سئو منفی چیست؟ آموزش 7 تکنیک سئو منفی (Negative SEO)

تکنیک های سئو منفی

آموزش سئو منفی:

((توجه))

((تمامی مواردی که در این مقاله آموزش داده میشود صرفا جهت اطلاع رسانی جهت جلوگیری از سوء نیت رقبای شما است و به هیچ عنوان استفاده از این روش ها برای کاهش رتبه رقبا پیشنهاد نمیشود، زمانی که افراد صرف استفاده از روش های سئو منفی میکنند اگر به سئو سایت خود بپردازند مطمئنا دارای بازخورد بهتری برای آنان است))

سئو منفی به دسته ای از فعالیت ها در سئو گفته میشود که بر خلاف روش های دیگر سئو، هدف آنها به صورت مستقیم افزایش رتبه سایت نیست بلکه هدف از انجام آنها کاهش رتبه و یا حذف کامل رقبا از صفحات جستجو است.

در این مقاله به آموزش تکنیک های سئو منفی یا نگاتیو سئو میپردازیم و سعی میشود برای خنثی کردن هر کدام از آنها نیز یک راهکار معرفی شود.

آموزش تکنیک های سئو منفی

به طور کلی هدف از انجام تکنیک های سئو منفی، ثابت کردن این موضوع به گوگل است که یک سایت (سایت رقیب) در حال انجام روش های سئو سیاه و دور زدن قوانین است.

با استفاده از تکنیک های سئو منفی گوگل باور میکند که یک سایت در حال تخطی از قوانین است و در نهایت به جریمه آن سایت میپردازد در حالی که در اصل این موضوع اتفاق نمی افتد، بلکه صرفا این قانون شکنی ها توسط دشمنان سایت مزبور و به نام آن سایت انجام میشود.

هر کدام از این روش ها ممکن است باعث حساسیت یک یا چند الگوریتم گوگل بر روی یک سایت شود.

اگر صاحب سایت به سرعت وارد عمل نشده و این اقدامات را خنثی نکند ممکن است سایت او مورد جریمه قرار بگرید و “پنالتی” شود.

در ادامه 7 تکنیک سئو منفی به همراه روش های خنثی کردن نگاتیو سسو برای هرکدام را به شما آموزش میدهیم.

1_ بازدید فیک

در یکی از آخرین آپدیت های الگوریتمی گوگل (رنک برین)، تمرکز گوگل بر روی رفتار کاربران جهت افزایش و کاهش سایت ها در نتایج بیشتر شد.

در این حالت گوگل در صفحات اول، قسمت اعظمی از رفتار کاربر را تحلیل میکند و نسبت به آن رتبه سایت ها را افزایش و یا کاهش میدهد.

به طور مثال زمانی که کلمه طراحی اپلیکیشن فروشگاهی توسط کاربر جستجو میشود، رفتار او در صفحه SERP یا نتایج تحلیل میشود.

یعنی زمانی که کاربر روی سایت اول کلیک میکند و بلافاصله از آن صفحه خارج میشود، این بدان معناست که صفحه مورد نظر دارای محتوای مناسبی نبوده و در صورتی که این موضوع توسط بقیه کاربران نیز تکرار شود، بانس ریت یا نرخ پرش آن سایت افزایش پیدا کرده و رتبه آن سایت کاهش داده میشود.

سئو کارانی که قصد سئو منفی از این طریق را دارند، با استفاده از ربات های اینترنتی، در طی یک بازده زمانی یکی از کلمات سایت مقصد را جستجو کرده و پس از کلیک بر روی آن سریعا از آن صفحه خارج میشود که این موضوع باعث افزایش بانس ریت و در نهایت کاهش رتبه آن صفحه میشود.

راه کار مقابله با این روش شناسایی کاربرانی (ربات ها) است که به صورت ناگهانی به یک صفحه از سایت وارد شده اند. پس از شناسایی آن ها باید اقدام به بستن دسترسی آنان به صفحه مورد نظر یا سایت کنید.  راهکار دیگر آن نیز مقابله به مثل است. یعنی به جای بستن دسترسی آنان شما نیز به خرید بازدیدی مشغول شوید که به جای خروج سریع از صفحه، زمان زیادی را در سایت به گردش میپردازند و این موضوع باعث کاهش نرخ پرش میشود.

البته به تازگی گوگل با این روش مقابله کرده و در شناختن بازدید های فیک قوی تر شده است. اما بازهم افراد به خرید بازدید های واقعی توسط کاربران میپردزاند که به دست بعضی از سایت ها انجام میشود.

تکنیک های سئو منفی

2_ حملات دیداس Didos

حملات دیداس را میتوان از رایج ترین روش های سئو منفی دانست. در در این روش هدف مستقیما ساختار فنی سایت است. به این صورت که در یک بازده زمانی کوتاه به طور مثال 12 ساعت، تعداد بسیار بالایی از بازدید ها بر روی صفحات مختلف سایت تحمیل میشوند.

