کسب و کار اینترنتی چیست و از کجا باید شروع کرد؟

آیا تا به حال از خود پرسیده اید کسب‌ و کار اینترنتی چیست و از کجا باید شروع کنید؟

امروزه بیشتر افراد با به وجود آمدن عصر مدرن و اینترنتی به فکر کسب و کار اینترنتی می افتند ولی اطلاعات کافی و اینکه باید از کجا و چگونه شروع کنند ندارند. در این مقاله می خواهیم به تمامی این سوالات پاسخ دهیم و گام های اصلی برای راه اندازی کسب وکار اینترنتی را بیان کنیم.

اگر شما هم به دنبال یک کسب و کار اینترنتی موفق و عالی هستید حتما تا آخر این مقاله با ما همراه باشید.

شاید بپرسید چرا بیشتر افراد به این نوع از کسب و کار توجه بیشتری دارند؟ زیرا افراد با درنظر گرفتن یک وب سایت و چند ساعت وقت در روز می توانند درآمدی چند برابر حقوق کارمندی را داشته باشند. یا تصور کنید که حتی در تفریح و در مسافرت هم می توانند شغل خود را مدیریت کنند و هم کسب درآمد داشته باشند چون وابسته به محیط فیزیکی نیستند.

اما سوال اینجاست برای راه اندازی یک کسب و کار موفق چه گام ها و راهکارهایی وجود دارد؟

برای پاسخ به سوال بالا گام به گام شما را با اصول راه اندازی یک کسب و کار آشنا می کنم.

گام اول: ایده مهم ترین رکن کسب و کار اینترنتی

قبل از هر کار دیگری اول به ایده فکر کنید و سپس در مورد ایده خود دست به تحقیق بزنید. ببینید آیا اصلا بازاری برای محصول و یا ایده شما وجود دارد! یا نه؟ آیا کسی هست که برای محصولات شما یا همان ایده شما پولی پرداخت کند؟ در این راه باید منابع نظر سنجی مناسبی را انتخاب کنید. همچنین بازار و رقیبان خود را نیز تحلیل کنید. این کار شاید وقت گیر باشد ولی بهتر از شکست مطلق بعد تحمل سختی ها است.

 

کسب و کار اینترنتی

 

گام دوم: استراتژی شما

در این گام باید ابتدا به پرسش های زیر پاسخ دهید.

  • قیمت گذاری محصول شما بر چه اساسی است؟
  • رقیبان شما در کسب و کار اینترنتی در چه حد و اندازه ای هستند؟
  • راهکار شما برای جذب مشتریان و حفظ مشتریان چگونه است؟
  • چه راهکارهایی باعث رشد کسب و کار اینترنتی شما می شود؟

شاید باورتان نشود که برخی استارت آپ ها یا کارآفرینان اینترنتی برای راه اندازی کسب و کار اینترنتی خود حتی نمی‌دانند چطور باید استراتژی داشته باشند و پول گزافی را خرج بازاریابی می‌کنند. شما با پاسخ به پرسش های زیر اهدافتان و استراتژی های خود را تعیین کنید و دست آخر طرح کسب و کار اینترنتی خود را با زندگی واقعی مقایسه کنید و بر این اساس چیزهایی به طرح خود اضافه یا کم کنید تا نتایج بهتری بگیرید.

گام سوم: تفاوت شما با بقیه در چیست؟

این سوال مهم را بعد از گام دوم حتما از خود بپرسید که چرا باید از من بخرند؟ تفاوت شما با بقیه رقبایتان در چیست؟ این نتکته را باید در نظر بگیرید شما نمی توانید در قیمت گذاری متفاوت باشید زیرا به احتمال زیاد قرارداد هایی زیر حداقل قیمت شما وجود خواهند داشت.

پس چه چیز دیگری در مورد نشان تجاری ، تجربه ، خدمات و… ممکن است دیگران را جذب کسب‌ و کار اینترنتی شما کند و می تواند آنها را وادار کند که از سایت شما خریداری کنند؟ اگر شما نتوانید در کسب و کار اینترنتی منحصر به فرد باشید حتما شکست را تجربه خواهید کرد و در دریای رقبا غرق می شوید.

 

کسب و کار اینترنتی

گام چهارم: سرمایه و بودجه شماست

اگر بودجه کافی برای عرضه محصول خود نداشته باشید دنیا از محصول شما بی خبر می ماند. شما باید برای خود یک حداکثر بودجه مشخص کنید و آمادگی مقابله با مشکلات در کمین نشسته را داشته باشید. همواره طرح هایی جهت افزایش سرمایه در کار خود داشته باشید تا موفقیت را تجربه کنید.

گام پنجم: انتخاب طرح و برنامه برای تمامی امور

شاید راه اندازی یک کسب و کار اینترنتی کار ساده ای به نظر برسد ولی این طور نیست و نیاز به تلاش و برنامه دقیق منظم دارد. شما باید بعد از همه گام های بالا یک طرح و برنامه برای بازاریابی، خدمات مشتریان، تعطیلات و … تهیه کنید و آمادگی پاسخگویی به مشتریان در هر زماbن حتی تعطیلات را داشته باشید. شما باید مطمئن شوید برنامه کسب و کاری تهیه کرده اید که در مدیریت زمان شخصی و کاری به شما کمک می کند.

این را هم بگویم که این اصول برای شروع کسب و کار اینترنتی لازم هستند. اما برای موفقیت کافی نیستند با این حال نا امید نشوید و از همین امروز طرح و برنامه کسب و کار اینترنتی خود را بریزید و واقع بین باشید.

