مقایسه بهترین فروشگاه ساز های رایگان و حرفه ای در ایران

مقایسه بهترین فروشگاه ساز های رایگان و حرفه ای در ایران

آیا نقاط ضعف و قوت بهترین فروشگاه سازهای رایگان و حرفه ای را می دانید؟ آیا به دنبال راه اندازی بهترین فروشگاه اینترنتی حرفه ای و یا رایگان هستید؟ آیا می دانید بهترین فروشگاه ساز اینترنتی چه معیاری دارد؟ اگر به دنبال پاسخ های دقیق و کامل هستید پیشنهاد می کنم تا آخر مقاله با ما همراه باشید.

 آموزش ساخت فروشگاه اینترنتی با وردپرس در اینترنت هم به صورت رایگان و هم به صورت پولی وجود دارد.

بسیاری از افراد و برندها به دنبال ساخت سایت فروشگاهی رایگان برای خود هستند. عده ای دیگر هم ترجیح می دهند در همان ابتدای کار با قدرت و حرفه ای تر عمل کنند و برای ساخت فروشگاه اینترنتی حرفه ای و اخنصاصی اقدام می کنند.

اگر بخواهیم فروشگاه ساز را تقسیم بندی کنیم می توان به دو دسته آنها را تقسیم کرد.

  • فروشگاه ساز رایگان
  • فروشگاه ساز اشتراکی رایگان
  • فروشگاه ساز حرفه ای با زبان های برنامه نویسی

بعد از راه اندازی فروشگاه اینترنتی مهم ترین چیز داشتن دانستن تکنیک های موثر برای بازاریابی آنلاین و بازدید سایت است.

البته شکی نیست که بعد از راه اندازی سایت، ساخت اپلیکیشن فروشگاهی اندروید یا ios می تواند در روند فروش و رونق کسب و کار شما نقش داشته باشد. که می توان آن را نیز به چند دسته تقسیم کرد.

مقاله بهترین ویژگی های ساخت اپلیکیشن فروشگاهی اندروید و ios یک مقایسه کامل بین اپلیکیشن ها ارائه کرده است که برای انتخاب شما در اپلیکیشن ها بسیار کاربردی است.

1- فروشگاه ساز های رایگان

این فروشگاه سازها به صورن رایگان عرضه می شوند و به صورت CMS هستند. به عبارت بهتر از کدهای باز (Open Sourc) بهره می برند. در این فروشگاه سازها امکان ساخت فروشگاه بدون نیاز به کد نویسی فراهم شده است. از جمله این فروشگاه ساز های رایگان می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • شاپیفای Shopify
  • ووکامرس WooCommerce
  • مجنتو Magento
  • اپن کارت OpenCart
  • پرستاشاپ PrestaShop

مهم ترین مزایای کلی برای استفاده از این مدل فروشگاه ساز عبارتند از:

  • نیاز به دانش برنامه نویسی نیست اما باید تسلط نسبی به هر کدام از این فروشگاه سازها داشته باشید
  • از ابتدا تا انتهای کارهای فروشگاه ساز دست خود شماست
  • نیاز به هاست و دامنه اختصاصی دارید برای نصب cms ها و پلاگین های مورد نیاز یا قالب های آماده
  • بیشتر قالب ها و افزونه رایگان هستند.
  • سئو و بهینه سازی خوبی دارند
  • قابلیت توسعه و افزایش امکانات وجود دارد
  • دسترسی به افزونه های متنوع برای امکانات بهتر

معایب فروشگاه سازهای رایگان

  • برای ایجاد قالب، پلاگین و پشتیبانی نیاز به افراد متخصص دارید
  • بیشتر افزونه ها و قالب ها انگلیسی هستند و باید فارسی شوند
  • به علت داشتن متن و کدهای باز بیشتر مورد حمله و هک قرار می گیرند و باید در افزایش امنیت نهایت تلاش خود را بکنید
  • اگر از افزونه ها به صورت نامناسب استفاده شود سرعت سایت کمتر خواهد شد

در ادامه به صورت کامل مقایسه ای بین این فروشگاه ها انجام داده ایم که می تواند در انتخاب صحیح شما برای راه اندازی فروشگاه موثر باشد.

