آوردن سایت به صفحه اول گوگل چگونه ممکن است؟

آوردن سایت به صفحه اول گوگل یکی از چالش هایی است که سالهاست وبمستر ها با آن روبرو هستند. معمولا برای وبمستر هایی که قصد دارند از طریق اینترنت به موفقیت برسند و تمایل دارند به شهرت یا درآمد قابل توجهی دست یابند، قرار گرفتن در صفحه اول گوگل و به خصوص نتیجه اول این صفحه بسیار مهم و ارزشمند محسوب می شود. در این مقاله راه هایی را به شما معرف میکنم که میتوانید با استفاده از این راه ها وب سایتتان را به صفحه اول گوگل بیاورید و بازدید سایتتان را از این طریق چند برابر کنید.

 

 

زیر ساخت های مورد نیاز برای قرار گرفتن در صفحه اول گوگل

برای قرار گرفتن در صفحه اول گوگل، سایت شما باید دقیقا مثل یک کوه یخ باشد. اگر اینترنت را مثل دریا فرض کنیم و هر سایت را یک کوه یخ در نظر بگیریم، دیده شدن در صفحه اول گوگل مانند قسمتی از این کوه یخ است که خارج از آب قرار گرفته است و هرچه قسمت بیرون از آب سایتتان بلندتر باشد شانس دیده شدنتان در صفحه اول گوگل بیشتر می شود، اما این به آن معنا نیست که اندازه واقعی آن کوه یخ همان اندازه ایست که بیرون از آب قرار گرفته. حدود ۹۰% یک کوه یخ در زیر آب قرار دارد.

 

بنابراین وب سایت شما برای دیده شدن در گوگل به زیرساخت هایی نیاز دارد که اگر آنها را ایجاد نکنید هرچقدر تلاش کنید کوه یخ بزگتری ایجاد کنید می بینید که ۹۰% تلاشتان به زیر آب می رود و هیچ وقت دیده نمی شود. در ادامه این ضروریات را برای شما توضیح خواهم داد.

وب سایت بهینه شده برای گوگل

اگر سایت شما ساختار منطقی درستی نداشته باشد، کار شما برای پیدا شدن در گوگل خیلی سخت می شود. مشکلات ساختاری سایت خود شامل موارد بسیاری است اما در اینجا به چند مورد از مهم ترین مواردی که در قرار گرفتن سایت شما در صفحه اول گوگل بیشترین تاثیر را می گذارند به صورت مختصر اشاره خواهم کرد. البته اگر از سیستم های مدیریت محتوایی مانند وردپرس استفاده میکنید تعداد قابل توجهی از این موارد به صورت خودکار در سایت شما لحاظ شده است و از این بابت نگرانی چندانی نداشته باشید.

نقشه سایت Site Map

یکی از مهمترین عواملی که هر سایت موفق به آن نیاز دارد، نقشه سایت است. نقشه سایت به گوگل کمک می کند تا در سریع ترین زمان ممکن مطالب شما را توسط خرنده ها اسکن کند. سایت های وردپرس می توانند با نصب پلاگین Yoast SEO به سادگی برای سایتشان نقشه استانداردی ایجاد کنند.

 

ساختار سلسله مراتبی Hierarchical Architecture

طبقه بندی سلسله مراتبی و وجود نظم معنا دار در سایت یکی از مهم ترین مواردی است که متاسفانه افراد زیادی این مورد را جدی نمیگیرند. ساختار سلسله مراتبی بیشتر به دسته بندی مطالب و منو های سایت شما مربوط می شود. شما نباید کاری کنید که کاربر برای پیدا کردن یکی از مطالب سایتتان چندین دقیقه نیاز به فکر کردن و گشت و گذار داشته باشد. سایت شما باید به گونه ای طراحی شده باشد که بتوان با نهایتا ۴ کلیک به هر قسمت دلخواه آن رسید.

دسته بندی یکی از مهم ترین قسمت هایی است که در اصلاح ساختار سایت باید مورد توجه قرار بگیرد. شما باید مطالبی که روی سایتتان قرار دارد را بر اساس علایق و خواسته های کاربران دسته بندی کنید. دسته بندی ها باید شامل مطالب کاملا مرتبط و مورد نیاز کاربر باشند.

استفاده درست از تگ عنوان و توضیحات متا Title and Meta Description

یکی از عوامل بسیار تاثیر گذار در سئو، عنوان صفحه و قسمت توضیحات آن است. در حقیقت این دو پارامتر از دو طریق بر روی وضعیت وب سایت شما تاثیر می گذارند:

  • تاثیر در الگوریتم رنکینگ گوگل
  • تاثیر در تصمیم کاربران برای کلیک روی لینک شما

عنوان و توضیحات صحیح در اولین قدم باعث می شود تا الگوریتم های گوگل سایت شما را در نتایج صفحه اول قرار دهند و در مرحله بعد اگر عنوان و توضیح شما برای کاربر جذاب باشد کاربر تصمیم میگیرد بر روی لینک سایت شما کلیک کند و وارد سایتتان شود و این موضوع هم باعث جذب کاربران بیشتر و هم باعث رسیدن به نتیجه اول گوگل می شود.

