وبـمَستــِـر نـــــوروزِت مُبـارک 🥳 1.5 میلیون هدیه شروع دوره جامع

ساعت‌
دقیقه
ثانیــه

بهترین طراحی سایت باید چه ویژگی هایی داشته باشد

سئو داخلی

قبل از اینکه به ویژگی های طراحی سایت و اپلیکیشن فروشگاهی بپردازیم بهتر است اول یک مفهوم کلی از طراحی وب سایت را بدانیم.

طراحی سایت چیست؟

طراحی سایت، فرآیند ساخت و برنامه، ایده و زیبا شناختی یک سایت گفته می شود که شامل متن، تصاویر، فایل های صوتی و تصویری و المان های برنامه نویسی، توسط طراحی سایت با هدف ارائه مطالب در صفحات وب الکترونیکی که کاربران نهایی
می توانند از طریق اینترنت با کمک یک مرورگر وب دسترسی داشته باشند. که اکثراٌ برای ایجاد ساختار ازHTML و برای نمایش از CSS استفاده می کنند.

در کل، روند طراحی وب سایت شامل مواردی همچون مفهوم سازی، طرح ریزی، پیش تولید، تحقیق، تبلیغات، و  مدیریت فایل های صوتی، تصویری و دیگر فابل های چند رسانه ای مورد استفاده در صفحات سایت می باشد.

که هر کدام از موارد بالا شامل بسیاری از مهارت ها و رشته های مختلف در تولید و نگهداری وب سایت ها می شود و زمینه های مختلف طراحی وب سایت شامل طراحی گرافیک وب، طراحی رابط نویسنده، از جمله کد استاندارد و نرم افزار اختصاصی، طراحی تجربه کاربر و بهینه سازی موتور جست و جو و … اغلب افراد زیادی در تیم هایی که جنبه های مختلف فرایند طراحی رو پوشش می دهند، کار می کنند، گاهی اوقات هم یک طراح وب سایت همه را تقریباٌ پوشش می دهد.
صفحه اصلی سایت در مورد هدف اصلی سایت و همچنین بروز رسانی های روزانه آن صحبت می کند که می تواند شامل لینکی باشد که کاربران را به بخش های دیگر سایت  هدایت می کند.

طراحی سایت

اجزا و ویژگی های طراحی وب سایت

1 – طرح بندی

در این روند از گرافیک، تبلیغات و متن استفاده می شود. در طرح بندی پیش از شروع کار شما باید بدانید که چه چیزی می خواهید طراحی کنید و برای موفقیت به چه فاکتورهایی نیاز دارید. کاربرد سایت چیست و کاربر چه انتظاراتی از آن دارد! آیا سایت شما خبری است؟ آیا حجم زیادی از تبلیغات باید در آن باشد؟چگونه باید به اهداف برسید؟ بهترین طراحی ، پر زرق و برق ترین نیست ، بلکه کارآمد ترین طراحی را به عنوان بهترین طراحی وب سایت در نظر می گیرند.

برای اطلاعات بیشتر به مقاله نکات کلیدی در طرح بندی برای طراحی سایت چیست؟ مراجعه کنید.

2 – رنگ

در طراحی وب سایت هدف اصلی معرفی و فروش خدمات یا محصولات شرکت شما می باشد ولی با توجه به عدم رودرویی با مشتری بسیاری از تکنیکهای بازاریابی را نمیتوان بکار برد، به همین دلیل روانشناسی رنگها در طراحی سایت بسیار موثر بوده و نشانگر شخصیت و هویت شما خواهد بود.

انتخاب رنگ بستگی به هدف مشتری دارد که شخصیت یا نام تجاری یک سازمان رو با استفاده از رنگ های مناسب وب انتقال
می دهد.می تواند دو رنگ یا چندین رنگ در کنار هم استفاده شود. برای مطالعه بیشتر به مقاله رازهایی در مورد انتخاب رنگ برای طراحی سایت مراجعه کنید.

3 – گرافیک

گرافیک می تواند شامل لوگوها، عکس ها، کلیپ های تصویری و یا آیکون ها باشد که همه ی آنها طراحی وب سایت رو بهبود
می بخشد. برای داشتن یک وب سایت کامل و جامع که کاربر پسند باشد و نیاز های کاربر را برآورد کند باید به هر دو جنبه ی وب یعنی سمت سرور و سمت کاربر توجه کنیم.