 

۱- شاپیفای (Shopify)

شاید گفت شاپی فای یکی از سبدهای خرید کامل است. مسائل کدنویسی را پشتیبانی می کند و امکان کنترل کدهای HTML و CSS برای شما هم وجود دارد. برای ایجاد یک فروشگاه مرکب با قابلیت استفاده آسان مناسب است. اگر بخواهیم از لحاظ کاربرپسند بودن، هزینه ها و سئو و … آن را بررسی کنیم به این صورت خواهد بود.

  • ار نظر کاربرپسند بودن

کاربرپسندی شاپیفای بالا بوده و در اصطلاح «User Friendly» است. کار با آن ساده است زیرا با کشیدن و رها کردن می توان کارها را انجام داد. ویرایش آن ساده است و برای افراد مبتدی پیچیدگی ندارد.

تجربه کاربران در خرید از فروشگاه های شاپیفای لذت بخش می باشد.

  •  قیمت و هزینه های شاپیفای

در اصل شاپیفای را در مدت 14 روز به صورت رایگان می توان استفاده کرد و بعد از آن نیاز است هزینه های ماهیانه پرداخت شود.

  • سئو در شاپیفای

در بهینه سازی برای موتورهای جستجو شاپیفای امتیاز خوبی دارد. به بیان دیگر بر اساس گزارش سایت ecommerce-platform شاپیفای توانسته در سئو رتبه 98 از 100 کسب کند. امکاناتی از قبیل تگ عنوان ، توضیحات متا و … که برای سئو نیاز است در شاپیفای وجود دارد.

  • قالب ها

شما می توانید در شاپیفای با طیف زیادی از قالب ها روبرو شوید و متناسب با سلیقه خود یکی از آنها را به دلخواهه انتخاب کنید اما به یاد داشته باشید این فروشگاه ساز تنظیمات کمی برای شخصی سازی ارائه می کند.

  • پشتیبانی

جالب است بدانید در زمینه پشتیبانی شاپیفای حرف اول را می زند. به طور 24 ساعت و هر روز پاسخگوی کاربران خود است.

شما می توانید از طریق 3 روش با تیم پشتیبانی ارتباط برقرار کنید. تماس تلفنی – چت و یا ایمیل. علاوه بر این شاپیفای برای استفاده راحت تر کاربران از فروشگاه ساز راهنمایی های زیادی بر روی وب سایت خود قرار داده است.

 

2- ووکامرس (WooCommerce)

ووکامرس بهترین فروشگاه ساز رایگان است که تحت وردپرس می توان اجرا کرد. برای افرادی که می خواهند از طریق افزونه های وردپرس محصولات خود را به فروش برساند مناسب است.

ووکامرس هم یک پلت فرم با کدهای باز است و انعطاف پذیری زیادی دارد. به عبارت ساده تر شما می توانید کدهای آن را تغییر دهید. در این فروشگاه می توان ویژگی های خاصی برای فروش درنظر گرفت مانند تحویل محصول، کنترل مالیات، ایجاد کد تخفیف و … .

  • کاربرپسند بودن ووکامرس

کاربرپسندی بالایی دارد و استفاده از آن سخت نیست. البته شاید در مقایسه با شاپیفای کار کمی سخت تر باشد.

ووکامرس یک افزونه است و برای نصب نیاز به تنظیمات خاصی دارد. کاربرپسند بودن ووکامرس نسبت به مجنتو بیشتر است و با استفاده از راهنمای ووکامرس مرحله به مرحله می توانید کار خود را پیش ببرید.

  • قیمت ووکامرس

مهم ترین ویژگی ووکامرس همین رایگان بودن آن است حتی تمام بروزرسانی های آن نیز رایگان هستند. درصورتیکه شما بخواهید امکانات سئوی بیشتری داشته باشید باید هزینه   پرداخت کنید.

  • سئو و بهینه سازی

ووکامرس به علت سفارشی شدن و نصب بر روی وردپرس گزینه های خوبی برای بالا رفتن سئو دارد. به گزارش سایت «ecommerce-platform » ووکامرس توانسته است در سئو، رتبه‌ی ۹۸ از ۱۰۰ را کسب کند.