پلاگین Yoast SEO که اندکی قبل به شما معرفی کردم این قابلیت را به سایت وردپرسی شما اضافه می کند که برای هر یک از صفحات سایتتان عنوان ها و توضیحات دلخواه بنویسید.

 

لینک اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

اگر سایت شما فاقد دکمه های اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی یا Social Network Share Buttons است، شما در حال از دست دادن فرصت های ویژه ای هستید! ممکن است بپرسید اشتراک گذاشته شدن مطالب سایت ما چه کمکی به قرار گرفتن در صفحه اول گوگل می کند؟

شبکه های اجتماعی نقش قابل توجهی در سئو ایفا می کنند. یکی از دلایل اهمیت اشتراک گذاری در این شبکه ها لینک بیلدینگ است و دلیل مهم تر اشتراک گذاری در این شبکه ها، اهمیت بازنشر مطالب سایت در شبکه های اجتماعی به عنوان یکی از پارامتر های موثر در الگوریتم رنکینگ گوگل است. در حقیقت شبکه های اجتماعی یک انرژی زا برای سئو سایت شما محسوب می شوند. از دیدگاه گوگل مطالبی که در شبکه های اجتماعی باز نشر پیدا می کنند برای کاربران بسیار جذاب بوده اند.

اگر علاقه مند هستید بیشتر در خصوص اهمیت اشتراک در شبکه های اجتماعی یادبگیرید مطلب سئو چیست  را مطالعه فرمایید.
شما می توانید به سادگی با استفاده از پلاگین های Social Share وردپرس این قابلیت جذاب را به وب سایت وردپرسیتان اضافه کنید.

 

تولید محتوا ، قله ی کوه یخ شماست

آنچه تا اینجا به شما گفتم فقط بعضی از موارد ضروری برای بخش پنهان کوه یخی شما بود. از این به بعد میخواهم به شما بگویم قسمت خارج از آب کوه یخیتان را چطور بسازید تا در صفحه اول گوگل دیده شود.

محتوایی که شما روی سایتتان قرار می دهید، قله ای است که از اب بیرون میزند و کاربر و موتور جستجو می بینند.
زیر ساخت سایت شما در حقیقت قسمت زیر آب کوه یخ است و برای اینکه قله ی کوه یخی شما در بیرون از آب قرار بگیرد حتما باید قله را روی این بدنه نصب کنید و اگر قله کوه یخیتان را بدون یک زیر ساخت مستحکم در دریا بیندازید، حتما قسمت قابل توجهی از قله ی زیبایی که ساخته اید زیر آب خواهد رفت و کسی آن را نمی بیند.

از سوی دیگر اگر قله ای که روی زیر ساخت ساخته شده نصب میکنید جذاب نباشد یا درست به چشم نیاید کاربران تمایلی به بازدید از قله ی یخی شما نخواهند داشت.
تصویر بالا را مشاهده کنید، در این تصویر یک قسمت مشترک در زیر آب وجود دارد و دو بخش که سر از آب بیرون آورده اند. در وب سایت می توان قسمت هایی را که سر از آب بیرون آورده اند به محتوای سایت شما تشبیه کرد. در تصویر بالا میتوان اینطور تصور کرد که این سایت دارای دو محتوای کلی است. با اینکه زیر ساخت یکسانی در اختیار هردو محتواست اما یکی به خوبی قابل تشخیص و حذاب است و دیگری تقریبا اصلا دیده نمی شود.

در ادامه ویژگی های یک محتوای موثر در آوردن سایت به صفحه اول گوگل را به طور مختصر برای شما توضیح خواهم داد.

کلیدواژه Keyword

تولید محتوا بدون در نظر گرفتن کلید واژه مانند تیراندازی در تاریکی است. البته گاهی اوقات تیراندازی در تاریکی می تواند به شما خیلی کمک کند اگر بتوانید بازخورد بگیرید! اما به طور معمول اگر میخواهید از تولید محتوا نتیجه بگیرید باید اهمیت کلید واژه را درک کنید و به تحقیقات کلید وازه یا Keyword Research تسلط کافی پیدا کنید.

برای پیدا کردن کلیدواژه های پربازدید راه ها و ابزار های مختلفی در اختیار شماست. ابزارهایی کلی مانند Google Trends که میزان توجه مردم به یک موضوع خاص را در طول زمان نمایش می دهد تا ابزارهای دقیق تری مانند Google Keyword Planner که یک آمار دقیق از جستجوی کلمات را در اختیار شما قرار می دهند.
البته تحقیقات کلیدواژه محدود به همین دو ابزار نمی شود و ابزار ها و روشهای متفاوت و متعدد رایگان و پرمیوم زیادی برای این کار وجود دارند.

