طراحی سایت ریسپانسیو (واکنش گرا) چه ضرورتی دارد؟

طراحی سایت ریسپانسیو (واکنش گرا)

قبل از اینکه بحث در مورد طراحی سایت ریسپانسیو (واکنش گرا) را شروع کنیم، به این سوال جواب دهید: شما برای جستجو در سایت‌ها، موضوعات مختلف یا خرید اینترنتی بیشتر از تلفن همراهتان استفاده می‌کنید یا کامپیوتر؟ احتمالا جواب شما گزینۀ اول یعنی جستجو با استفاده از موبایل است. این را از روی اطلاعات و آمار وب‌سایت خودمان با استفاده از ابزارهای گوگل می‌گوییم. این نتیجه، برای عمدۀ سایت‌ها وجود دارد!

به این ترتیب، داشتن یک وب سایت ریسپانسیو responsive که نمایش آن، در همۀ دستگاه‌ها یکسان باشد، به یکی از ضرورت‌های طراحی سایت تبدیل شد. اگر شما هم به‌دنبال داشتن یک سایت ریسپانسیو (واکنش گرا) هستید، این مقاله به همۀ سوالات شما جواب داده و شما را یک گام تا داشتن یک سایت حرفه‌ای نزدیک می‌کند. در این مقاله به شما می‌گوییم طراحی سایت ریسپانسیو (واکنش گرا) چیست؟ چه اهمیتی دارد؟ همچنین راهکارهای عملی برای بررسی ریسپانسیو بودن یک وب‌سایت در اختیار شما قرار می‌دهیم. اگر تا انتها همراه ما باشید، یک پیشنهاد عالی نیز برای شما آماده کرده‌ایم.

طراحی سایت ریسپانسیو (واکنش گرا) چیست؟

طراحی وب سایت ریسپانسیو رویکردی در طراحی وب است که هدف آن این است که صفحات وب در انواع دستگاه ها و اندازه های صفحه نمایش به خوبی ارائه شوند. هدف اصلی طراحی ریسپانسیو این است که اطمینان حاصل شود که یک وب سایت به درستی به نظر می رسد و به درستی کار می کند، خواه روی رایانه رومیزی، لپ تاپ، تبلت، گوشی هوشمند یا هر دستگاه دیگری با اتصال به اینترنت مشاهده شود.

این تمرین شامل ترکیبی از شبکه‌ها و طرح‌بندی‌های انعطاف‌پذیر، تصاویر و استفاده هوشمندانه از پرسش‌های رسانه‌ای CSS است. همانطور که کاربر از لپ تاپ خود به iPad سوئیچ می کند، وب سایت باید به طور خودکار برای تطبیق وضوح، اندازه تصویر و توانایی های اسکریپت تغییر کند. ممکن است فرد مجبور باشد تنظیمات دستگاه خود را نیز در نظر بگیرد. به عنوان مثال، اگر آنها یک VPN برای iOS در iPad خود دارند، وب سایت نباید دسترسی کاربر به صفحه را مسدود کند. به عبارت دیگر، وب سایت باید دارای فناوری باشد تا به طور خودکار به ترجیحات کاربر پاسخ دهد. این امر نیاز به طراحی و فاز توسعه متفاوت برای هر گجت جدید در بازار را از بین می برد.

طراحی سایت ریسپانسیو (واکنش گرا)

اهمیت طراحی سایت ریسپانسیو (واکنش گرا) چیست؟

بسیاری از مشتریانی که برای طراحی سایت یا فروشگاه اینترنتی با ما تماس می‌گیرند، در مورد ریسپانسیو بودن سایت‌ها می‌پرسند. می‌خواهیم دلیل اهمیت و ضرورت زیاد این موضوع را بدانیم.

میزان بازدید افزایش می‌یابد

نگاهی به اطراف خود بیاندازید. آدم‌ها معمولاً از چه دستگاهی برای وصل شدن به اینترنت استفاده می‌کنند؟ کامپیوتر، لپ تاپ، تبلت یا موبایل؟ اگر جواب شما موبایل است، پس درست فکر می‌کنید.

در سال 2015 بود که گوگل اعلام کرد جستجوهای انجام شده با موبایل بیش از 51% کل جستجوهای گوگل را شامل می‌شوند. و کاملاً طبیعی است که این موضوع در اکثر سایت‌های دیگر نیز صادق باشد. در واقع، خود ما هم تا به حال آمار سایت‌های بسیار مختلفی را دیده‌ایم و به ندرت به سایتی برخورده‌ایم که ورودی موبایل آن کمتر از کامپیوتر باشد. در سال 2018، استفاده از موبایل برای جستجو، چیزی حدود دو برابر دسکتاپ یا لپ تاپ است.

با این وجود، اگر نسخه موبایل یک وب سایت، بیشتر از نسخه‌های دیگر آن اهمیت نداشته باشد، حداقل کمتر هم ندارد. شما حتماً باید سایت خود را برای موبایل (در کنار دیگر اندازه‌های صفحه) بهینه کنید تا مطمئن شوید همه کاربران به خوبی از سایت شما استفاده می‌کنند.