  • قالب ها

از مزیت های ووکامرس نسبت به مجنتو و شاپیفای داشتن قالب های بیشتر و رایگان است. در سایت هایی مانند ThemeForest می توان این قالب را پیدا کرد.

اگر شما در ایتدای راه هستید می توانید برای شروع و کمتر شدن هزینه ها از این قالب های آماده استفاده کنید. مانند قالب آماده و رایگان Storefront .

شاید  گفت این قالب یکی از بهترین فروشگاه سازهای رایگان است که بر بیشتر ویزگی های یک فروشگاه ساز تمرکز دارد.

  • پشتیبانی از مشتری

این فروشگاه ساز نیز مانند مجنتو متن باز هست و شما با کمک اتاق های گفتگو می توانید مشکلات خود را حل کنید. البته با ارسال تیکت به ووکامرس هم می توانید مشکل خود را حل کنید.

 

 

3- مجنتو(Magento)

این فروشگاه ساز انعطاف پذیری زیادی دارد و امکانات نامحدودی در اختیار صاحبان فروشگاه ساز قرار می دهد.

همچنین مجنتو از واحد های پولی، نرخ های مالیات مختلف و انواع محصولات پشتیبانی می کند. در مجنتو می توان ظاهری حرفه ای، دسته بندی دقیق و منظم، فروش اختصاصی و تقسیم بندی مشتریان را داشت.

در این پلتفرم شما می توانید امکانات ویژه ای برای فروشگاه سازهای خود رد نظر بگیرید.

مجنتو هم از متن باز استفاده می کند و از پلاگین های توسعه یافته بهره می برد. از این رو شما می توانید کدها را به دلخواه خود دستکاری کنید و ویژگی های زیادی را به آن اضافه کنید.

  • کاربرپسند بودن

بر خلاف شاپیفای که کاربرپسندی عالی دارد مجنتو از این مزیت بی بهره است. در واقع استفاده از آن کمی سخت و دشوار است. باید گفت مجنتو برای افرادی که با دانش کم برای فروشگاه ساز اقدام می کنند مناسب نیست و افراد باید مفاهیم پایه ای اصول مجنتو را خودشان یاد بگیرند.

  • هزینه

مجنتو در دو نسخه Magento CE و  Magento EE ارائه می شود. در نسخه Magento CE نیازی به پرداخت ماهیانه وجود ندارد و برای فروشگاه سازهایی با اندازه کوچک و یا متوسط مناسب است. اما در نسخه دیگر آن Magento EE برای فروشگاه ساز های بزرگ مناسب است و هزینه های آن بستگی به کسب و کار شما دارد.

  • سئو

از نظر سئو مجنتو بسیار عالی عمل کرده و بهتر از فروشگاه سازهای رایگان دیگر است. همچنین مجنتو توانسته تنظیمات زیادی در اختیار کاربران قرار دهد از جمله :«متاتگ‌ها، بهینه‌سازی تصاویر، تگ‌های استاندارد برای محصولات و ویرایش فایل robot.txt» در اصل مجنتو توانسته در رتبه سئو نمره 100 از 100 را کسب کند.

  • قالب ها

مجنتو قالب های بسیار متنوعی به کاربران خود ارائه می کند. جالب است بدانید قالب های ارائه شده در فروشگاه مجنتو کاربرپسندی بالایی دارند همچنین طراحی این قالب ها را می توان تنظیم و تغییر داد و بر روی هر دستگاه پاسخگو هستند.

121 قالب رایگان در سایت مجنتو وجود دارد و بقیه قالب ها با پرداخت هزینه قابل دسترسی هستند. اگر به دنبال قالب های مجنتو هستید می توانید در سایت های ThemeForest و TemplateMonster آنها را دانلود کنید.

  • پشتیبانی از مشتریان

در نسخه رایگان مجنتو کاربران نمی توانند از خدمات پشتیبانی استفاده کنند اما در انجمن های گفتگو در مورد مشکلات و راه حل های مختلف بحث شده است.

کاربرانی که از نسخه پولی استفاده می کنند می توانند از خدمات پشتیانی بهره ببرند. همچنین مجنتو با برگزاری دروه های آموزشی رایگان و غیر رایگان در تلاش است که کاربران را بیشتر کمک کند.

