چگونگی مراحل ساخت سایت فروشگاهی رایگان از ابتدا تا انتها

چگونگی مراحل ساخت سایت فروشگاهی رایگان

آیا شما هم به دنبال ساخت سایت فروشگاهی رایگان هستید؟ چقدر فکر می کنید راه اندازی فروشگاه اینترنتی مفید و موثر باشد؟ در چه زمینه ای می خواهید کسب و کار خود را آغاز کنید؟در این مقاله می خواهیم مرحله به مرحله چگونگی مراحل ساخت سایت فروشگاهی رایگان را آموزش دهیم. با مدیریو همراه باشید.

اگر شما به دنبال ساخت اپلیکیشن فروشگاهی هستید پیشنهاد می کنم مقاله آموزش ساخت اپلیکیشن اندروید یا ios حرفه ای را از دست ندهید. در این مقاله همه مطالب اپلیکیشن از ابتدا تا انتها بررسی شده است.

شاید شما هم با گلایه های بازاریان و شرایط اقتصادی آشنا باشید. از آنهایی که به دنبال برنامه های درسی بوده اند و حالا وارد کسب و کار شده اند تا آنهایی که از ابتدا در بازار بوده اند و حالا گلایه دارند. چرا؟ علت چیست؟

بر کسی پوشیده نیست که در کشورهای توسعه یافته بیشتر کسب و کارها به صورت آنلاین هستند و در کشورهای در حال توسعه این روند با کمی کندی و انتظار به همین سو در حال حرکت است.

پس شاید درک کرده باشید یکی از علت های گلایه های کسب و کارهای سنتی از کجا می آید.

چندی پیش به دنبال یک وسیله برقی برای خرید می گشتم در بازار های مختلف جستجو کردم اما برندی خوب با قیمت مناسب پیدا نکردم.

هر کدام از مغازه داران با قیمت های بالا و برندهای متفاوت تبلیغ می کردند تا اینکه بالاخره در سایت دیجی کالا توانستنم برخی از برندهای مشابه را پیدا کنم.

اما کار به اینجا ختم نشد و در این سایت توانستم از نظرات و مقایسه های محصولات مشابه هم اطلاعاتی کسب کنم جالب تر اینکه قیمت ها هم مناسب تر بود. خوب حالا می توانستم با خیال آسوده تری خرید کنم و کارم را به نتیجه برسانم!

حالا فهمیدم چرا بازاریان اینقدر از بازار گله دارند و آن را راکد می دانند. البته درست است که شرایط اقتصادی خوب نیست! اما در همین شرایط بد مردم ترجیح می دهند که نیازهای مختلف خود را با روش های ساده تر و کم هزینه تر تامین کنند.

از این روش گرایش به ساخت سایت فروشگاهی در سال های اخیر بیشتر شده است. علت اصلی آن هم مزایای کسب و کارهای اینترنتی است.

ساخت سایت فروشگاهی اینترنت

شاید شروع کار آنلاین ساده تر به نظر آید اما مهم تر از آن ماندن در این کسب و کار است که نیاز به تجریه و تلاش زیاد دارد.

چگونگی مراحل ساخت سایت فروشگاهی رایگان

باید گفت ورود در کسب و کارهای اینترنتی نیاز به تلاش فراوان دارد مقاله 17 مورد از دلایل شکست فروشگاه های اینترنتی می تواند گویای این مطلب باشد.

مهم ترین این مزیت ها فروش بدون محدودیت زمان و مکان و پایین آمدن هزینه هاست البته به شرطی که بیشتر کارها به صورت خودکار انجام گیرند. اما در بین تمام فروشگاه سازهای مختلف مردم به دنبال ساخت سایت فروشگاهی رایگان هستند. اما بهترین فروشگاه ساز اینترنتی باید چه معیاری داشته باشد؟

در واقع برای راه اندازی فروشگاه آنلاین رایگان باید به نکاتی مهم توجه داشته باشید.

  • انتخاب دامنه مناسب
  • انتخاب هاست خوب
  • انتخاب بهترین فروشگاه ساز رایگان متناسب با کسب و کار شما
  • یادگیری کار با فروشگاه سازهای رایگان
  • دریافت مجوزهای قانونی
  • تجزیه و تحلیل کار و سایت خود به صورت مداوم
  • بهبود دادن سایت از نظر تجربه کاربری(ux) و رابط کاربری (ui)
  • استفاده از بازاریابی صحیح آنلاین
  • نظر سنجی

توجه به همه این نکات می تواند شما را زودتر و بهتر در معرض موفقیت قرار دهد و برندتان را شناخته تر کند زیرا بسیاری از افراد در راه اندازی فروشگاه اینترنتی خوب عمل می کنند اما در نگهداری و حفظ فروشگاه اقدامی انجام نمی دهند حتی نمی دانند چکاری باید انجام دهند.

