تکنیک های موثر برای بازاریابی آنلاین و افزایش بازدید سایت

بازاریابی آنلاین

بازاریابی آنلاین و یا اینترنتی چیست؟

به عبارت ساده  یعنی ارتباط برقرار کردن با مشتریان به واسطه ابزارهای اینترنتی است از جمله این ابزارها مانند Keyword-Planner یا گوگل آنالیتیکس می باشد. اما چرا باید از بازاریابی اینترنتی استفاده کنیم؟

به منظور شناخته شدن برند، افزایش مشتریان و پیدا کردن مشتریان جدید از بازاریابی آنلاین استفاده می کنند.

بازاریابی اینترنتی چه سودی دارد؟ در آنلاین مارکتینگ یا بازاریابی آنلاین هزینه ها بسیار کاهش می یابد، داده ها (رفتارکاربران،تعداد ورودی ها، تعداد خروجی ها و …) را بهتر می توان تحلیل کرد و البته قابل اندازه گیری است، تعاملات و ارتباطات بهتر و موثر است. مقاله  18 راهکار طلایی برای بازاریابی فروشگاه اینترنتی می تواند یک راهنمای کامل برای ایتدای راه باشد.

اصول بازاریابی آنلاین یا اینترنتی

  • داشتن سئو (SEO) خوب یا بهینه سازی برای موتورهای جستجو
  • SEM یا داشتن بازاریابی موبورهای جستجو
  • بازاریابی محتوا
  • بازاریابی برای شبکه های اجتماعی
  • ایجاد تبلیغات کلیکی یا PPC
  • ایجاد همکاری در فروش یا (Affiliate Marketing)
  • بازاریابی با ایمیل مارکتینگ

بکارگیری همه این روش ها برای بازاریابی بسیار ضروری است اما حتی اگر استراتژی بازاریابی شما به گونه ای باشد که از تلفیق چند روش، بهره ببرید بی شک بهتر می توانید به اهداف خود دست پیدا کنید.

 

1- داشتن سئو خوب

اما داشتن برخی از این ابزارهای بازاریابی به شدت توصیه می شود و شاید گفت بدون این ابزارها امکان موفقیت وجود ندارد از جمله داشتن سئو مناسب و خوب است. اما سئو چیست؟ به بیان ساده دیده شدن بهتر در نتایج جستجوی (گوگل) است. اگر شما دوست دارید به موفقیت بزرگی در بازاریابی آنلاین دست پیدا کنید بهتر از همین الان به فکر قرار گرفتن در رتبه های بالاتر و اول گوگل باشید و برای بهبود سئو خود تلاش کنید. این کار به فاکتورهای زیادی بستگی دارد. اگر شما ایده راه اندازی یک فروشگاه اینترنتی را دارید آموزش سئو فروشگاه اینترنتی می تواند برایتان یک راهنمای کامل باشد.

تحقیقات اخیر Forrester نشان می دهد که ۷۱ درصد از تجربه های آنلاین از موتورهای جستجو شروع می شوند و مهم ترین و پرکاربردترین موتور جستجو  گوگل است.در اصل گوگل ۷۴ درصد از سهم بازار را به خود اختصاص داده که این نشان می دهد حدود ۸۵ درصد افراد از موتور گوگل استفاده می کنند.

شاید گفت سئو یکی از قدرتمند ترین ابزارهای بازاریابی آنلاین است. اما موتورهای جستجو از الگوریتم های بسیار پیچیده و خاصی برای رتبه بندی صفحات در اینترنت استفاده می کنند.

فاکتورهای زیادی برای بهبود رتبه در موتورهای جستجو وجود دارد اما مهم ترین آنها عبارتند از تولید محتوای یونیک و عالی، بک لینک، نحوه تعامل کاربران با سایت، کلمات کلیدی و کلمات مرتبط با آن، لینک های داخلی، تیترها و توضیحات متا،سرعت سایت (که به انتخاب هاست خوب بستگی دارد) و بار گذاری اطلاعات، استفاده از شبکه های اجتماعی و گرفتن ورودی از آنها می باشد.

