راه اندازی چند سایت در یک هاست

راه اندازی چند سایت در یک هاست

ممکن است به دلایل مختلفی مثل کاهش هزینه‌ها، تست یک وب‌سایت و …، تصمیم به راه اندازی چند سایت در یک هاست گرفته باشید، اما اصول انجامش را ندانید.

پس در این مقاله به شما نحوه اتصال چند دامنه به یک هاست را روی دو کنترل پنل دایرکت ادمین و سی پنل آموزش می‌دهیم.

علاوه بر این، در بخش انتهایی مقاله به مزایا و معایب این کار اشاره می‌کنم.

نکاتی برای راه اندازی چند سایت در یک هاست

قبل از هر کاری، ۲ نکته را لازم است که بررسی کنید:

1. بررسی قابلیت نصب دو سایت روی یک هاست (ادان دامنه Add-on Domain)

اولین کاری که باید برای نصب دو سایت روی یک هاست انجام دهید، این است که مطمئن شوید هاست شما قابلیت ادان دامین یا Addon Domain داشته باشد.

در واقع هر سایت و دامنه اضافه‌ای که روی یک هاست نصب می‌کنید، یک ادان دامین است و شما هنگام خرید هاست، باید مطمئن شوید که هاست مورد نظر، به شما این قابلیت را می‌دهد.

ممکن است بعضی از شرکت‌ها به شما فقط یک Addon Domain بدهند و بعضی دیگر تعداد بیشتری. در هر حال اگر از وجود این قابلیت مطمئن شدید، به سراغ قدم بعدی برویم.

2. منابع هاست را بررسی کنید.

هر دامنه و وب سایتی که روی هاست نصب می‌کنید، با توجه به قالب انتخاب‌شده و نوع کاربری سایت، ممکن است چیزی بین ۱۰۰ تا ۳۰۰ مگابایت فضا نیاز داشته باشد. البته این مربوط به یک سایت خام است، کافی است مدیر سایت یک بار هم از اطلاعاتش بکاپ بگیرد تا فضای اشغال شده به ۲ برابر برسد!

بنابراین اگر فضای هاستی که برای میزبانی دو یا چند سایت انتخابش کرده‌اید اندک است، بهتر است یا به فکر افزایش فضا باشید یا کلا بیخیال این موضوع شوید.

حالا اگر به این ۲ موضوع دقت کردید و هیچ مشکلی در مسیر نبود، به سراغ مراحل اصلی فرآیند برویم.

راه اندازی چند سایت در یک هاست

راه اندازی چند سایت در یک هاست

نصب چند سایت وردپرس روی یک هاست را در دایرکت ادمین به شما آموزش می‌دهیم. برای شروع، DNS های هاست را روی دامنه دوم ست کنید.

⚠ دقت کنید، برای دامنه‌های بین‌المللی مثل com و net ممکن است ست شدن DNS ها چیزی بیشتر از 5 الی 6 ساعت زمان ببرد. همینطور این زمان احتمالا برای دامنه ملی ir بین 12 الی 24 ساعت خواهد بود.

آموزش راه اندازی چند سایت در یک هاست دایرکت ادمین

از طریق اطلاعاتی که شرکت هاستینگ به شما می‌دهد یا به‌ شکل مستقیم با کمک آدرس yourdomain.ir:1234 یا yourdomain.ir:2222 به صفحه ورود کنترل پنل دایرکت ادمین بروید.

حالا با وارد کردن نام کاربری و رمزتان، وارد آن شوید.

دقت کنید، ممکن است کنترل پنل دایرکت ادمین شما دقیقا مشابه سایتی که ما استفاده کرده‌ایم نباشد، اما مسیر و گزینه‌هایی که از آن استفاده می‌کنیم، دقیقا مشابه هم است.

 

ساخت چند سایت در یک هاست

در قدم اول در منو Account Manager روی گزینه Domain Setup کلیک کنید.

 

در صفحه جدید که تصویرش را بالا هم مشاهده می‌کنید، دامنه‌های فعال روی هاست به شما نمایش داده می‌شود. در این بخش روی دکمه ADD NEW بزنید. (ممکن است در دایرکت ادمین شما، این گزینه با Add Another Domain مشخص شده باشد.) بعد از کلیک روی دکمه گفته شده، یک صفحه جدید برای‌تان باز می‌شود. در این صفحه شما نیاز دارید یک سری اطلاعات جدید را وارد کنید.

این اطلاعات به این شرح هستند:

  • Domain: نام دامنه دوم مورد نظر را بدون پسوندهایی مثل www یا http وارد کنید.
  • Bandwidth: در این گزینه باید تعیین کنید که قرار است چه مقدار از پهنای باند کل هاست، به دامنه دوم اختصاص پیدا کند.
  • Disk Usage: در این قسمت باید بگویید که قرار است چند مگابایت از فضای کل هاست به دامنه دوم اختصاص پیدا کند.
    در ادامه، بخشی هم با نام Options مشاهده می‌شود. البته ممکن است در دایرکت ادمین شما، این گزینه‌ها زیرمجموعه بخش Options نباشند و صرفا در صفحه ببینیدشان.