آیا راهی برای سنجش موفقیت در کسب و کار اینترنتی وجود دارد؟

باید گفت بله! در واقع هرکسب وکار اینترنتی برای اینکه بتواند به موفقیت برسد باید تلاش کند تا به مرور زمان این شاخص‌ها را افزایش داده تا به هدف نهایی برسد. مسلماً دنیای کسب و کار اینترنتی هم از این قانون مستثنی نیست.

برای اندازه‌گیری موفقیت کسب و کار اینترنتی و بهینه سازی سایت یا هر نوع فعالیت بازاریابی یا فروش اینترنتی، شاخص‌هایی وجود دارد که هر کدام معنایی خاص دارند.

در الکترونیک به این نوع شاخصها KPI  یا شاخص عملکردی میگویند. تعداد KPIها بسیار زیاد بوده و بسته به نوع فعالیت هر کسب و کار اینترنتی، از تعدادی از آنها استفاده میکنند.

مهم ترین آنها را در این مقاله اشاره می کنم.

کسب و کار اینترنتی

 

۱- شاخص تعامل در سایت

این شاخص نشان دهنده میزان اثربخش بودن سایت شما در جذب مشتری های بالقوه است.

۲- شاخص تعداد بازدید در سایت

این شاخص نشان دهنده  این است که سایت شما در هر بازه زمانی (روز ، هفته، ماه) چه میزان بازدید داشته است. درواقع هر چه این عدد بیشتر باشد وضعیت سایت ما نیز بهتر است اما در بعضی موارد ممکن است ترافیک اشتباه وارد سایت ما شوند. یعنی افرادی وارد سایت شما شوند که در بازار هدف شما قرار ندارند و طبیعتا خریدی هم از شما نخواهند کرد.

۳- شاخص خالص بازدیدها در کسب و کار اینترنتی

در شاخص قبلی اگر یک کاربر در چند روز متفاوت، پیاپی به سایت شما سر بزند، هر بار جزو بازدید ها به حساب می آید. اما در این شاخص هر شخص فقط یک بار به حساب می آید. یعنی اگر شخصی برای بار اول وارد سایت شما شود، جزو خالص بازدید به حساب می آید اما در دفعات بعدی اگر به سایت سر بزند، دیگر خالص بازدید تغییری نخواهد کرد.

۴- شاخص نرخ بازگشت

این مقدار درصد افرادی را نشان میدهد که نسبت به کل افرادی که سایت را مشاهده کردند، بیش از یک بار وارد سایت شما شدند. بنابراین هر چه این مقدار بیشتر باشد یعنی رضایت کاربرانی که از سایت شما بازدید میکنند زیادتره و این نشانه ی خوبی ست! چراکه بازدیدکننده بیشتر یعنی افزایش ترافیک و فروش بیشتر در کسب و کار اینترنتی.

۵- شاخص متوسط زمان بازدید

این شاخص به شما نشان میدهد به طور متوسط هر کاربر چه مدت زمانی در سایت شما به گردش میپردازد؛ این شاخص یکی از نرخ های مهمی است که بیانگر میزان موفقیت کسب و کار اینترنتی شما را در نگهداری کاربران در سایت نشان می دهد. هر چه این عدد بیشتر باشد، بدیم معنی است که مطالب و محتوای سایت شما برای مشتریان مفید و جذاب بوده است.

یکی از نکات مهم که مالک هر کسب و کار اینترنتی باید بداند این است که ترافیک وارد شده به سایتش از چه بخش هایی وارد می‌شود. به عبارت دیگر کدام سایت ها یا منابع اینترنتی، کابران را به سایت شما هدایت میکند.

 

 

کسب و کار اینترنتی

روش های متعددی هستند که کابران را به سمت سایت شما ترغیب می کنند اما مهم ترین آنها عبارتند از:

  •  به‌صورت مستقیم وارد سایت شوند. که به اصطلاح می گویند (دایرکت ترافیک)
  • از طریق لینک سایت‌های دیگر  به سایت هدایت می‌شوند که اصطلاحاً (ریفیرال ترافیک) می گویند.
  • از طریق موتورهای جستجو مثل گوگل به سایت راه پیدا می‌کنند که به آن (اورگانیک ترافیک) گفته می شود.
  • نوع دیگری نیز وجود دارد که در آن کاربران در نتیجه تبلیغات شما در سایت های دیگر وارد سایت میشوند که این نوع تبلیغات هدفمند بوده و معمولا کاربر را به صفحه خاصی از سایت ترغیب می‌کند.

برای اینکه بدانید کاربران شما از کدام یک از این چهار کانال ذکر شده وارد سایت شما می شوند بسیار مهم است اما مهمتر از داشتن ترافیک بالا، پیدا کردن کاربرانی است که بازار هدف شما را جهت خرید محصول یا خدمات انتخاب می کنند و یا از سایت شما بیشترین بازدید را بعمل می‌آورند.

پس باید به این نکته توجه کنید کاربری که وارد سایت شما می‌شود تنها با دیدن یک صفحه به خواسته خود نمی‌رسد و ممکن است بلافاصله سایت شما را ترک کنند. چنین ترافیکی اصلا به درد کسب و کار شما نمی‌خورد. شما کاربرانی نیاز دارید که در سایت شما باقی بمانند و ازمحصولات و خدمات شما خرید کنند و این یعنی همان هدف خاصی که شما برنامه‌ریزی کرده اید.

پیشنهاد برای شما
guest
0 نظر
Inline Feedbacks
نمایش همه

آنچه در این مقاله می‌خوانید