وبـمَستــِـر نـــــوروزِت مُبـارک 🥳 1.5 میلیون هدیه شروع دوره جامع

ساعت‌
دقیقه
ثانیــه

چگونه حفظ مشتری داشته باشیم ؟

با گذشت زمان حفظ مشتری کاری بسی سخت و پیچیده می شود و تاثیر حاصل از آن مستقیماً بر فروش و رونق کسب و کار اثر می گذارد.

در این مقاله به تعدادی از استراتژی های حفظ مشتری می پردازیم که به شما کمک می کند در کسب و کار خود موفق تر عمل کنید:

1- خدمات خوب برای مشتریان

اولین و بهترین گام برای حفظ مشتری دادن خدمات خوب و عالی برای مشتریان وفراهم کردن رضایت آنها سپس خواهید دید که قدرت تبلیغ یک مشتری راضی چگونه می تواند کار شما را متحول کند. شاید بپرسید چه خدماتی باید داد از جمله خدماتی که می توان ارائه کرد پاسخ سریع به آنها، تحویل به موقع و پایدار یا به عبارت دیگر بدون خطا، احترام به مشتریان همگی موثر هستند.

نکته مهم این است که در این راه باید کارمندان شرکت نیز آموزش ببینند که با احترام با مشتریان برخورد کنند. برای هر چه بهتر شدن این روند می توان برای کارمندان مشوق هایی در نظر گرفت نظیر “کارمندان موردعلاقه مشتری “یا “کارمندان نمونه ماه” تا در حفظ مشتری تلاش و مراقبت های بیشتری داشته باشند.

2- ثابت نگه داشتن کیفیت محصول

برای حفظ مشتری لازم است محصولتان با کیفیت باشد. واقعیت این است که کیفیت اهمیت زیادی برای مشتریان دارد و حتی اگر معیار ارزان بودن را هم در نظر بگیرید ولی کیفیت پایین باشد باز مشتریان زیادی را از دست خواهید داد. پس سعی کنید محصولات خود را به کیفیت استاندارد برسانید و این استاندارد را حفظ کنید.

3- صمیمانه نگه داشتن کسب و کار خود

شاید یک راه دقیقی برای سامان دهی و طراحی یک فروشگاه وجود نداشته باشد اما ساده ترین راه این است که کاری کنید که مشتریان احساس راحت تری داشته باشند و فکر کنند در خانه خودشان هستند از هر سبکی که برای سازمان دهی فروشگاه خود استفاده می کنید (کلاسیک، مدرن، تجملی و …) همیشه باید تمیز و مرتب بودن را فراموش نکنید.

4-نظر سنجی از همه ی مشتریان

نظر سنجی مربوط به میزان رضایت مشتریان شما را در ارائه بهتر خدمات و همچنین نقص ها و شکاف های موجود در شرکت یا فروشگاه آگاه می کند. شما می توانید درک کنید کدام محصول یا خدمات موفق تر و کدام ناموفق تر عمل کرده است و در ارتقا آن تلاش کنید. برای حفظ مشتری شمامی توانید به آنها تخفیف بدهید یا به اعتراض های آنان گوش کنید و از بازخورد های مثبت مشتریان برای جذب هر چه بیشتر مشتریان جدید استفاده کنید.

5- تشکر از مشتری

شاید این یک روش ساده و بدیهی باشد ولی اثر زیادی دارد. راه های زیادی برای این کار وجود دارد. یک یادداشت دست نویس اثر زیادی دارد یک پیام سپاس ایمیلی یا پیامک هم می تواند مفید باشد.مطمئن شوید کارمندان بعد از خرید پیام تشکر و سپاسگزاری را یا به صورت مستقیم یا غیر مستقیم انجام می دهند. در صورت امکان می توانید کوپن تخفیف برای خریدهای بعدی را برای مشتریان در نظر بگیرید.

حفظ مشتری

6- ارائه وای فای رایگان

در دنیای امروزه که بسیاری از افراد از تبلت، لپ تاب یا گوشی های همراه استفاده می کنند و نیاز به اینترنت در حال افزایش است شما برای حفظ مشتری خود می توانید در مکان فیزیکی تان با ارئه رایگان وای فای رضایت و بازگشت مشتریان زیادی را تجربه کنید.

