الگوریتم مرغ مگس خوار چیست؟ (Hummingbird)

الگوریتم مرغ مگس خوار

الگوریتم مرغ مگس خوار چیست؟ مرغ مگس خوار یا هومینگ بیرد یکی از الگوریتم های مهم گوگل است. اصولا گوگل درمورد الگوریتم های خود اطلاعی ارائه نمیدهد و اغلب اطلاعات در مورد الگوریتم های گوگل، توسط خود کاربران و سئو کاران و با تحلیل رفتار های جدید گوگل در نتایج به دست می آید. اطلاعاتی که در این مقاله و مقالات دیگر درمورد الگوریتم مرغ مگس خوار میخوانید نیز به همین صورت گرد آوری شده است.

در این مقاله به توضیح عملکرد الگوریتم مرغ مگس خوار میپردازیم:

الگوریتم مرغ مگس خوار (Hummingbird) چکار میکند؟

دلیل نام گذاری این الگوریتم به نام این پرنده، وجود دو قابلیت مهم در مرغ مگس خوار است، سرعت زیاد و دقت بالا.
وظیفه مرغ مگس خوار بر خلاف الگوریتم پاندا و الگوریتم پنگوئن، جریمه سایت های متخلف و پنالتی آن ها نیست.

یکی از وظایف این الگوریتم، پیدا کردن نتیجه بهتر برای جستجوی کاربران در پایین ترین زمان با استفاده از مفهوم است.

در گذشته وبمستران برای نشان دادن کیفیت مقالات و صفحات خود، کلمه کلیدی را بارها در آن به کار میبردند و مقاله خود را سریعا به صفحه اول میبردند.

اما گوگل برای مقابله با این موضوع و به وجود آمدن صفحات بی ارزش، الگوریتم مرغ مگس خوار را در سال 2013 معرفی کرد که به جای تمرکز بر وجود کلمه کلیدی، بر روی کلمات مترادف و هم خانواده تمرکز میکند.

مصداق بارز این موضوع را میتوانید در جستجوی دو کلمه “هدیه” و “کادو” ببینید که در هر دو صورت با یک صفحه و نتایج مشابه روبرو میشوید. برای اینکه بهتر متوجه این موضوع شوید یک مثال دیگر برای شما بیان میکنیم: زمانی که شما عبارت فست فود آرکا را در گوگل جستجو کنید، با سایت رستوران آرکا روبر میشوید که این موضوع نشان دهنده هوش بالای مرغ مگس خوار است که به کمک Semantic Search یا جستجوی معنایی قابل استفاده شده است.

کارکرد مرغ مگس خوار بسیار به الگوریتم رنک برین نزدیک است. تا جایی که بسیاری از سئو کاران این دو الگوریتم را در اصل یک الگوریتم میدانند.

البته کاربرد مرغ مگس خوار صرفا همین یک کاربرد را ندارد. از دیگر کاربرد های مرغ مگس گراف دانش است:

گراف دانش چیست؟

احتمالا بار ها برای شما پیش آمده است که بعد از جستجوی یک متن یا عبارت، با اطلاعاتی در صفحه نتایج گوگل روبرو شوید که شما را از مراجعه به یک سایت برای دریافت اطلاعات معاف میکند.

به طور مثال زمانی که عبارت “سن رضا عطاران” را جستجو کنید، در سمت راست یا چپ صفحه نتایج گوگل با اطلاعاتی در مورد سن، خانواده، بیوگرافی و… این بازیگر روبرو میشوید. این متون که اغلب از سایت های معروفی مثل ویکی پدیا یا IMDB دریافت میشوند، گراف دانش نام دارند که به کمک الگوریتم Hummingbird در گوگل نشان داده میشود.

این اطلاعات گاها از چند صفحه مختلف جمع آوری میشوند که نشان میدهد گوگل به خوبی وجود اطلاعات همسان در صفحات مختلف را متوجه میشود.

(علاوه بر دو موضوع گفته شده در بالا، طبق نظر برخی از سئو کاران، الگوریتم مرغ مگس خوار، نیم نگاهی نیز به ریسپانسیو بودن سایت دارد)

داینامیک کردن صفحات جستجو

یکی دیگر از تغییراتی که این الگوریتم در نتایج جستجوی گوگل ایجاد کرده است، داینامیک کردن صفحات جستجو است. شاید کمتر به این موضوع دقت کرده باشید که، گاها متن عناوین و توضیحات یک صفحه، در نتایج جستجوی گوگل تغییر پیدا میکند.