جالب است بدانید با قرار گرفتن در رتبه 1 تا 5 نخست گوگل می توانید حداقل 67 درصد کلیک ها را به خود اختصاص دهید.

همین موضوع می تواند اهمیت و نقش سئو را در بازاریابی آنلاین بیان کند. اگر بخواهیم سئو را به صورت کلی بخش بندی کنیم می توان آنرا به دو بخش تقسیم کرد.

  • درون صفحه ای (On-Page Optimization)
  • بیرون صفحه ای (Off-Page Optimization)

در فاکتورهای جدید سئو محتوایی که بتواند نیاز کاربران را به خوبی برآورده کند رتبه و ارزش بیشتری می گیرد به عبارت دیگر بهترین محتوایی که بتواند سوالات کاربران را جواب دهد و یا آنها را در خرید کردن راهنمایی کند رتبه برتر می گیرد.

از این رو بهتر است برای ارائه محتوا نیاز مخاطبان و توجه به خواسته های آنان را در اولویت بیشتر قرار دهید.

 

2-SEM یا داشتن بازاریابی موتورهای جستجو

SEM یا سرویس تبلیغاتی گوگل یکی از روش های موثر در بهبود رتبه است. این سرویس رایگان نیست و باید به ازای هر کلیک پول پرداخت کنید تا وب سایت شما در نتایج جستجوی یک عبارت خاص در رتبه بهتری قرار گیرد که به اصطلاح Google AdWords «سرویس تبلیغاتی گوگل» می گویند.

البته باید در استفاده از این ابزار گوگل با دقت و با محاسبات هزینه درست عمل کنید زیرا حتی گاهی رقیبان با بودجه کمتر به راحتی می توانند در نتایج بهتری قرار گیرند. برای موثر بودن تبلیغات کلیکی باید به صفحه فرود مناسب و انتخاب کلمات کلیدی بسیار توجه کنید.

(CPC) یا هزینه قابل پرداخت برای هر کلیک یکسان نیست و متناسب با رقبا و زمان تغییر پیدا کند. حتی در کلمات کلیدی متفاوت هم هزینه ها متفاوت خواهند بود.

به عبارت ساده تر باید دقیقاً مانند صفحات معمولی در انتخاب نام عنوان و کلمات کلیدی با دقت وارد عمل شوید و کلمات مرتبط را انتخاب کنید.

شاید باور نکنید اما رتبه های اول و دوم در نتاایج جستجو از اقبال بیشتری برخوردار هستند و تا حدود 50 درصد کلیک ها را از آن خود می کنند. از این رو برای ایجاد ترافیک بالا بهتر است در این رتبه ها قرار گیرید تا ورودی سایت شما افزایش یابد.

پیشنهاد می کنیم که اگر شما در ابتدای راه هستید و هنوز در بازاریابی اینترنتی قوی نشده اید از ادوردز استفاده نکنید. زیرا در این راه بودجه شما به سرعت تمام می شود.

این کار برای کسانی مفید خواهد بود که با تعیین هدف های مشخص و بازگشت سرمایه خوب می توانند هزینه ها را جبران کنند همچنین این افراد با ابزارهای گوگل آنالیتیکس و دیگر ابزارهای اندازه گیری می توانند برای بودجه و نرخ هزینه های خود بهتر عمل کنند.

این استراتژی برای همه مناسب نیست و برای کسانی عالی است که بتوانند با برگشت سرمایه هزینه های تبلیغاتی گوگل را پرداخت کنند.