از این رو برای موفقیت در بازار آنلاین توجه به این مسائل از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

1- انتخاب دامنه مناسب

مهم ترین چیزی که برای برند خود در کسب و کارهای سنتی باید انتخاب کنید نام است همین موضوع در ساخت وب سایت نیز صادق است که در اصل نام دامنه می باشد.

اینکه دامنه شما چند حرف داشته باشد؟ چگونه انتخاب شود؟ متناسب با کسب و کار شما باشد یا نه؟ در مقاله 5 نکته مهم در انتخاب دامنه مناسب به صورت کامل اشاره شده است.

2- انتخاب هاست خوب

هاست مهم ترین مساله بعد از دامنه است به بیان ساده تر نشان دهنده مکان فیزیکی شما در اینترنت است. از مهم ترین ویژگی های یک هاست خوب سرعت و پشتیبانی آن می باشد. اگر این دو گزینه نباشند بقیه روند کار شما به سختی پیش خواهند رفت. البته اگر شما دوست دارید اطلاعات جامع تری از هاست داشته باشید مقاله  انتخاب هاست خوب با 14 نکته می تواند نیاز شما را برطرف کند.

3- انتخاب بهترین فروشگاه ساز رایگان متناسب با کسب و کار شما

در فروشگاه سازهای رایگان که عملاً یک سیستم مدیریت محتوا (cms) محسوب می شوند شما می توانید بدون برنامه نویسی یک سایت را بسازید. برخی از این فروشگاه سازهای رایگان عبارتند از: «ووکامرس، جوملا، وردپرس، اپن کارت» .

یکی از نقاط ضعف این فروشگاه سازها اینکه شما نیاز به آموزش دارید و باید از اول تا آخر کارها را خودتان مدیریت کنید از گرفتن نام دانه و هاست گرفته تا یادگیری افزونه ها و کار کردن با قالب ها و …

از این رو شاید به زمان بیشتری نیاز داشته باشید و البته در آینده رایگان و رایگان هم نخواهد بود زیرا شما نیاز دارید سایت خود را بهبهود ببخشید و باید علاوه بر یادگیری برای نصب افزونه ها ی مختلف هزینه پرداخت کنید.

زیاد نگران نشوید آموزش های رایگان در اینترنت می توانند  شما را تا حد زیادی راهنمایی کنند اما باید خودتان به صورت خودآموز این اقدام را انجام بدید و آزمون و خطا داشته باشید تا تجربه کسب کنید.

واقعیت این است که سیستم های مدیریت محتوا هم مزایا و هم معایبی برای استفاده دارند.

  • مهم ترین مزیت آنها رایگان بودن و (open source) بودن آنهاست.
  • در بهینه سازی و سئو خوب عمل می کنند
  • امکان توسعه و اضافه کردن امکانات وجود دارد
  • امکان اضافه کردن افزونه های کاربردی بدون نیاز به برنامه نویسی
  • امکان تغییر قالب های جدید و متفاوت برای زیباتر کردن سایت
  • امکان داشتن زبان فارسی برای کار کردن راحت تر

اما معایب ساخت سایت فروشگاهی رایگان می توان موارد زیر را نام برد.

  • برای تغییر قالب و یا افزدون پلاگین های خاص نیاز به افراد متخصص و صرف هزینه دارید. البته برخی از پلاگین های مهم و پرمصرف به صورت رایگان هم ارائه می شود اما اکثر پلاگین ها پولی هستند و باید علاوه بر خرید کار با آنها را نیز یاد بگیرید.
  • برای اپلیکیشن زیاد مناسب نیستند و عملاً در زمینه اپلیکیشن به صورت قدرتمند نمی توان از آنها استفاده کرد. به عبارت ساده تر با محدودیت هایی روبرو هستند.
  • بیشتر قالب های رایگان به زبان مرجع (انگلیسی) هستند و برای استفاده از آنها نیاز به ترجمه پیدا می کنید.
  • سرعت پایین در این سیستم های مدیریت محتوا به دلیل نصب افزونه
  • امنیت پایین تر نسبت به سایت های ساخته شده با زبان برنامه نویسی

الیته باید گفت در سیستم های مدیریت محتوا این شما هستید که باید نهایت تلاش و دقت خود را برای امنیت سایت تان انجام بدید و کسانی که مبتدی هستند و یا سایت با کیفیت پایین دارند احتمال هک شدنشان بالاتر است.

