بتوانید مزایای بهتری نسبت به پیشنهاد فعلی رقیب ارائه کنید، قدم بسیار مؤثری برداشته‌اید. توجه کنید که در استراتژی‌های نفوذ بازار، ما از بازاری صحبت می‌کنیم که سایز آن ثابت و بدون تغییر است. جریان فوق در استراتژی کسب و کار که مربوط به توسعه‌ی بازار به‌ شدت متفاوت خواهد بود.

برای مطالعه بیشتر می توانید به مقاله آشنایی با استراتژی توسعه بازار برای کسب و کار (قسمت دوم) مراجعه کنید.

پیشنهاد برای شما
guest
0 نظر
Inline Feedbacks
نمایش همه

آنچه در این مقاله می‌خوانید