اشتباهات رایج در طراحی سایت و فروشگاه اینترنتی

اشتباهات رایج در طراحی سایت

اشتباهات رایج در طراحی سایت : افراد عادی یا کارافرینان اغلب برای افزایش درآمد خود و وارد شدن به دنیای کسب و کار اینترنتی، اقدام به طراحی سایت یا طراحی فروشگاه اینترنتی میکنند. اگر یک سایت یا فروشگاه اینترنتی به درستی طراحی شود و مدیریت آن نیز به خوبی انجام شود بعد از گذشت مدت زمان کوتاهی به درآمد خواهد رسید و این درآمد با گذشت زمان افزایش پیدا میکند.

اما در این بین هستند افرادی که با نداشتن دانش و اطلاعات کافی چه در امر طراحی سایت و چه مدیریت آن، هزینه های کلانی بابت ساخت سایت پرداخت میکنند و درآخر با شکست روبرو میشوند. در این مقاله باهم مهم ترین اشتباهات رایج در طراحی سایت و فروشگاه آنلاین را مرور میکنیم.

این اشتباهات در دو بخش طراحی سایت و مدیریت سایت دسته بندی شده اند. در این مقاله بیشتر به اشتباهات مشکل ساز برای سئو (بهینه سازی برای گوگل) سایت و تجربه کاربری سایت (ux) پرداخته شده است.

اشتباهات رایج در طراحی سایت و فروشگاه:

کد نویسی و ساختار بندی سایت تأثیر بسیار زیادی بر سئو سایت یا سئو فروشگاه اینترنتی دارد. این کد نویسی اشتباه فقط مربوط به طراحان سایت نیست و حتی استفاده از cms هایی چون wordpress هم نمیتواند صحیح بودن کدنویسی سایت شما را تضمین کند. پس برای داشتن یک سایت بهتر موارد زیر را مطالعه کنید:

اشتباهات رایج در طراحی سایت و فروشگاه با کدهای سنگین در ساختار

کد نویسی سنگین

کد نویسی سنگین سایت میتواند با کاهش سرعت سایت شما، بزرگترین ضربه را به سئو سایت شما وارد کند. در سئو سایت اولین عاملی که توسط گوگل سنجیده میشود، سرعت سایت است. سرعت پایین یک سایت به شدت میتواند باعث نا رضایتی کاربر از سایت بشود و همین موضوع باعث حساسیت زیاد گوگل روی این مسئله است.

نوشتن کد های css در صفحات سایت (inline css)، استفاده بیش از حد تصاویر گرافیکی، استفاده از کد های ajax و java و … باعث سنگین شدن سایت و در نتیجه کاهش سرعت آن است.
برای آنالیز سرعت سایت خود میتوانید آدرس سایت را در سایت gtmetrix قرار دهید. این ابزار آنلاین اطلاعات خوبی در زمینه کدهای سایت ، سایز عکس ها، زمان لود و سایز کل سایت به شما میدهد تا بتوانید به بهینه سازی قالب و سایت خود بپردازید.

ایجاد زیر منو های زیاد در منو سایت

منو از دو جهت در یک سایت اهمیت دارد. یکی تجربه کاربری و دیگری تأثیر بر سئو.
لینک هایی که در منو سایت قرار میگیرند بیشترین امتیاز سئو را از کل دامنه سایت دریافت میکنند. با زیاد شدن این لینک ها، امتیاز کلی سئو سایت بین تمامی این لینک ها تقسیم میشود و در نهایت باعث میشود که هیچ کدام از این لینک ها امتیاز لازم را دریافت نکنند. پس تا حد ممکن، لینک های کمتر و با اهمیت بیشتر باید در منو قرار بگیرند.

از طرفی منو سایت یک بخش برای دسترسی آسان تر به قسمت های مهم سایت برای کاربر است. با زیاد کردن لینک های داخل منو باعث دور شدن کاربر از هدف اصلی سایت شما که میتواند فروشگاه یا قسمت مقالات باشد میشوید.

استفاده از قالب های آماده کرک شده

چه در وردپرس و چه در طراحی سایت اختصاصی، متأسفانه بعضی از طراحان به جای نوشتن قالب یا خرید قانونی آن، از قالب های آماده کرک شده استفاده میکنند. این قالب های کرک شده ممکن است که داخل خود دارای لینک های خارجی باشند که باعث کاهش قدرت سئو سایت شما میشود.