البته در سیستم های مدیریت محتوا به علت باز بودن متن اگر احتمال هک شدن در این سیستم ها پیدا شود چون یک تیم قوی پشت آنهاست بلافاصله سعی در رفع آن دارند و آنها را بروز رسانی می کنند.

اما این موضوع نباید باعث شود که نسبت به امنیت سایت حساس نباشید و کاری انجاl ندهید. اتفاقاً باید نسبت به سایت های اختصاصی بیشتر امنیت را فراهم کنید.

یک تصور اشتباه در بین مردم جا افتاده که ساخت سایت فروشگاهی رایگان ساده و کم هزینه است. ما هم انکار نمی کنیم! اما همه چیز به اینجا ختم نمی شود.

بسیاری از افراد را می شناسم که سایت فروشگاهی خود را با وردپرس یا ووکامرس راه اندازی کرده اند اما در ادامه کار به مشکل خورده اند زیرا بازاریابی درست اینترنتی نداشته اند. علاوه بر این بر روی رایط کاربری و یا تجریه کاربران دقت لازم را نداشته اند.

 

انواع سایت فروشگاهی رایگان

4- یادگیری کار با فروشگاه سازهای رایگان

بعد از انتخاب یکی از سایت های فروشگاهی رایگان نوبت به این میرسه که برای یادگیری خودتان را آماده کنید.

اگر هنوز تردید دارید که کدام از این فروشگاه ساز ها برای کار شما مناسب هستند پیشنهاد می کنم مقاله بهترین فروشگاه ساز اینترنتی چه معیاری دارد را مطالعه کنید و بعد تصمیم بگیرد که کدام از این فروشگاه سازها برای کسب و کارتان موثر هستند. همچنین آموزش در این زمینه اولین گام برای اقدامات بعدی است.

اینکه شما چگونه قالب خوب نصب کنید و با چه افزونه هایی و چگونه کار کنید نیاز به تمرین و همت خودتان دارد.

5- دریافت مجوزهای قانونی

از سال 88 از طرف وزارت بازرگانی آئین نامه نامه اخذ مجوز فعالیت در محیط مجازی صادر و ابلاغ گردید. در حوزه کسب و کارها اینترنتی به دو دسته مجوز نیاز دارید.

  • مجوزهای عمومی
  • مجوزهای اختصاصی برای هر کسب و کار

در مجوزهای عمومی

فارغ از تخصص و مهارت افراد برای سایت هایی که فعالیت تجاری دارند به عبارت ساده تر در آنها فرآیند فروش و یا خرید کالا اتفاق می افتد لازم است. اما سایت هایی که فقط برای معرفی شرکت هستند نیازی به این نماد ندارند.

برای اطلاعات بیشتر مقاله آموزش دریافت ای نماد می تواند شما را در این زمینه کمک کند.

اما برای مجوزهای اختصاصی کسب و کارهای آنلاین

این مجوزها شامل همان گروه صنفی است که شما در آن زمینه کسب و کار خود را راه اندازی کرده اید و نیاز است که از واحد صنفی مربوطه هم مجوز دریافت کنید به عنوان مثال برای ارائه محصولات مربوط به بهداشت و درمان لازم است از صنف مربوطه مجوز بگیرید.

از دیگر مجوزهای مهم داشتن مجوز از ستاد ساماندهی است. حالا اصلاً چرا باید کسب و کار اینترنتی خودمان را در ستاد ساماندهی ثبت کنیم؟

شما با اهراز هویت خود به ستاد سازماندهی یک لوگو دریافت می کنید که نمایش این لوگو در سایت باعث اعتماد سازی بیشتر برای کاربران می شود.

البته تا این زمان، ثبت مشخصات سایت در این ستاد الزامی است، اما دریافت و نمایش لوگو الزامی نیست.

برای دریافت نشان دائم حتما باید هویت متقاضی این فعالیت احراز شده باشد که این‌ تأییدیه با تطابق کد ملی متقاضی از سامانه ثبت احوال، توسط ستاد ساماندهی صورت می‌گیرد.