3- بازاریابی محتوا یا  Content Marketing

در بازاریابی محتوا تمرکز بیشتر بر روی تولید محتواست اما نه هر محتوایی! در این روش محتوایی می تواند در بازاریابی موثر باشد که بتواند نیاز کاربران را به بهترین شکل ممکن حل کند و ارزشمند باشد. به بیان بهتر در بازاریابی محتوا افراد با تولید محتوای ارزشمند سعی در افزایش بازدید و قانع کردن مشتری برای خرید دارند. این روش برای ابتدای راه بسیار سودمند است. شما از این طریق با مخاطبان تعامل بیشتر برقرار می کنید و می توانید مشتریان را بیشتر با اهداف کسب و کار خود آشنا کنید از این رو به ایجاد پیوندی قوی و عمیق بین کاربران و خودتان کمک می کنید.

محتوا فقط به ایجاد فایل های متنی نیست بلکه فایل های ویدئویی، کتاب، پی دی اف، اینفوگراف ها، عکس ها و حتی پادکست ها همگی جزء محتوا محسوب می شوند و برای بازاریابی محتوا موثر هستند. جالی است بدانید اهمیت به همه این مدل محتوا ها برای رتبه بندی موتورهای جستجو نیز بسیار موثر خواهد بود و یر روی سئو تاثیر می گذارد.

محتوایی که علاوه بر فایل متنی، عکس و ویدئو یا اینفوگراف هم داشته باشد از نظر سئو جایگاه بهتری کسب می کند.

4- بازاریابی برای شبکه های اجتماعی smm

یکی دیگر از ابزارهای قدرتمند بازاریابی شبکه های اجتماعی یا smm هستند. در این روش به راحتی می توان ارتباط عالی با مشتریان برقرار کرد و آنها را به راحتی با نام برند و محصولات آشنا کرد. این کار به شما کمک می کند تا مشتریان بیشتر به سمت خدمات و محصولات وب سایت هدایت شوند و همچنین رتبه سایت را بهبود می بخشد.

بازاریابی شبکه های اجتماعی برای افزایش بازدید و یا ورودی سایت موثر هستند، همچنین در رتبه بندی وب سایت هم می توانند نقش ایفا کنند.

شما می توانید از طریق به اشتراک گذاری محتوای ارزشمند خود در شبکه های اجتماعی آمار بازدید سایت را افزایش دهید علاوه بر این برای شناخته شدن برند و محصولات یا خدمات خود نیز قدمی برداشته اید.

نکته مهم در بازاریابی شبکه های اجتماعی دقت به نوع محتوا و متناسب با هر شبکه اجتماعی است.

به عنوان مثال شبکه هایی مانند اینستاگرام یا یوتیوب از محتوای فیلم بیشتر بهره می برند و محتوای متنی نقش بسزایی ندارد. همچنین محتوا باید با فضای شبکه های اجتماعی همخوانی داشته باشد و اگر به غیر از این باشد در بازاریابی تاثیری نخواهد گذاشت. به بیان ساده تر برای تولید محتوا در شبکه های اجتماعی به دو نکته توجه کنید

  • اول خود محتوا
  • دوم همخوانی با فضای مورد نظر

برای درک بهتر نکته دون را با ذکر مثال بیان می کنم در شبکه هایی مانند اینستاگرام به راحتی می توانید محتوای شخصی یا شغلی در هر زمینه ای را انتشار دهید. اما در شبکه اجتماعی لینکدن که بیشتر کاربران آن صاحب مشاغل و یا اطلاعات علمی هستند بهتر است محتوایی را منتشر کنید که برای این نوع از کاربران لذت بخش باشد. همچنین نحوه ارائه برای هر شبکه نیز باید متفاوت باشد شاید در لینکدن استفاده از اصطلاحات علمی و اطلاعات ناب بیشتر باعث جذب مخاطب باشد این در حالی است که در شبکه اجتماعی دیگر ممکن ایت با استقبال روبرو نشود.

نکنیک های مهم تولید محتوا در شبکه های اجتماعی نیز مهم است که در مقاله های بعدی به آن می پردازیم. سعی کنید برای موفقیت در بازاریابی شبکه های اجتماعی متناسب با هر شبکه اجتماعی و با رعایت تکنیک های خاص تولید محتوا داشته باشید.