همچنین برای طراحی زیبایی سایت باید به ابزار های طرحی و دانش رنگ مسلط باشیم همه ی این ها باید در جای مناسب قرار بگیرند و با رنگ و محتوای صفحه وب کار کنند، البته تا حدی که سایت رو بیش از حد سنگین نکنند.

4 – فونت

فونت های مختلف می توانند طراحی وب سایت رو بهبود بدهند اما اکثر مرورگرهای وب سایت فقط تعدادی از فونت ها را که به عنوان “فونت های وب ایمن” شناخته می شوند می شناسند، پس مهم است که برای طراحی وب سایت از چه فونتی و چگونه استفاده کنیم که به زیباتر شدن هر چه بیشتر وب سایت کمک کند.

5 – محتوا

بخش محتوا و طراحی محتواها معرف وب سایت می باشند که دربرگیرنده اسناد، داده ها، اپلیکیشن ها، سرویسهای الکترونیکی، تصاویر، فایلهای صوتی و تصویری  است . متن نوشته شده باید ویژگی های زیر را داشته باشد:

  • مرتبط و مفید باشد تا خواننده رو گیج نکند
  • خوراک علمی مطابق میل خواننده ها باید باشد
  • محتوا باید برای موتورهای جست و جو بهینه باشد و کلمات کلیدی مرتبط در آن گنجانده شود.

6 – هدر

در ساخت طراحی سایت معمولا بخش کوچکی در بالای صفحه قرار دارد که جزء ثابت در تمامی صفحات سایت به حساب می آید به این بخش در ساخت سایت هدر گفته می شود. در بخش هدر که اولین جزء از اجزای طراحی وب سایت به حساب می آید لینک های خیلی مهم سایت قرار داده می شود.

این لینکها می تواند شامل لینک صفحه اول ، صفحه تماس با ما ، لینک در باره ما ، لینک عضویت کاربران و لینک های مانند آن باشد. همچنین هدر وب سایت می تواند جایگاه مناسبی برای قرار گیری لوگوی سایت باشد.

7 – بخش منو برای طراحی سایت

مسیر یابی در  طراحی وب سایت در واقع قابلیت کلیدی برای جذب و حفظ مخاطب به حساب می آید. اگر ساختار یک منو و مسیر یابی یک وب سایت به خوبی ارائه نشود و برای کابران گیج و مبهم به نظر آید نمی تواند و موضوعات مهم سایت را پیدا کند و خیلی زود کاربران سایت را ترک خواهند کرد. غالبا منو حرفه ای طوری طراحی می شود که کاربر با سه کلیک به تمامی صفحات سایت دسترسی داشته باشد.

8 – اسلاید شو بخش مهمی از اجزای طراحی سایت

99 درصد از اطلاعیه ها , خدمات مهم , تخفیفات ویژه و … همیشه و همیشه در اسلاید شو ها نمایش داده می شوند که در اول سایت بهتر دیده شوند و جلو چشم کاربر باشند.

اسلاید شو چیه؟ اسلاید شو تشکیل شده از تصاویر , نوشته ها , ویدئو , و انیمیشن های متحرک که پوسته اصلی اسلاید شو ها تصاویر هستند و بقیه امکاناتی که بالا گفته شد بر روی تصاویر اضافه می شوند اعم از: نوشته ها , ویدئو , انیمیشن های متحرک خاص و … .

اسلاید شوها معمولا در ابتدای سایت پایین منوها قرار میگیرند که از یک باکس مستطیل شکل درست شده اند و داخل آن باکس مستطیل شکل تصویر قرار دارد همراه با نوشته ها و لینک و اگر هم اسلاید شو پیشرفته باشد انیمیشن های خاص رو هم پشتیبانی میکند.

تمامی طراحی وب سایت های معتبر و حرفه ای اسلاید شو دارند و چون اسلاید شو ها سهم بیش از ۴۰% جذابیت صفحه اول سایت رو دارند میشه گفت داشتن آنها در طراحی سایت کاملا اجباری و لازمه پس باید تا حد امکان از اسلاید شوهای معتبر و حرفه ای استفاده کنید معمولاٌ جایگاه آنها در طراحی سایت قبل یا بعد از منو در قالب سایت می باشد.