 

4- اپن کارت (OpenCart)

یکی دیگر از بهترین فروشگاه سازهای رایگان اپن کارت است. این پلت فرم رایگان و مناسب برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی با اندازه کوچک و متوسط است.

جالب است بدانید این نرم افزار بر اساس PHP نوشته شده است و برای افرادی که مسلط به این زبان هستند بسیار مناسب است. در این پلت فرم شما می توانید اکثر افزونه های پایه و مورد نیاز یک فروشگاه آنلاین را داشته باشید و برای نصب افزونه های بیشتر دانلود کنید.

سرعت در اپن کارت بالا است زیرا از تکنولوژی AJAX  استفاده می کند. در اپن کارت شما می توانید محصولات بی شماری داشته باشید و به راحتی با یک پنل مدیریت آنها را دسته بندی کنید.

این پلت فرم می تواند از زبان های مختلف و واحد پولی متنوع پشتیبانی کند.

  • کاربرپسندی

کار کردن با اپن کارت در مقایسه با مجنتو راحت تر است اما در مقایسه با ووکامرس سخت تر می باشد.

  • هزینه

بیشتر چیز از دانلود گرفته تا بروز رسانی فروشگاه ساز در اپن کارت رایگان است اما بدین معنا نیست که هیچ هزینه دیگری هم نخواهد داشت. استفاده از برخی افزونه هزینه دارد. اگر شما دوست دارید قبل از استفاده از آن محیط و ظاهر اپن کارت را بررسی کنید بهتر است از نسخه محدود و رایگان آن استفاده کنید.

  • سئو

اپن کارت مه سئوی خیلی بد دارد و نه خیلی خوب در واقع می توان گفت سئوی لینک های آن از در مقایسه با ووکامرس بهتر است.

  • قالب ها

اپن کارت از قالب های حرفه ای استفاده می کند و می توان در سایت های ThemeForest و Template Monster به راحتی آنها را جستجو کرد. نصب قالب ها در اپن کارت نیاز به دانش برنامه نویسی دارد و تسلط به زبان های HTML، CSS و JavaScrip از این رو مدیریت قالب ها نسبت به فروشگاه سازهای رایگان ووکامرس و شاپیفای سخت تر است.

  • پشتیبانی از مشتری‌ها

اپن کارت هم مثل فروشگاه سازهای قبلی پشتیبانی محدودی ارائه می دهد و این خود شما هستید که برای حل مشکلات باید تلاش کنید.

 

5- پرستاشاپ (PrestaShop)

پرستاشاپ شاید گفت یکی از فروشگاه سازهای رایگان است که قدرت و پیچیدگی آم مثل مجنتو و سادگی اش مانند شاپیفای است.

این پلتفرم نیز متن باز است و رایگان می توانید پرستا شاپ را دانلود کنید. با پرستاشاپ شما می توانید یک فروشگاه شخصب سازی شده و به روز را در مدت زمان کم راه اندازی کنید.

جالب است بدانید وجه تمایز پرستاشاپ با فروشگاه های دیگر در تحلیل و ارزیابی هاست. پیش بینی شرایط فروش یکی از این تحلیل هاست.

از دیگر مزایای این فروشگاه امکان ادغام لیست محصولات شما را با فروشگاه‌های اینترنتی بزرگ مانند eBay، آمازون و گوگل است.

  • کاربرپسندی

مدیریت در پرستاشاپ راحت است زیرا پنل مدیریت آسانی دارد. پرستا شاپ داشبورد مدرن و تمیزی دارد که می توان تنظیمات مورد نیاز را در آنجا انجام داد. اما قابل فهم بودن این داشبورد نسبت به ووکامرس و شاپیفای کمتر است.

  • قیمت

دانلود و نصب پرستاشاپ رایگان است اما برای داشتن امکانات بیشتر و پیشرفته تر باید هزینه پرداخت کنید.

  • سئو

اگر بخواهیم سئوی پرستا شاپ را بررسی کنیم باید گفت آدرس های این فروشگاه ساز سئوی بسیار خوبی دارند و امکان افزودن تگ ها به هر صفحه وجود دارد. از این رو می توان با این پلترم به رتبه های خوبی در گوگل دست پیدا کرد.

