نکات کلیدی در طرح بندی سایت چیست؟

طرح بندی سایت
در این مقاله هر آنچه که شما در طرح بندی سایت برای با کیفیت تر شدن کارتان نیاز دارید اشاره شده.

مشخص کردن هدف خود در طرح بندی سایت

قبل از شروع هر کاری اول باید بدانید که چه سایتی قرار است به نمایش گذاشته شود و چه چیزی می خواهید طراحی کنید و چه چیزی های مهمی را باید در نظر بگیرید. از نظرات و انتقادات کاربران کمک بگیرید.

 

طرح خود را روی کاغذ پیاده سازی کنید

طراحی یعنی قرار گرفتن هر چیز در جای مناسب خودش و برطرف کردن نیاز کاربران با سهولت و آسانی در همان ابتدا این امر امکان پذیر نیست اول باید طرح چند بار روی کاغذ آورده شود و مشکلات آن مورد بررسی قرار گیرد و سپس پیاده سازی شود.مثلاً اینکه شما چند دکمه منو لازم دارید و هر کدام شامل چه مطالبی باشند و چگونه دسته بندی شوند یا هر چیزی که کاربران لازم دارند بررسی شود.

مرحله بعد چارچوب کلی از طرح

شما باید اول محتوای مورد نظر را بررسی کنید بعد با توجه به حجم و نوع محتوای موجود در سایت برای آن چارچوبی مناسب در نظر بگیرید و سپس  محتوا را در فضای موجود و با شکلی مناسب جای دهید.

شبکه بندی

یکی از مهم ترین کارها در طراحی سایت ریسپانسیو کردن سایت است که اگر بخواهیم طرح بندی سایت در موبایل و تبلت هم خوب نمایش داده شود باید شبکه بندی مناسب در طراحی و طرح بندی سایت داشته باشیم.

انتخاب فونت مناسب

شاید باور نکنید اما فونت ها می توانند نقش بسزایی در زیبایی و طرح بندی سایت داشته باشند هر سایتی متناسب به محیط و موضوع خودش فونت مناسب را پیدا می کنه البته فراموش نکنید همیشه تکراری عمل کردن ایجاد یکنواختی می کنه و بهتره کمی خلاقیت هم به خرج بدید و از فونت های خیلی بزرگ با اشکال خاص نترسید.

رنگ قالب

حالا رسیدیم به جذاب ترین قسمت ماجرا که رنگه باید برای انتخاب رنگ با وسواس و دقت عمل کنید چون باید همخوانی و هماهنگی در بین رنگ ها وجود داشته باشد تا طرح بندی سایت جذاب بشه پیشنهاد می کنم از حالت های پیش فرض استفاده کنید.

بخش بندی

منظورم اینکه باید سعی کنید از تجمع داده ها در یک قسمت خاص جلوگیری کنید باید هر قسمت مخصوص یک موضوع یا یکی از امکانات سایت باشد و همه محتواها در یک بخش نباشند این طوری کاربران ساده تر مطالب را درک می کنند و کارایی آن قسمت را می فهمند.

بازبینی

در کل باید بارها و بارها طرح خود را بازبینی کنید تا اگر چیزی از قلم افتاده یا اگر حتی احساس می کنید چیزی اضافی هست حذف کنید این فقط مربوط به ابتدای کار نمی شه بلکه باید به صورت پیوسته طرح بندی سایت را بازبینی کنیم و بهبود بدیم.

حرکت و جابجایی

باید روی جلوه های ویژه و گرافیکی بیشتر توجه کنید مثلاً با رفتن یا کلیک روی یک آیکون یک رویداد خاصی اتفاق بیفتد.فقط باید متناسب با عنوان ها و دکمه باشد. همه ی این کار ها باعث زیبا تر و جذاب تر شدن طرح بندی سایت میشه.

الگوی ثابت نداشته باشید

همیشه به دنبال خلاقیت و نوآوری باشید و یک راه کسل کننده و یکنواخت را انتخاب نکنید باید از مرز های اصولی خارج شوید تا بتوانید کارها را با کیفیت بیشتر ارائه کنید و بهبود بدید

خلاقیت روی جزئیات

گاهی اوقات توجه و تمرکز روی جزئیات سایت کاربران را ذوق زده می کنه مثل انیمیشن کوتاه،یک انفوگراف و … کاری کنید که با یک ایده جذاب  کاربران مجذوب سایت شما شوند.

تمیز بودن طراحی

سعی کنید تصاویر دارای کیفیت با لا باشند و مرز بین آیتم ها و بخش ها زائده نداشته باشد به طور کلی ظاهر سایت خوب و تمیز باشد تا طرح بندی سایت شما کیفیت بیشتری داشته باشد.

دسته بندی فایل ها

فایل های استفاده شده در طرحراحی خود را حتماٌ دسته بندی کنید این کار به شما کمک می کند در مواقع نیاز به سادگی آنها را بیابید و نظم خاصی به کار شما می دهد.

طرح بندی سایت

اشتراک گذاری کار با کاربران یا مشتری

حتما کار را با مشتریان و یا حتی با کاربران عادی به اشتراک بگذارید از نظرات و پیشنهادات آن ها استفاده کنید. بهتر است کار خود را در شکه ها اجتماعی به اشتراک بگذارید و باز خورد آن را ببینید و نظرات کاربران را جویا شوید چون نهایتاٌ همین کاربران هستند که می خواهند از سایت شما استفاده کنند و نظر و نیاز آنها باعث بهبود طرح بندی سایت شماست.

اشتراک کذاری کارتان با توسعه دهندگا ن وب

سعی کنید که آن ها را از ابتدا در پروژه دخیل کنید و از همان ابتدا نظرات و ایده هایشان را دریافت کنید. به عبارتی شما می توانید از ایده های ذهن تازه و با طراوت آن ها به خوبی استفاده کنید.

ارائه و معرفی خوب

دقت کنید در طرح بندی سایت ممکن است که یک ایده و طراحی خیلی خوب باشد ولی در عمل خوب ارئه و معرفی نشود همه کارها نابود می شوند پس باید بررسی کنید که هنگام معرفی و ارئه چه چیزهایی برای کاربران سخت و پیچیده است و با ساده سازی برای آنها کیفیت طرح بندی را بالا ببریم.

بهبود پیوسته

مدوام به دنبال بهبود کار خود باشید و از انتقادات دیگران به نفع خود استفاده کنید این یعنی شروعی دوباره! اگر حتی کوچک ترین نقص هم در کار برطرف شود کار شما را حرفه ای تر و ایده آل تر می کند.

 مرحله به مرحله اشتراک گذاشتن کار

یعنی اینکه اگر قرار است در طرح بندی سایت از نظرات دیگران بهره ببرید بهتره مرحله به مرحله این کار را انجام بدید چون گاهی اوقات بهترین بخش ها به هر دلیلی حذف می شوند و اصلاً اشتراک گذاری نمی شوند حتی به نظرتان اگر کامل و خوب نباشه همه بخش ها را به اشتراک بگذارید و بازخورد مناسب دریافت کنید.

سخن آخر
طرح بندی سایت در عین سادگی کار زمان بر و دقیقی است که یک نقص در یک قسمت می تونه کل سایت را نابود کنه و هدف و پول شما را از بین ببره اگر شما هم نیاز به مشاوره و یا طراحی داشتید تیم مدیریو با سابقه درخشان می تواند برای این مهم در کنارتان باشد.
پیشنهاد برای شما
guest
0 نظر
Inline Feedbacks
نمایش همه

آنچه در این مقاله می‌خوانید