همینطور بعضی از هکر ها با ایجاد حفره های امنیتی در قالب ها، آن را در فضای وب پخش میکنند تا پس از بارگذاری روی یک سایت به راحتی بتوانند به آن سایت دسترسی داشته باشند. تا حدامکان بر روی انتخاب قالب خود وسواس به خرج دهید و مطمئن شوید که قالب از مارکت های قانونی فروش قالب مثل “تم فارست” یا “میهن وردپرس” خریداری شده باشد.

ترجمه اشتباه قالب

یکی دیگر از اشتباهات رایج در طراحی سایت، ترجمه اشتباه قالب است. قالب های بسیار زیادی در سطح وب وجود دارند که زبان آنها غیر از زبان فارسی است. طراحان سایت گاها با استفاده از این قالب ها اقدام به طراحی سایت میکنند اما ممکن است در ترجمه قالب یا راستچین کردن آن به مشکل بخورند. این موضوع را زمانی متوجه میشوید که سایت شما پس از ایجاد تغییرات جزیی در ظاهر آن دچار مشکلات ظاهری و ناهماهنگی میشود.

بی اهمیتی به سئو تکنیکال

عدم توجه به استاندار های طراحی قالب میتواند لطمه زیادی به سئو سایت شما بزند. گوگل برای ایندکس (فهرست بندی) بهتر سایت شما، استاندار هایی را وضع کرده که بی توجهی به آنها باعث کاهش سئو سایت شما میشود. قسمتی از این استاندار ها مربوط به نوشتن کدهای HTML5 است. درمورد سئو تکنیکال به طور مفصل در مقالات آموزش سئو تکنیکال صحبت کردیم.

بی توجهی به UX

سایت شما در نهایت قرار است به دید کاربر برسد. حتی اگر شما تمامی موارد سئو سایت را در طراحی سایت رعایت کنید اما سایتتان دارای ux یا همان تجربه کاربری خوبی نباشد، در نهایت باعث شکست شما میشود.
شما باید به این موضوع توجه کنید که هر کاربر پس از وارد شدن به سایت علاوه بر اینکه باید با یک سایت زیبا روبرو شود، باید بتواند به راحت ترین شکل ممکن قسمت مورد نیاز خود را پیدا کرده و به هدف خود برسد.

به طور مثال کاربر باید پس از وارد شدن به سایت شما به راحتی به فروشگاه دسترسی داشته باشد و همینطور فرآیند خرید از سایت شما نیز برای او راحت باشد.

اشتباهات رایج در مدیریت سایت و فروشگاه اینترنتی

پس از پرداختن به اشتباهات رایج در طراحی سایت و طراحی اپلیکیشن فروشگاهی، نوبت به مدیریت آن میرسد. شما باید بتوانید به بهترین نحو ممکن سایت را مدیریت کنید، باعث جذب مخاطب به سایت شوید، در مخاطب خود اعتماد ایجاد کنید، مخاطب را به خریدار و خریدار را به مشتری تبدیل کنید و همیشه در حال بهبود فرآیند های عضو گیری و … در سایت خود باشید.
در پایین اشتباهات رایج در مدیریت سایت که باعث جلوگیری از موارد گفته شده در بالا میشود را عنوان کرده ایم و درباره آنها توضیح میدهیم:

اشتباهات رایج در طراحی سایت و طراحی فروشگاه اینترنتی

استفاده نادرست از هشتگ یا برچسب ها

هشتگ ها یکی از نعمت های موجود در سایت هستند. هشتگ ها علاوه بر اینکه میتوانند به سئو سایت ما کمک زیادی بکنند، میتوانند باعث بهبود تجربه کاربری در سایت ما بشوند.
بهترین استفاده از هشتگ ها، استفاده از آنها در کلمات کلیدی مهم و به تعداد کم است.