به طور مثال ممکن است زمانی که شما کلمه سئو چیست را در گوگل جستجو کنید، توضیحات صفحه مربوطه در مدیریو که در صفحه اول گوگل قرار دارد، متفاوت با زمانی باشد که شما کلمه آموزش سئو را جستجو کنید.

در این حالت شما در هر دو دفعه یک صفحه از سایت مدیریو را در نتایج مشاهده میکنید اما گوگل هر بار سعی میکند قسمتی از توضیحات یا حتی عنوان را نسبت به نیاز شما تغییر دهد و در اصل این بار به کمک سایت ها می آید.

چطور سایت خود را برای الگوریتم مرغ مگس خوار سئو کنیم؟

برای سئو کردن سایت خود جهت الگوریتم مرغ مگس خوار باید چند تغییر جزیی در استراتژی مدیریت سایت و تولید محتوای خود انجام دهید. در ادامه به این موضوعات میپردازیم:

زبان های نشانه گذاری

زبان های نشانه گذاری یا اسکیما (schema) کد هایی هستند برای فهماندن بهتر اطلاعات سایت به موتور های جستجو.

به طور مثال با استفاده از این کد ها گوگل متوجه میشود که دقیقا در این قسمت از مقاله، درمورد زندگی نامه یک فرد متنی نوشته شده است یا پاراگراف دوم مقاله در مورد موفقیت های وی بوده است.

سپس با استفاده از همین کد های اسکیما، گوگل نسبت به معروفیت سایت شما تصمیم میگیرد که در گراف دانش از اطلاعات سایت شما استفاده کند.

البته کد های اسکیما فواید دیگری نیز برای سایت دارند از جمله فعال سازی سیستم بنج مارک یا امتیاز دهی در سایت که به شدت باعث افزایش مخاطبان سایت میشود.

استفاده از کلمات کلیدی

روش استفاده از کلمات کلیدی در گذشته صرفا تکرار بود. به این صورت که کلمه کلیدی مقاله بین 1 تا 5 درصد نسبت به متن در مقاله تکرار میشد و گوگل هم این موضوع را به مربوط بودن مقاله به کلمه کلیدی ربط میداد. اما در زمان حال و با تغییراتی که مرغ مگس خوار ایجاد کرده ، شرایط فرق کرده است.

برای بهینه سازی مقالات، تأکید روی یک کلمه کلیدی نه تنها باعث افزایش رتبه آن نمیشود، بلکه ممکن است جریمه شما توسط الگوریتم پاندا را نیز در پی داشته باشد. بهترین کار، استفاده از کلمات مترادف، کلمات هم خانواده، و lsi است. به طور مثال زمانی که در حال نوشتن مقاله سئو هستید، به جای اینکه صرفا از کلمه سئو استفاده کنید از کلماتی مانند seo، بهینه سازی سایت، سئو سایت و… نیز استفاده کنید. با استفاده از این کلمات به مرغ مگس خوار میفهمانید که مقاله شما کاملا به کلمه کلیدی اصلی مقاله مربوط است و رتبه صفحه خود را افزایش میدهید.

رفتار کاربر

همانطور که گفته شد، الگوریتم رنک برین و مرغ مگس خوار دارای تشابهات زیادی هستند. برای بهبود سایت خود جهت این الگوریتم باید بر روی رفتار کاربران در سایت خود نیز تمرکز کنید.

عنوان های خود را برای جذب CTR بیشتر بهینه کنید، مقالات را برای کاهش نرخ پرش، جذاب بنویسید و با پیشنهادات مناسب، باعث چرخش بیشتر و افزایش زمان ماندگاری در سایت کاربر در سایت شوید.

ما سعی کردیم مهمترین نکات در خصوص الگوریتم مرغ مگس خوار را در این مقاله بگنجانیم، امیدواریم نکات بیان شده، برای شما مفید واقع شود.

پیشنهاد برای شما
guest
0 نظر
Inline Feedbacks
نمایش همه

آنچه در این مقاله می‌خوانید