  • قالب ها

قالب های زیادی در پرستاشاپ وجود دارد حدوداً 1500 فالب و همه آنها از استاندارد های بالایی برخوردار هستند.

  • پشتیبانی از مشتریان

جالب است بدانید پرستاشاپ برخلاف دیگر فروشگاه سازهای متن باز، دارای خدمات پشتیبانی از مشتریان است اما این خدمات هزینه دارد و رایگان نیست. همچنین می توان از اناق های گفتگوی پرستاشاپ مشکلات خود را حل کنید.

 

بهترین فروشگاه سازهای رایگان در ایران کدام هستند؟

با توجه به مقایسه هر کدام از فروشگاه سازهای رایگان باید گفت در ایران امکان خرید فروشگاه ساز های غیر رایگان پایین است.

از این رو فروشگاه سازهای رایگان از جمله مجنتو، پرستاشاپ، اپن کارت، ووکامرس، دروپال و فروشگاه ‌سازهای مبتنی بر جوملا بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند.

اما در این بین ووکامرس و پرستاشاپ از محبوبیت بیشتری برخوردار هستند. زیرا پشتیبانی فارسی انجمن گفتگوها در آنها وجود دارد.

فروشگاه سازهای اشتراکی

این فروشگاه سازها که اشتراکی هستند هم در پنل های رایگان و هم در پنل های پولی ارائه می شوند. شما در هر کدام از پلن ها می توانید امکانات خاصی داشته باشید و با انتخاب یکی از آنها می توانید سایت فروشگاهی خود را بسازید.

اما دقت داشته باشید این فروشگاه سازها بیشتر برای افراد مبتدی و کسب و کارهای کوچک مناسب هستند.

1- مزایای فروشگاه سازهای اشتراکی

  • هزینه رایگان و یا کم است
  • دسترسی به پشتیبانی
  • نیاز به هاست اختصاصی وجود ندارد
  • دسترسی به قالب های متنوع و فارسی

2- معایب سیستم های فروشگاه ساز اشتراکی

  • عدم دسترسی کامل به فروشگاه
  • غیر قابل توسعه بودن وافزایش امکانات توسط شخص شما
  • داشتن محدودیت در توسعه و افزایش امکانات
  • نداشتن سئوب مناسب برای بهینه سازی سایت
  • امنیت پایین

مقایسه سیستم های اشتراکی با فروشگاه سازهای رایگان

حالا شاید این سوال در ذهن شما بیاید که کدام یک از این سیستم ها برای فروشگاه من مناسب تره؟

اول شما باید ببینید از فروشگاه خود چه انتظاری دارید

  • شما می خواهید یک فروشگاه بزرگ با حجم محصولات زیادی داشته باشید؟
  • شما می خواهید به همه تنظیمات دسترسی داشته باشید یا نه؟
  • شما می خواهید سرعت و سئوی مناسبی داشته باشید و یا نه؟
  • شما از می خواهید از خدمات پشتیبانی استفاده کنید یا نه؟

در کل باید گفت فروشگاه سازهای رایگان (مجنتو، ووکامرس، شاپیفای و …) با داشتن قالب های متنوع و امکان دسترسی به کدها، اضافه کردن تعداد بیشتر محصولات، سئو بهتر و سرعت مناسب برای افرادی که می خواهند یک فروشگاه اینترنتی بهتر و با امکانات به روزتر داشته باشند مناسب است. البته باید گفت با توجه به نداشتن پشتیبانی در این فروشگاه ها بیشتر کارها بر عهده خود شماست و باید از دانش و تسلط نسبی برای کار برخوردار باشید با به صورت خود آموز در پی کسب اطلاعات باشید. در سیستم های اشتراکی امکانات کم تر و تعدا محصولات محدودتر را خواهید داشت اما در عوض پشتیبانی هم می شوید و نیاز به دانش خاصی هم ندارید. 

مقایسه فروشگاه ساز های اختصاصی و حرفه ای با فروشگاه ساز های اشتراکی و رایگان

 

در همین جا باید خاطر نشان کنم که فروشگاه سازهای اختصاصی راهی عالی و فوق العاده هستند برای کسانی که می خواهند تمام مزایای فروشگاه ساز اشتراکی و فروشگاه سازهای رایگان را با هم داشته باشند.