5- بازاریابی آنلاین با ایجاد تبلیغات کلیکی یا ppc

در این روش بازاریابی با تبلیغ در شبکه های اجتماعی و انتخاب مناسب مخاطبان برای اهداف خود در ازای هر کلیک بر روی تبلیغ باید هزینه پرداخت کنید. این روش مشابه روش بازاریابی موتورهای جستجو است با این تفاوت که در شبکه های اجتماعی یا وب سایت ها انجام می شود. شبکه های اجتماعی مانند فیس بوک، توییتر، لینکدن و اینستاگرام از جمله این شبکه ها هستند. این شبکه ها در  ایران کارایی چندانی ندارند زیرا شرایط تحریم این امکان را نمی دهد. اما کاربرد ppc در ایران بیشتر به شکل تبلیغات متنی و یا بنری به دو صورت وجود دارد.

  • قراردادن تبلیغات در وب سایت های پربازده
  • قراردادن تبلیغات در آژانس های تبلیغاتی (اعم از اپلیکیشن یا وب سایت)

راه اول: شاید از نظر زمانی این روش وقت گیر باشد اما از نظر کنترل و نظارت بر روی روند تبلیغات تسلط بیشتری وجود دارد و شما می توانید جریان کمپین تبلیغاتی خود را به راحتی کنترل کنید. (اینکه این تبلیغات در چه زمانی و در چه وب سایت های قرار گیرد و نتیجه چه خواهد بود.)

راه دوم: در این شیوه تبلیغات در وب سایت و اپلیکیشن های زیادی به نمایش گذاشته می شود و احتمال بازدید بالاتر از روش اول است اما از نظر کنترل و نظارت ضعیف تر از روش قبلی است. کنترل اینکه شما در چه ساعتی و در چه وب سایت هایی تبلیغات خود را به نمایش بگذارید دیگر دست خودتان نیست.

فارغ از اینکه شما از چه روشی برای تبلیغات ppc استفاده می کنید مهم ترین نکته ای که باید در نظر بگیرید نتیجه و اندازه گیری موفقیت تان است. این کار با تعیین نرخ کلیک یا CTR ، تعریف UTM برای صفحات فرود، استفاده صحیح از گوگل آنالیتیکس میسر است. شما با کنترل این روند به راحتی می توانید از برآورد هزینه ها و بازگشت سرمایه آمار دقیقی بدست آورید که به شما در ادامه راه برای عملکرد بهتر کمک می کند.

6- ایجاد همکاری در فروش یا (Affiliate Marketing)

شاید واژه Affiliate Marketing را زیاد شنیده اید این شیوه از بازاریابی همانطور که از اسمش معلوم است بر اساس همکاری شکل می گیرد. بیان بهتر شما به افرادی که مشتریان را به خریدار تبدیل کرده و باعث ایجاد سود برایتان می شوند پورسانت می دهید. این کار به این شیوه اتفاق می افتد که یک وی سایت اعلام آمادگی برای همکاری در فروش می کند سپس بقیه وب سایت ها بر اساس توانایی های خود درخواست یک کد یا لینک همکاری از وب سایت مذکور کرده و به ازای هر خریدی که از طریق این لینک و یا کد اتفاق بیفتد برای سایت مربوطه پورسانت در نظر گرفته می شود.

یکی از معروف ترین سایت هایی که در زمینه بازاریابی همکاری در فروش موفق عمل کرده سایت آمازون است. افراد با ثبت نام در Affiliate Marketing  آمازون می توانند لینک مخصوص خود را دریافت کنند و آن را در وب سایت خودشان قرار دهند از این رو هر خریدی از این طریق اتفاق بیفتد باعث ایجاد درآمد هم برای سایت آمازون و هم سایت معرفی کننده خواهد بود.