7- شبکه های اجتماعی در حفظ مشتری

ارتباط با مشتریان از طریق شبکه های اجتماعی و جلب نظر و قانع کردن آنها یکی دیگر از روش های حفظ مشتری است.که هم باعث کسب شهرت و محبوبیت کسب و کارتان می شود و هم حفظ مشتری را در بر دارد.

8- داشتن تقویم ارتباطات مکرر با مشتری

با داشتن یک تقویم ارتباطات که شامل مجموعه ای از برنامه هایی از جمله رویدادها، نامه ها، تماس های تلفنی، پیشنهادات خاص و یادآوری لحظات ویژه مثل تولدها و غیره که از طریق کارت ها و پیام های شخصی سازی شده و معمولاً به صورت خودکار ارسال می شوند؛ این برنامه ها می توانند در لحظه خرید شروع شوند و یا پیش ازخرید آغاز شوند و ادامه دار باشد. با این کار به مشتریان یک حس با ارزش بودن را القا می کنید و مشتریان احساس می کنند جزیی از کسب و کارتان هستند بنابراین بارها و بارها نزد شما برمی گردند.

9- درست بودن محصول

فقط افرادی می توانند به صورت دارز مدت و طولانی حفظ مشتری کنند که مسائل اخلاقی را رعایت کنند. باید میان آنچه می گویید و آنچه انجام می دهید و آنچه مشتریان خود تجربه می کنند یک تطابقی وجود داشته باشد. اگر مشتریان آنچه را که از شما انتظار دارند دیده باشند دوباره به سمت شما برمی گردند و از شما قدرانی خواهند کرد. پس سعی کنید با مشتری رو راست و صادق باشید و آنها را ناامید نکنید.

10- برخورد محترمانه کارمندان و شرکت

حقیقت این است که یک سیستم قدرتمند به نام احترام می تواند حال و هوای یک سازمان و کسب و کار آن را متحول کند. در این سیستم همکاران با خوشرویی با یگدیگر صحبت می کنند و به گونه ای با هم رفتار می کنند که از آنها انتظار دارید با مشتریان رفتار کنند. این حالت باعث می شود کارمندان حس رضایت و اهمیت داشته باشند و انگیزه می دهد بهترین خدمات را ارائه کنند در کل به ایجاد روابط صمیمانه تر و گرم تر با مشتریان می شود.

11- آگاه شدن از کسب و کارتان

باید یاد بگیرید چگونه کسب و کار خود را به درستی به بازار معرفی کنید. تحلیل کنید چالش های پیش روی خود چیست و باید بر کدام یک از آنها غلبه کنید و چگونه محصولات قابل عرضه در بازار تولید کنید یا چطور بازاریابی کنید و رقبا را بسنجید.

حفظ مشتری

12- اهمیت و توجه به شهرت آنلاین

در اینترنت حضور داشته باشید و با مشتریان ارتباط داشته باشید تا بازخورد آنها را در مورد کسب و کار خود بدانید این کار هم به شهرت شما کمک می کند و هم به بهبود کسب و کارتان.

13- ارتباط واقعی با مشتریان برقرار کنید

شاید باورتان نشود ولی یک ارتباط واقعی و رفتار خوب می تواند مشتریان را به سوی شما بکشاند. اغلب مشتریان یادشان می ماند چه چیز هایی را دوست دارند حتی اگر کیفیت محصول فروشگاه دیگر خوب باشد باز تمایل دارند از شما بخرند زیرا شما رفتار بهتری برای آنها رقم زده اید.

14-رفتار با فکر و با ملاحضه برای حفظ مشتری

این نکته ساده به نظر می رسد ولی حقیقتی بزرگ را به همراه دارد. بسیاری از کارهای کوچک می تواند انقلابی بزرگ به همراه خود داشته باشد مثل باز کردن در برای مشتری، حمل خریدهای سنگین تا خودرو، توضیح چگونگی عملکرد محصولات و … شاید همگی انرژی اندکی از شما بگیرد ولی تاثیر بزرگی به همراه دارد.

این روش های حفظ مشتری به شما کمک‌تان خواهد کرد که به میزان زیادی مشتریان را نزد خود حفظ کنید. شما با پیاده‌سازی آن‌ها می‌توانید پله پله فروش بیشتر و رضایتمندی مشتریان را تجربه کنید.

پیشنهاد برای شما
guest
0 نظر
Inline Feedbacks
نمایش همه

آنچه در این مقاله می‌خوانید