تعداد این بازدید ها به حدی بالاست که باعث میشود فشار سنگینی بر روی سرور سایت تحمیل شود. در نهایت سایت از دسترس خارج شده و یا سرعت آن کاهش پیدا میکند که در این حالت با توجه به حساسیت بالای گوگل روی سرعت و در دسترس بودن سایت، در کوتاه ترین زمان ممکن، سایت رتبه های خود را از دست داده و حتی ممکن است تا پنالتی شدن نیز پیش رود (نمونه این مثال سایت آرمانیک بود که پس از گرفتن رتبه در صفحات اول گوگل در کلمه طراحی سایت، 72 ساعت مورد حملات دیداس قرار گرفت و به کل در این کلمه پنالتی شد)

راهکار مقابله با این روش سئو، استفاده از سیستم CDN است که باید در زمان خرید هاست یا پس از آن، آن را روی سایت خود فعال کنید. همینطور راهکار های دیگری چون بستن بازدید های سایت روی این ورودی ها توسط وبمستران مورد استفاده قرار میگیرد.

3_ لینک سازی منفی

اگر حملات دیداس جزو رایج ترین روش های سئو منفی باشد، لینک سازی منفی رایج ترین راه مورد استفاده در سئو منفی است. در آموزش لینک سازی گفته شد که در ساخت لینک برای سایت باید به شدت دقت عمل به خرج دهید تا گوگل متوجه این موضوع نشود، گفته شد یکی از مواردی که باید برای اینگونه لینک سازی رعایت کنید، انجام آرام و غیر ناگهانی این عمل است. علاوه بر آن متعادل نگه داشتن درصد لینک های فالو و نوفالو به یکدیگر از موارد لازم بود.

در این تکنیک سئو منفی، رقیب شما به صورت ناگهانی به ساخت چند صد یا چندین هزار لینک فالو از سایت های بی ارزش و اسپم برای سایت شما میکند. در این زمان الگوریتم پنگوئن گوگل به سایت شما شک میکند . در صورتی که شما سریعا اقدام به انجام راهکار متقابل نکنید به احتمال بسیار زیادی سایت شما به عنوان سایت اسپم شناخته شده و از نتایج حذف (پنالتی) میشوید.

البته این روش بر روی سایت های بزرگ تأثیر چندانی ندارد. به طور مثال حتی تعداد صد هزار لینک اسپم بر روی سایتی چون دیجی کالا که اصالت آن به گوگل ثابت شده بر روی رتبه آن تأثیری ندارد و حتی ممکن است به افزایش ارزش آن نزد گوگل نیز ختم شود.

اما راهکار های مقابله با این تکنیک سئو منفی چیست؟

برای مقابله با لینک سازی منفی دو راهکار وجود دارد. روش اول حذف لینک های ساخته شده توسط رقبا با استفاده از ابزار disawov در گوگل وبمستر تولز است. با استفاده از این روش شما لیست بک لینک های ناخواسته خود را برای گوگل ارسال میکنید و آن را متوجه این موضوع میکنید که این بک لینک ها از طرف رقبا و با هدف کاهش رتبه و ارزش سایت ساخته شده.

روش دوم که نیاز به تجربه دارد، استفاده مثبت از این بک لینک هاست. در این راهکار سئو کار پس از آنالیز لینک های ساخته شده توسط رقیب، با ساخت لینک های دیگر که اغلب نوفالو هستند سعی در طبیعی جلوه دادن این لینک ها میکند و در اصل نه تنها باعث خنثی سازی اثر آن ها میشود، بلکه باعث میشود تا این لینک ها برای سایت او باعث ایجاد ارزش شود.

4_ هک سایت یا هاست

هک سایت میتواند با اهداف مختلفی صورت بگیرد از جمله:

  • اخاذی از صاحب سایت
  • استخراج اطلاعات مخاطبان
  • استخراج اطلاعات پولی سایت
  • نشان دادن قدرت هکر
  • و در نهایت نیز سئو منفی

در هک سایت جهت استفاده برای سئو منفی، هکر میتواند پس از هک سایت شما، به ایجاد صفحات مختلف بپردازد و از آن به سایت خود لینک دهد یا در صفحات اصلی سایت شما تغییراتی ایجاد کند و دقیقا با کلمه کلیدی صفحه شما برای سایت خود لینک بسازد. در روش دیگر نیز میتواند با حذف صفحات مهم سایت شما، باعث ایجاد صفحات 404 در سایت و کاهش رتبه های شما شود.

راهکار مقابله با این روش در ابتدا این است که سایت خود را در گوگل کنسول ثبت کنید. پس از آن اگر سایت شما مورد حملات هکری قرار گیرد سریعا با استفاده از ایمیل این موضوع به شما اطلاع داده میشود. البته بهتر است هر از گاهی نیز به قسمت Security Issues در گوگل کنسول سر بزنید و چک کنید که سایت شما هک نشده باشد.