به طور مثال در سایت مدیریو، ما برای آموزش های حوزه دیجیتال مارکتینگ خود اقدام به ساخت هشتگ های مفید با تعداد کم اما روی مهم ترین کلمات هدف خود کرده ایم. برخی از هشتگ های ما عبارت اند از:
آموزش سئو داخلی، آموزش سئو خارجی، آموزش بازاریابی شبکه های اجتماعی و…

برای جلوگیری از مدیریت اشتباه سایت، از ایجاد هشتگ های زیاد و بی هدف بپرهیزید.

عدم بهینه سازی صفحات درباره ما و تماس با ما

اگر شما یک سایت فروشگاهی داشته باشید، میتوانید در ابزار گوگل آنالیتیکز خود مشاهده کنید که تعداد قابل ملاحظه ای از کاربران سایت شما به صفحات تماس باما و درباره ما در سایتتان رجوع میکند. این صفحات یکی از تأثیرگذار ترین قسمت ها برای ایجاد اعتماد در مشتریان است. در صفحه درباره توضیحات کاملی از خود  سایت و شرکت خود بدهید و اهداف خود را تعیین کنید.

در صفحه تماس با ما آدرس دقیق محل کسب و کار خود را ارئه دهید، حتما یک شماره ثابت برای ارتباط با خودتان در صفحه قرار دهید. دوری از این نکات باعث کاهش اعتماد مخاطب به شما میشود.

عدم ثبت سایت یا فروشگاه اینترنتی در نقشه گوگل

حتما آدرس خود را در نقشه گوگل ثبت کنید و آن را در صفحه تماس با ما یا درباره ما قرار دهید. این کار علاوه بر افزایش UX، باعث ایجاد اعتماد کاربر به شما میشود. مورد دیگر در بحث ثبت در نقشه گوگل، این است که این مورد به شما در سئو محلی (Local SEO) کمک میکند و باعث میشود تا در استان خود بهتر شناسایی شوید.

بی توجهی به کامنت مارکتینگ

بازاریابی دیدگاه یا کامنت مارکتینگ در سایت، یک مقوله بسیار گسترده است. قبلا در مقاله آموزش کامنت مارکتینگ به این موضوع پرداختیم که کامنت مارکتینگ یکی از مهم ترین روش های بازاریابی است که علاوه بر ایجاد اعتماد، باعث ایجاد برندینگ، افزایش رتبه سئو، افزایش مخاطبان و در نهایت افزایش فروش محصولات یا خدمات شما میشود.

یک مدیر سایت باید به خوبی بتواند با کاربران سایت خود تعامل برقرار کند و جوابگوی سؤالات و پیشنهادات آنها باشد. هرچه نظرات سایت شما بیشتر باشد، رتبه سئو سایت شما نیز افزایش پیدا میکند. البته پیش نیاز اجرای کامنت مارکتینگ، تولید محتوا به صورت اصولی است.

عدم قرار دادن CTA در سایت

هر مقاله و صفحه ای که شما در سایت خود دارید، برای ساخته شدن هزینه هایی داشته است. چه هزینه مالی، چه زمانی و…
اینکه کاربر مقاله شما را مطالعه کند اما از او هیچ درخواستی نکنید، مانند هدر دادن تمامی هزینه هایی است که برای نوشتن و ساخت این صفحات کرده اید.

CTA یا کال تواکشن، به معنای درخواست از کاربر برای انجام یک عمل است. شما باید در هر صفحه و مقاله خود یک CTA داشته باشید. این CTA میتواند یک درخواست برای دریافت ایمیل، درخواست خرید محصول و یا درخواست برای تماس با شما باشد. هر CTA خود دارای یک هدفی است که اغلب در انتها باعث افزایش درآمد میشود.

سخن آخر

شرکت طراحی سایت مدیریو، با توجه به سابقه چندین ساله در امر طراحی سایت و فروشگاه اینترنتی، در بحث کدنویسی سایت تمامی این موارد را رعایت میکند و برای جلوگیری از مشکلاتی که ممکن است در مدیریت سایت ایجاد شود، به مدیران سایت ها مشاوره رایگان ارائه میدهد.

در صورتی که هرگونه سؤال در زمینه اشتباهات رایج در طراحی سایت و فروشگاه اینترنتی، در قسمت نظرات سؤال خود را با متخصصان مدیریو به اشتراک بگذارید.

پیشنهاد برای شما
guest
0 نظر
Inline Feedbacks
نمایش همه

آنچه در این مقاله می‌خوانید