7- بازاریابی یا ایمیل مارکتینگ

در سال های قبل برای این نوع بازاریابی بازگشت سرمایه چیزی حدود 50 تا 40 درصد بود. همین آمار نشان می دهد در این زمینه هنوز هم ظرفیت هایی برای بازاریابی وجود دارد. یکی از مهم ترین روش هایی که در بازاریابی ایمیل مارکتینگ می تواند موثر باشد شخصی سازی کردن ایمیل ها برای مشتریان است. این کار به منظور تبدیل مشتریان بالقوه به مخاطبان وفادار می باشد. این کار دو فایده دارد اول اینکه شما وفادارانی برای همراهی وب سایت خود پیدا می کنید. دوم اینکه آمار بازدید و ترافیک سایت خود را بالا می برید.

شاید گفت ایمیل مارکتینگ یکی از بهترین ابزارهای برقراری ارتباط با مخاطبان و مشتریان است. این روش ابزار قدرتمندی برای ایجاد لید Lead می باشد.

در سال های قدیم متوسط بازگشت سرمایه برای کمپین های بازاریابی ایمیلی تقریبا 40 تا 50 درصد بود. همین موضوع نشان میده که هنوز فرصت های زیاد استفاده نشده ای در این حوزه وجود. مثلا یکی از نکاتی که میتونه موجب رونق این نوع از بازاریابی اینترنتی بشه شخصی سازی کردن ایمیل ها برای مشتریان است. هدف از انجام بازاریابی ایمیلی تبدیل مشتریان بالقوه به مخاطبان وفاداری است که برای همراهی با شما به وبسایتتون مراجعه میکنن و باعث افزایش ترافیک سایت میشن.

این روش بازاریابی هم روش های خودش را دارد و باید از استراتژی های خاصی در آن استفاده کنید. قبل از هر کار بهتر است پرسونای مشتریان ( «پرسونای مخاطب یا مشتری، تصویری فرضی از مشتری است که بر اساس تحقیقات و داده های واقعی که از مشترینتان دارید تعیین می شود.» ) را مشخص و دسته بندی کنید. سپس بر اساس هر پرسونا، یک ایمیل مناسب بر آن مشتری تهیه کنید. مرحله بعدی که مهم تر است اندازه گیری میزان موفقیت تان می باشد. با تست A/B دائماً این فرآیند را تکرار کنید و به دنبال اصلاح موارد نادرست باشید.

برای درک بهتر پرسونای مشتری بهتر است از الگوهای رفتاری، انگیزه ها و اهداف آنها کمک بگیرید.

البته روش دیگر در بازاریابی ایمیل این است که شما با وب سایت های دیگر همکاری کنید و در زمان هایی که کاربران سایت های دیگر اقدام به ارسال اطلاعاتی نظیر ایمل و … می کنند شما هم خودتان را معرفی کنید و بتوانید یک پل ارتباطی ایجاد کنید. این کار به افزایش ترافیک سایت تان نیز کمک می کند.

نتیجه گیری:

اهداف بازاریابی اینترنتی یا آنلاین در راستای اهداف بازاریابی سنتی است. به بیان دیگر همان ایجاد لید و افزایش فروش است. مهم ترین مزیت بازاریابی آنلاین این است که به راحتی با ابزارهای خاصی می توان آن را اندازه گیری کرد. این ابزارها می توانند موفقیت یا عدم موفقیت یک فرد در بازاریابی آنلاین را نمایش دهند و شما را از صرف هزینه های بی ثمردر امان نگه دارند. شاید گفت مهم ترین چیزی که در انواع بازاریابی اینترنتی مشترک هستند همان بحث محتوا است. محتوا نقش مهمی در تمام شاخه های بازاریابی آنلاین دارد و بی شک مهارت در این زمینه می تواند کمپین های موفق تری برای شما به ارمغان بیاورد.

پیشنهاد برای شما
guest
0 نظر
Inline Feedbacks
نمایش همه

آنچه در این مقاله می‌خوانید