در هر حال بهترین کار رعایت نکات امنیتی در سایت است که در سایت های وردپرسی میتوانید با استفاده از پلاگین های امنیت این موضوع را تا حد زیادی تضمین کنید.

 

سئو منفی /eb site hacking

 

5_ حذف لینک های سایت

در لینک سازی خارجی این موضوع عنوان شد که حذف بک لینک های سایت شما پس از ساخته شدن و ایندکس شدن، میتواند باعث ضربه به سئو سایت شما شود. برخی از سئو کاران از این موضوع سوء استفاده کرده و با استفاده از ابزار هایی چون ابزار سایت MOZ پس از شناسایی لینک های سایت شما، اقدام به تلاش برای حذف آنها میکنند. به طور مثال با صاحبان سایت هایی که لینک شما در آن قرار دارد صحبت کرده و در ازای پرداخت هزینه و … آنها را حذف میکنند.
البته این روش زمانی که در مقیاس بالا اتفاق بیوفتد میتواند باعث ایجاد ضربه به رتبه سئو سایت شما شود و در غیر اینصورت مشکلی ندارد.

برای جلوگیری از این مشکل در قدم اول باید در سایت هایی برای سایت خود لینک بسازید که دارای اعتبار بالایی هستند و در قدم دوم باید لیست تمامی لینک های خود را داشته باشید و دائما آن ها را آنالیز کنید تا در صورتی که تعدادی از آنها حذف شده برای ساخت دوباره لینک در همان سایت ها اقدام کنید.

6_ کپی محتوا

این روش نه تنها یکی از روش های سئو منفی است که باعث کاهش رتبه شما میشود بلکه بسیاری از سایت ها، از آن برای رشد خود استفاده میکنند. روش کار این سایت ها به این صورت است که با استفاده از ربات های دقیقا پس از اینکه سایت شما اقدام به تولید محتوا و انتشار آن کرد، قبل از آنکه محتوای شما توسط گوگل ایندکس شود، آن را کپی کرده، لینک های درون محتوایی آن را حذف کرده و در سایت خود قرار میدهند که سرعت ایندکس بالاتری نسبت به سایت شما دارد.

با استفاده از این روش، محتوای شما در ابتدا در سایت آنها ایندکس شده و سپس زمانی که ربات های گوگل به سراغ سایت شما می آیند، محتوایی که در سایت شما وجود دارد یک محتوای کپی محسوب شده و در نهایت سر و کار شما با الگوریتم پاندا است.

برای جلوگیری از این سوء استفاده بهتر است به عنوان اولین قدم، محتواهای خود را به صورت منظم در سایت منتشر کنید تا سرعت ایندکس سایتتان افزایش پیدا کند و پس از آن هم به محض انتشار محتوای خود در سایت، آن را در صفحه توییتر خود شِیر (share) کنید. در این صورت ربات های گوگل به سرعت به سراغ سایت شما آمده و محتوای جدیدتان را ایندکس میکنند.

سئو منفی / copy contant

7_ تخریب برند

در آموزش سئو خارجی گفته شد که برندینگ یک بحث بسیار تأثیر گذار بر سئو سایت است. زمانی که نام برند سایت شما در گوگل به دفعات جستجو شود گوگل این موضوع را متوجه میشود که سایت شما یک سایت پر قدرت است که میتواند به خوبی نیاز مخاطب را رفع کند.

بعضی از رقبای شما با استفاده از روش هایی، سعی در لطمه زدن به برند شما میکنند تا علاوه بر کاهش مخاطبان و مشتریان شما، باعث کاهش جستجوی اسم شما در گوگل شوند.

از جمله این روش ها میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ایجاد مقالات مقایسه ای و خراب کردن نام برند شما
  • ایجاد نظرات منفی در map گوگل برای شما
  • ارسال نظرات منفی در سایت و شبکه های اجتماعی
  • انجام فعالیت های خراب کارانه به اسم شما

راه مقابله با این قبیل کار ها در بهترین حالت، افزایش اعتماد به برند توسط خودتان با استفاده از روش هایی چون پاسخ دهی کامل به معترضان در شبکه های اجتماعی، برخورد صحیح با منتقدان، ایجاد مسابقات، خدمات با کیفیت و بازاریابی دهان به دهان است.

کلام آخر:

به عنوان کلام آخر؛ اعمال سئو منفی در 99 درصد اوقات بر روی سایت های صفحه اول گوگل اتفاق می افتد و اگر سایت شما در ابتدای راه اندازی است به هیچ عنوان نیاز نیست که نگران این نوع حملات باشید.

در این مقاله به جواب سؤال سئو منفی چیست پرداختیم و پس از تعریف آن تکنیک های سئو را به شما آموزش دادیم. امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد و به جواب سؤال های خود رسیده باشید. اگر در مورد سئو منفی سؤال، تجربه یا مورد جدیدی داردی آن را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

پیشنهاد برای شما
guest
0 نظر
Inline Feedbacks
نمایش همه

آنچه در این مقاله می‌خوانید