نقش سایت ریسپانسیو (واکنش‌گرا) در بازاریابی اینترنتی

یکی از شاخص های کلیدی مهم در موفقیت یک کمپین بازاریابی اینترنتی، شاخص نرخ تبدیل است. نرخ تبدیل گویای این است که چند درصد بازدیدکنندگان سایت، تبدیل به مشتری شده اند و پایین بودن آن ممکن است دلایل مختلفی داشته باشد. یکی از دلایل که بسیار هم شایع است، تجربه کاربری نامطلوب سایت در موبایل است که به علت کیفیت پایین ریسپانسیو سایت اتفاق می افتد. تصور کنید با صرف کلی هزینه، تعداد زیادی بازدیدکننده به سایت خود هدایت کرده اید اما به دلیل نمایش نامطلوب سایت در موبایل، بسیاری از آنها سایت را ترک می کنند. این موضوع علاوه بر نارضایتی مشتریان باعث می شود که نرخ پرش (Bounce rate) سایت شما نیز افزایش یابد که از دید موتورهای جستجو پوئن منفی محسوب می شود.

اهمیت طراحی سایت ریسپانسیو

ریسپانسیو بودن سایت در رتبه گوگل تاثیر دارد

واکنش گرایی وب سایت شما می‌تواند یک تجربه بهتر برای کاربران ایجاد کند… اما قضیه به همینجا ختم نمی‌شود. بلکه علاوه بر این، ریسپانسیو بودن سایت باعث کسب رتبه‌های بهتری در گوگل هم می‌شود (یا اگر بخواهیم کمی تخصصی‌تر صحبت کنیم، در سئو شما هم تاثیرگذار خواهد بود.) اما چگونه؟

طبیعتاً گوگل می‌خواهد، هوای کاربران خود را داشته باشد؛ بنابراین تلاش می‌کند بهترین نتایج را به آنها نمایش دهد. پس کاملاً طبیعی است که وقتی کاربری با گوشی موبایل خود در گوگل جستجو کرد، اولویت را به سایت‌های ریسپانسیو بدهد؛ (در واقع، نتایج جستجو یک کلمه در کامپیوتر و موبایل معمولاً با هم متفاوت است.) این یعنی اگر سایت شما ریسپانسیو نباشد، خیلی سخت در نتایج موبایل می‌توانید رتبه کسب کنید. بنابراین باید قید بسیاری از بازدیدکنندگان خود را بزنید. به‌خاطر همین می‌گوییم: اگر برایتان ورودی گرفتن از گوگل (سئو) مهم است، حتماً باید یک سایت ریسپانسیو داشته باشید.

سایت ریسپانسیو هزینه‌ها را بهینه کرده است

بازاریابان در عصر گذشته زمانی که اقدام به طراحی سایت می نمودند متحمل هزینه های زیادی می شدند، به این صورت که هزینه ای را به طور جداگانه صرف سایت و طراحی آن می کردند. از طرفی هزینه ای را نیز برای سایتی دیگر تحت عنوان ورژن موبایل، برای دستگاه های تلفن همراه می نمودند. اما الان این هزینۀ اضافی حذف شده است و بعضی از طراحان سایت‌ مانند مدیریو، این قابلیت را روی سایت یا فروشگاه اینترنتی شما اعمال می‌کنند.

طراحی سایت ریسپانسیو (واکنش گرا)

چطور از ریسپانسیو (واکنش ‌گرا) بودن سایت خود مطمئن شوید؟

از آن‌جا که طراحی سایت ریسپانسیو به مهارت کدنویسی نیاز دارد، یک کاربر معمولی از پس آن بر نمی‌آید. اما به عنوان صاحب یک وب‌سایت، قطعاً می‌توانید هنگام طراحی سایت، مساله واکنش گرایی را در نظر بگیرید و از ریسپانسیو بودن سایت خود مطمئن شوید. می‌پرسید چگونه؟

در ادامه به شما چند راه کاربردی معرفی می‌کنیم که به‌وسیلۀ آن‌ بتوانید، واکنش‌گرایی سایت خود را چک کنید. (بدون اینکه نیاز باشد سایت خود را در گوشی موبایل یا تبلت باز کنید.)

دو راه ساده برای بررسی ریسپانسیو (واکنش گرا) بودن یک وب‌سایت

در ابتدا بگذارید دو مسیر راحت برای چک کردن واکنش گرایی یک وب سایت را بشناسیم:

  1. وب‌سایت Am I Responsive: به سایت Am I Responsive مراجعه کنید و آدرس سایت خود را وارد کنید. این سایت به سرعت چهار نسخه کامپیوتر، لپ‌تاپ، تبلت و موبایل از سایت شما را برایتان نمایش خواهد داد و به همین راحتی می‌توانید واکنش گرایی آن را تست کنید.
  2. تغییر اندازۀ صفحه مرورگر: اگر می خواهید دقیق‌تر نسخه‌های مختلف را بررسی کنید، می‌توانید مرورگر خود را از حالت تمام صفحه خارج کنید و با صفحه آن را به دلخواه بزرگ و کوچک کنید. وقتی شما اندازه مرورگر را تغییر می‌دهید، سایت شما خودش را تطبیق خواهد داد؛ به این ترتیب، از نمایش درست آن در تمام اندازه‌ها مطمئن می‌شوید.
پیشنهاد برای شما
guest
0 نظر
Inline Feedbacks
نمایش همه

آنچه در این مقاله می‌خوانید