در این بخش، ۳ گزینه وجود دارد:

  • PHP Access: اگر تیک این گزینه را حذف کنید، پشتیبانی php از اکانت جدید متوقف می‌شود. پس بهتر است تیک را برندارید.
  • Secure SSL: اگر دامنه دوم که قرار است روی هاست نصب شود ssl فعال دارد، تیک این گزینه را بزنید.
  • CGI Access: بهتر است تیک این گزینه را غیر فعال کنید.
  • Same as Main account: اگر تیک این گزینه را بزنید، پهنای باند و فضایی که به دامنه دوم اختصاص داده می‌شود، برابر با دامنه اول خواهد بود.
    بعد از همه اینها، کافی است گزینه Create را بزنید. اگر تمامی تنظیمات را به‌درستی انجام داده باشید، باید پیغام پایین یا چیزی مشابه آن را مشاهده کنید:

نصب چند سایت روی یک هاست

همینطور در صورت موفقیت، زمانی که به بخش Domain Setup می‌روید، آدرس دامنه دوم هم نمایش داده می‌شود. به این ترتیب دیگر می‌توانید به‌راحتی وردپرس یا هر CMS دیگری را روی اکانت دوم ایجاد کنید.

چرا هنگام اضافه کردن دامنه دوم به هاست، با خطا مواجه می‌شویم؟

ممکن است زمانی که در هاست سی پنل یا دایرکت ادمین قصد اضافه کردن یک دامنه دوم را دارید، با ارورهایی مواجه شوید. رایج‌ترین دلیل این مشکل این است که شرکت هاستینگ به شما اجازه اضافه کردن دو یا چند دامنه به یک هاست (ادان دامین) را نمی‌دهد!

برای رفع این مشکل با پشتیبانی شرکت هاستینگ تماس گرفته و از آنها بخواهید تا قابلیت ادان دامین را به شما بدهند. البته ممکن است پشتیبانی با این درخواست شما موافقت نکند؛ چون خیلی از هاست‌ها از همان ابتدا این قابلیت را ندارند و در زمان خرید هم این موضوع به شما اطلاع داده شده است.

مزایای راه اندازی چند سایت در یک هاست

در ادامه اجازه بدهید کمی هم درباره مزایا و معايب راه اندازی چند سایت در یک هاست صحبت کنیم.

۱) کاهش هزینه‌ها

اول از همه اینکه در صورت اضافه کردن چند سایت به یک هاست، عملا در هزینه‌های اجاره هاست و سرور صرفه‌جویی کرده و بخشی از آنها را کاهش داده‌اید.

۲) مدیریت آسان

مخصوصا برای افرادی که دائم نیاز به ایجاد تغییرات در پنل هاستینگ سایت‌های‌شان دارند، مدیریت سایت‌هایی که روی یک هاست هستند، آسان‌تر خواهد بود.

۳) پشتیبان‌گیری آسان‌تر

اگر اقدام به اتصال دو دامنه به یک هاست کرده باشید، دیگر نیاز نیست برای هر کدام جداگانه بکاپ بگیرید، بلکه با یک‌بار پشتیبان‌گیری از هاست، از هر دو سایت‌ها بکاپ گرفته‌اید.

معایب راه اندازی چند سایت در یک هاست

در عین حال، نصب چند سایت روی هاست یک سری معایب هم دارد و به همین دلیل خیلی از شرکت‌ها روی هاست‌های‌شان قابلیت ادان دامین را اضافه نمی‌کنند.

۱) کمبود منابع

اصولا منابعی که به یک هاست اختصاص داده می‌شود، منابعی است که برای راه‌اندازی و مدیریت یک سایت در نظر گرفته شده. این منابع شامل رم، CPU و… هستند.

حالا در این بین زمانی که شما چند سایت روی یک هاست داشته باشید، زیاده‌روی یکی از آنها در مصرف منابع می‌تواند برای بقیه سایت‌ها مشکل‌ساز شود. مثلا افزایش حجم یکی از آنها یا افزایش شدید بازدیدش، می‌تواند روی کارکرد بقیه سایت‌ها تاثیر منفی بگذارد.

۲) کاهش امنیت

کمی کوتاهی در مدیریت یک سایت یا حتی نگهداری رمز و پسورد هاست، می‌تواند باعث از بین رفتن امنیت همه کسب و کارهای اینترنتی شما شود. این یعنی آسیب‌پذیری یکی از سایت‌ها یا خود هاست، ممکن است باعث به خطر افتادن همه سایت‌هایی شود که روی یک هاست دارید.

علاوه بر این، زمانی که قصد دارید از یک متخصص برنامه‌نویس، طراح سایت، شرکت پشتیبانی و… کمک بگیرید و اطلاعات ورود هاست را به آنها می‌دهید، عملا روی امنیت همه سایت‌هایی که روی هاست هستند ریسک کرده‌اید.

سخن آخر

به نظر ما معایبی که طراحی چند سایت روی یک هاست دارد، خیلی بیشتر از مزایای آن است، بنابراین اگر من باشم، ترجیح می‌دهم کمی هزینه بیشتر و پروسه مدیریت طولانی‌تر را به‌جان بخرم تا از امنیت بالا و احتمال کمتر به وجود آمدن مشکلات فنی، مطمئن شوم.

خب به انتهای مقاله رسیدیم. در این مقاله با هم مراحل راه اندازی چند سایت در یک هاست در دایرکت ادمین را یاد گرفتیم. خوشحال می‌شوم اگر نظر و سوالی در مورد مقاله داشتید، در بخش نظرات مطرح کنید.

پیشنهاد برای شما
guest
0 نظر
Inline Feedbacks
نمایش همه

آنچه در این مقاله می‌خوانید