همچنین حدود فعالیت سایت مورد تقاضا نباید با اساسنامه شرکت یا حیطه فعالیت متقاضی مغایرت داشته باشد که این برسی مغایرت توسط کارشناسان ستاد انجام خواهد شد.همه سایت ها اعم از تجاری، شرکتی، شخصی و … ملزم به ثیت مشخصات خود در این سامانه هستند.

سامانه ستاد ساماندهی با این نماد متفاوت است.

6- تجزیه و تحلیل سایت

بررسی امکانات و اضافه کردن قابلیت های مفید برای سایت به عنوان مثال مقایسه محصولات با یکدیگر، ایجاد سیستم نظر سنجی، توسعه دادن کالاها، امکان درج محتوا و مقاله، تحلیل رفتار کاربران و چگونگی خریدهای آنان، پیگیری مشکلات پیش آمده در پرداخت و رفع آنها، پشتیبانی قوی از مشتریان و مشکلات آنها و … همگی باید به صورت مداوم انجام شوند تا بتوانید در کسب و کار آنلاین خود موفق شوید.

7- بهبود دادن سایت از نظر تجربه کاربری(ux) و رابط کاربری (ui)

علاوه بر مشکلات پیش آمده در حین کار شما باید ایرادات سایت را از نظر تجربه کاربری و رابط کاربری برطرف کنید. منظور از رابط کاربری ظاهر سایت از نظر گرافیکی، رنگ، روانشناسی و … است و تجربه کاربری یعنی اینکه کاربر به راحتی بتواند با سایت ارتباط برقرار کند به عنوان مثال برای خرید سردرگم نباشد، برای مقایسه محصولات به راحتی تصمیم بگیرد و … که این مساله هم باید به صورت مداوم چک شود و بهبود داده شود.

8- استفاده از بازاریابی صحیح آنلاین

برای درک بهتر این موضوع سایت معروف دیجی کالا را در نظر بگیرید فکر می کنید علت فروش موفق این سایت چه چیزهایی بوده! بله درست حدس زدید ظاهر زیبای سایت، نظرسنجی از خریداران و امکان مقایسه محصولات به همراه نظرات استفاده کنندگان در پایین هر محصول، قیمت مناسب محصولات، دسته بندی مناسب کالاها، دسترسی آسان برای پرداخت و هزارن نکته نهفته دیگر که بر اساس تجربه بدست می آید.

اگر شما قصد راه اندازی یک فروشگاه اینترنتی دارید بهتر است در همین ابتدای کار با قدرت و اطلاعات خوب همه موراد را بررسی کنید و استراتژی های بازاریابی اینترنتی خود را مشخص کنید.

حتی مشاوره با افراد متخصص در همین ابتدای کار  شما را جلوتر از رقبا نگه می دارد.

 

9- نظر سنجی

شاید گفت بهترین روش برای درک بهتر و بهبود دادن سایت همین نظر سنجی است. شما با نظر سنجی دائم از کاربران خود از هر طریق می توانید اشکالات و موانع موجود را کشف کنید و در فروش خود بهتر از قبل وارد عمل شوید.از این رو این موضوع را همیشه در ساخت سایت فروشگاهی خود در نظر بگیرید.

نتیجه گیری

خلاصه مطلب اینکه اگر شما می خواهید برای ساخت سایت فروشگاهی خودتان آستین ها را بالا بزنید باید وقت و زمان بیشتری صرف کنید و صد البته خودتان را به روز نگه دارید تازه این تمام کار شما نیست و باید در زمینه بازاریابی آنلاین ، سبک رفتار مشتریان، فروش رقبا، استراتژی های فروش خود به دقت، قدرتمند و هوشمندانه عمل کنید تا بتوانید کسب و کار اینترنتی خود را رونق ببخشید.

به عبارت ساده باید با انرژی بیشتری در ابتدای کار ظاهر شوید و تا از شکست های احتمالی در آینده در امان باشید.

پیشنهاد ما در ابتدای کار کمک و مشاوره از افراد متخصص و حرفه ای است تا حداقل در زمینه بازاریابی زودتر از رقبا به نتیجه برسید.

پیشنهاد برای شما
guest
0 نظر
Inline Feedbacks
نمایش همه

آنچه در این مقاله می‌خوانید