9 – اخبار مهم

باید برای اخبار مهم سایت از عبارات متحرک استفاده شود که بوسیله دکمه های کنترل کننده به جلو یا عقب حرکت می کنند. امروزه می توان از افکت متن های متحرک برای هر سایتی استفاده کرد. متن های متحرک میتوانند بعنوان یک روش برای جلب توجه مخاطب مورد استفاده قرار گیرند. متن های متحرک میتوانند با متحرک سازی های microinteractions که به رفتار کاربر واکنش نشان میدهند کاملا هماهنگ باشند.

طراحی سایت

10 – بدنه مهمترین بخش از اجزای طراحی سایت

بدنه وب سایت در برگیرنده اطلاعات مهم هر صفحه از وب سایت است که معمولا از صفحه ای به صفحه دیگر تغییر میکند. بدنه بسته به نوع وب سایت از یک ستون شروع می شود و گاهی اوقات تا پنج ستون نیز گسترش می یابد. اجزای طراحی سایت بدنه شامل اخبار ، تصاویر ، لینک درونی و … می باشد. آنچه در طراحی بدنه بسیار اهمیت دارد این است که بهینه سازی در طراحی سایت حتما اجرا گردد.

11 – فوتر یا پاورقی

به عنوان آخرین بخش از اجزایی طراحی سایت به شمار می آید.فوتر معمولا شامل سه ستون و یک بخش پایانی است.

عواملی که در طراحی سایت باعث کاربر پسندبودن آن می شوند:

باید به نکته مهمی توجه کرد که علاوه بر عناصر اساسی طراحی سایت که باعث زیبایی سایت می شوند و از لحاظ تصویری سایت را قابل قبول می کنند، باید کاربر نهایی رو هم در نظر گرفت. یعنی باید کاربر پسند بودن رو در طراحی سایت به بالاترین سطح رساتد که ساز و کارهای زیر باعث کاربر پسند شدن سایت می شود:

  • ناوبری:

معماری سایت، از جمله منوها و اسلاید شوها و ابزارهای دیگر با توجه به نحوه مرور و جست و جوی کاربران در طراحی سایت ایجاد می شود. هدف این کار کمک به کاربران برای راحت تر استفاده کردن از سایت و پیدا کردن اطلاعات لازم است.

  • چند رسانه ای:

محرک های ویدیویی و صوتی مرتبط در طراحی سایت می توانندبه کاربران کمک کنند تا اطلاعات رو بهتر بفهمند و یک حسن دیگر این کار می تواند تشویق بازدید کنندگان برای بیشتر ماندن روی صفحات وب باشد.

  • سازگاری:

یعنی طراحی وب سایت به گونه ای باشد که صفحات سایت با مرورگرهای مختلف سازگار باشد تا در همه ی آنها به صورت مطلوب بارگذاری شود و به منظور افزایش بازدید در هر سیستم عاملی صفحات وب به شکل یکسانی دیده شود.

طراحی سایت

  • تکنولوژی:

همگام با پیشرفت های تکنولوژی طراحان هم باید تلاش کنند تا جنبش و نوآوری رو اضافه کنند و این کار باعث میشه طراحی وب سایت همیشه تازه، پویا و حرفه ای باشد.

  • تعاملی:

به افزایش مشارکت فعال کاربران با افزودن بخشهای نظرسنجی و فرم نظردهی در طراحی وب سایت می گویند و همچنین فرم ایمیل و ثبت نام در خبرنامه باعث می شود که بازدیدکنندگان به مشتریان تبدیل شوند.

کلام آخر

در پایان باید بگویم تمامی اجزای سایت باید بر اساس استانداردهای طراحی سایت در جای خود قرار بگیرند و برای محقق شدن این امر طراحی سایت باید به دست افراد حرفه ای انجام گیرد.

اگه شما هم فکر می کنید به یک طراحی سایت حرفه ای نیاز دارید که همه نیازهایتان را همین الان برآورده کند تیم مدیریو با داشتن افراد متخصص و با تجربه در زمینه طراحی سایت، مشاوره، خدمات و … یکی از بهترین و سریع ترین همراهان شماست.

پیشنهاد برای شما
guest
0 نظر
Inline Feedbacks
نمایش همه

آنچه در این مقاله می‌خوانید