در این فروشگاه سازها که اساس آنها زبان های برنامه نویسی است می توان از امکانات فروشگاه سازهای رایگان بهره برد و تعداد محصولات، مالیات و هزینه ها، فاکتورها، حمل و نقل و … را به سادگی مدیریت کرد.

علاوه بر این می توان از پشتیبانی قوی و حرفه ای شرکت نیز استفاده کرد و در صورت بروز مشکل با تیکت و یا روش های دیگر مشکلات را حل کرد در این صورت شما نیاز به دانش بالایی نخواهید داشت و در وقت و هزینه های خود نیز صرفه جویی می کنید.

افرادی که در راه اندازی سایت و فروشگاه تجریه چندانی ندارند و در اصطلاح آماتور و مبتدی هستند با توجه به انتظارات خود از سایت فروشگاهی شان بهتر است از فروشگاه اشتراکی و یا اختصاصی استفاده کنند.

برخی از فروشگاه های اشتراکی می توان به پرتال، شاپفا، سبد خرید، ویزی، سازیتو، کاموا و سی فایو اشاره کرد.

از فروشگاه های اختصاصی و حرفه ای که با زبان php نوشته شده و بسیار کاربرپسند به همراه اپلیکیشن است می توان فراشاپ را نام برد.

به جرات می توان گفت فراشاپ یک سیستم فروشگاهی کامل و با مدیریت ساده است که علاوه بر ساخت فروشگاه اینترنتی شما می توانید اپلیکیشن فروشگاه را به صورت پکپارچه و سازگار داشته باشید.

از جمله مزایای این فروشگاه اختصاصی می توان به موراد زیر اشاره کرد.

  • اتصال به نرم افزار حسابداری
  • بارکد خوان فیزیکی
  • تخفیف مشخص در بازه زمانی خاص
  • گزارشات سود فروشگاهی
  • ثبت موقعیت مشتری
  • ماژول اتصال به الوپیک
  • امکان همکاری در فروش و بازاریابی
  • اپلیکیشن مدیریت فروشگاه
  • اپلیکیشن جدا و مخصوص پیک
  • فعال سازی حساب کاربری با پیام کوتاه
  • ماژول سرچ صوتی محصولات
  • ماژول چت و گفتگوی آنلاین با مدیریت فروشگاه
  • ایجاد کیف پول برای کاربران
  • اضافه کردن مدیر، جهت ثبت محصولات، رسیدگی به سفارش ها
  • امکان ایجاد معرف و زیر مجموعه ها
  • امکان فروش به قیمت همکار به برخی کاربران خاص

از همه مهم تر مشاوره رایگان در شروع و راه اندازی فروشگاه به همراه آموزش برند سازی و ایجاد طرح های مختلف برای رونق و پیشرفت کار که توسط تیم متخصص و حرفه ای و با سابقه در زمینه کسب و کار آنلاین ارائه می شود.

نتیجه گیری

اگر شما در ابتدای راه می خواهید کسب و کار بزرگ و با قدرت ایجاد کنید پیشنهاد می کنیم از فروشگاه سازهای اختصاصی و حرفه ای استفاده کنید.

اما اگر شما در اندیشه راه اندازی فروشگاه کوچک و محدود هستید در ابتدا می توانید از فروشگاه سازهای رایگان و یا فروشگاه سازهای اشتراکی استفاده کنید و بعد به سمت فروشگاه سازهای حرفه ای بروید.

واقعیت این است که فروشگاه های اشتراکی امکان توسعه ندارند و یا امکان توسعه فروشگاه در آنها محدود است. از این برای توسعه فروشگاه یا باید از فروشگاه سازهای رایگان و یا فروشگاه سازهای اختصاصی بهره برد.

فروشگاه سازهای رایگان نیاز به پشتیبانی و آموزش دارند که زمان بیشتری باید صرف کرد و برای اضافه کردن هر امکانی به فروشگاه باید هزینه هایی متحمل شد. در این بین برای صرفه جویی در وقت و هزینه بهتر است از فروشگاه سازهای حرفه ای و اختصاصی استفاده کنید.

پیشنهاد برای شما
guest
0 نظر
Inline Feedbacks
نمایش همه

آنچه در این مقاله می‌خوانید