پیشنهاد میکنم برای شروع از کلید واژه های بلند Long Tail Keywords و کم رقابت تر برای تولید محتوا استفاده کنید زیرا در کلید واژه های کوتاه رقابت زیاد است و شانس موفقیت پایین است. از سوی دیگر افزایش نرخ تبدیل کاربر به خریدار با استفاده از کلید واژه های بلند ساده تر است زیرا کاربران به دنبال موضوع جزئی تر و مشخص تری هستند و شما میتوانید پیشنهادات اختصاصی تری برای آنها آماده کنید.

 

تولید محتوای ارزشمند

مهمترین قسمت سایت شما محتوایی است که تولید می کنید. اگر شما نتوانید محتوای با کیفیت برای مخاطبانتان تولید کنید، هر چقدر هم تلاش کنید نمی توانید به هدفتان برسید. دقت کنید گوگل فقط به شما کمک می کند تا مخاطبانتان را پیدا کنید اما اگر محتوایی که در اختیار کاربر قرار می دهید جذاب نباشد تمام تلاشتان را برباد رفته بدانید. شما باید بتوانید کاربر را به کسب و کارتان علاقه مند کنید و در تمام مطالبی که برای سایتتان تولید می کنید، سعی کنید کاربر را محور تولید محتوایتان قرار دهید.

در گذشته سایت هایی وجود داشتند که با سوء استفاده از تکنیک های سئو روزانه بیش از ۱۰ هزار بازدید کننده از گوگل دریافت می کردند! اما عاقبت این سایت ها چه شد؟ هر روز ۱۰ هزار نفر از این سایت ها متنفر می شدند و زمانی که گوگل الگوریتم های ضد اسپم را اجرا کرد بخش زیادی از کار را کاربران برعهده گرفتند و سیگنال هایی به گوگل ارسال کردند که نشان می داد علاقه ای به محتوای این سایت ها ندارند و بر این اساس گوگل هر روز آنها را در نتایج پایین و پایین تر برد تا جایی که امروز به سختی میتوان چنین سایت هایی را در گوگل پیدا کرد!

بنابراین سعی کنید محتوایی تولید کنید که واقعا برای کاربر جذاب باشد. کپی کردن، نوشتن مطالب کوتاه ضعیف و سطحی، پارامتر هایی هستند که باعث می شوند اعتماد کاربران و موتور های جستجو را از دست بدهید.

 

تیتر بندی مطالب

مطالبی که می نویسید باید دارای تیتر های مناسب باشد که یک نوشته بلند را به قسمت های کوچک زیادی تقسیم کند. ساختار همین نوشته را در نظر بگیرید. فرض کنید قرار بود این نوشته به صورت یکنواخت و بدون تیتر بندی مناسب نوشته می شد.

 

اگر وارد این صفحه می شدید و چنین متنی را مشاهده می کردید، اولین کاری می کردید چه بود؟! با احتمال بیش از ۹۹/۹۹ درصد شما بدون فوت وقت از این صفحه خارج می شدید! بنابراین سعی کنید به درستی از تیتر ها و عناوین برای قسمت بندی کردی محتوای سایتتان استفاده کنید تا کاربر بتواند به سادگی و بدون اینکه خسته شود مطالب شما را بخواند.

 

استفاده از المان های بصری

امروزه کاربران به شدت به محتوای ویدیویی و تصویری علاقه مند هستند و به پیروی از آنان، گوگل نیز برای این موضوع اهمیت بسیار زیادی قائل است. استفاده درست از عکس ها و ویدیو ها می تواند علاوه بر کمک به آوردن سایت شما به صفحه اول گوگل باعث شود، کاربران محتوای بصری شما را در شبکه های اجتماعی باز نشر دهند.

از مهم ترین مسائلی که در ارتباط با تصاویر باید رعایت کنید، استفاده از تگ ALT یا متن جایگزین مرتبط با نوشته و استفاده از تصاویر باکیفیت است. در صورتی که به تعداد مناسب از المان های بصری در مطالب سایتتان استفاده نکنید، شانس زیادی را برای حضور در نتایج اول گوگل از دست خواهید داد.

جمع بندی

در این مقاله با اصول کلی حضور در نتایج اول گوگل آشنا شدید. در صورتی که رقبای شما به صورت حرفه ای وارد عرصه رقابت نشده اند، شما می توانید با استفاده از مطالبی که در همین مقاله یاد گرفته اید و به سادگی سایت خود را به نتایج اول گوگل برسانید اما اگر رقابت بین شما و رقبایتان به سطح بالاتر رسیده است باید هر یک از مطالبی که در این مقاله بیان شد را به صورت تخصصی و با تمام جزئیات یاد بگیرید تا بتوانید بهترین نتایج را کسب کنید.

پیشنهاد برای شما
guest
0 نظر
Inline Feedbacks
نمایش همه

آنچه در این مقاله می‌خوانید