آموزش ساخت فروشگاه اینترنتی با وردپرس از صفر تا صد

ساخت فروشگاه اینترنتی

آیا شما هم به دنبال راه اندازی و ساخت فروشگاه اینترنتی با وردپرس هستید؟ آیا شما هم فکر می کنید ساخت فروشگاه اینترنتی در وردپرس بر روی فروش محصولات تان تاثیر گذار است؟ اصلاً چرا داشتن یک فروشگاه اینترنتی مهم است؟ آیا می خواهید با ساخت و راه اندازی فروشگاه اینترنتی در هر زمان و هر مکانی فروش خود را ادامه دهید؟ آیا می خواهید از بازاریابی های سنتی رهایی پیدا کنید و برای کسب درآمد اینترنتی گام برداید؟

خوب اگر با این ایده ها به فکر راه اندازی فروشگاه اینترنتی هستید راه درستی را انتخاب کرده اید. در این مقاله می خواهیم آموزش ساخت فروشگاه اینترنتی را از ابتدا تا انتها برای شما عزیزان توضیح بدیم با مدیریو همراه باشید.

آیا می دانید بهترین طراحی فروشگاه اینترنتی حرفه ای چه ویژگی هایی دارد؟

مزایای فروشگاه اینترنتی

قبل از هر چیز بهتره در مورد مزایای یک فروشگاه اینترنتی بیشتر بدونید.

  • پایین آمدن هزینه برای ساخت فروشگاه اینترنتی

در سایت های وردپرس یا ووکامرس قطعاً هزینه ها برای ساخت فروشگاه اینترنتی در مقایسه با دیگر فروشگاه ساز ها کمتر خواهد بود.

اما باید به این نکته هم توجه کرد که رایگان و رایگان هم نخواهد بود و معایبی نیز دارد. برای درک بهتر این موضوع پیشنهاد می کنم مقاله بهترین فروشگاه ساز اینترنتی چه معیاری دارد را مطالعه کنید.

  • تنوع در قالب های مختلف ووکامرس

سایت های زیادی هستند که یا به صورت رایگان و یا به صورت پولی قالب های مختلف ووکامرس را ارائه می دهند و شما می توانید به راحتی با انتخاب آنها نیازهای واقعی و جدید خود را رفع کنید.

  • افزونه های زیاد و کاربردی

بسیاری از سایت ها با درنظر گرفتن نیازهای روزانه مدیران سایت افزونه های کاربردی را مورد بررسی قرار داده و آنها را یا به صورت پولی یا به صورت رایگان در اختیار مدیران قرار می دهند نمونه ای از معروف ترین این سایت ها سایت ژاکت است. البته سایت های زیاد دیگری هم هستند که افزونه رایگان و پولی ارائه می دهند.

  • گزارش فروش

شما با استفاده از ووکامرس به راحتی می توانید یک گزارش کامل و دقیق از فروش محصولات داشته باشید حتی می توانید در فواصل زمانی خاص این گزارش را تهیه کنید. علاوه بر این موجودی انبار، ویژگی های محصول و میزان تخفیف و … همگی در ووکامرس قابل اجراست. از این رو شما می توانید اطلاعات را تحلیل کرده و برای بازاریابی آنلاین و افزایش بازدید سایت خود اقدامات بعدی را انجام دهید.

  • فروش به صورت خودکار

در یک فروشگاه آنلاین دیگر شما نیازی به یک مکان فیزیکی ندارید و نیاز به صرف هزینه های اجاره بها وجود ندارد. همچنین مشتریان شما محدود به یک شهر و مکان خاصی نخواهد بود و در فروشگاه اینترنتی می توانید در هر زمان و هر مکانی فروش را تجربه کنید.

  • بازاریابی و تبلیغات با هزینه کمتر و بازدهی بیشتر

در بازاریابی و تبلیغات محصولات می توان از روش های کم هزینه تر مثل سئو و بهینه سازی موتورهای جستجو استفاده کرد.

البته بهتر است این کار با دقت و زمان بندی حساب شده انجام شود. البته روش های دیگر بازاریابی اینترنتی دیگر هم وجود دارد که اغلب هزینه های بیشتری دارند. اما شما با آموزش سئو می توانید به موفقیت های چشمگیری در این زمینه دست پیدا کنید.

یکی از مهم ترین مزیت های بازاریابی آنلاین نسبت به سنتی ردیابی ساده و دقیق عملکردتان است.

  • اعتماد، اعتبار و سادگی در فروشگاه اینترنتی

در یک سایت فروشگاهی نسبت به دیگر پلتفرم ها مثل اینستاگرام و یا تلگرام اعتماد و اعتبار بیشتری وجود دارد.

با مشکلات به وجود آمده برای فیلترهای تلگرام و محدودیت های روزانه برای این نوع فضای مجازی، بیشتر افردی که در این زمینه به کسب و کار می پرداختند ضرر کردند.

فارغ از این موضوع در تلگرام و یا اینستاگرام فروش، دردسرهای خاص خود را دارد. از جمله: معرفی کالا که شاید نیاز به مکاتبه هم داشته باشد که کاری زمان بر خواهد بود. (تصور کنید بخواهید برای پرسش های عده زیادی به صورت روزانه وقت بگذارید که آیا به خرید منجر شود یا نه؟) و بعد از آن مرحله خرید است که برای این مرحله هم چالش های کارت به کارت و یا روش های دیگر زمان بر وجود دارد سپس ارائه فیش واریز از طرف خریدار به شما و تحویل کالاست.

بگذارید مراحل یک سایت فروشگاه اینترنتی را بررسی کنیم. در مرحله اول دیدن و معرفی کالا به همراه نظرات استفاده کنندگان و یا معرفی ویژگی های مختلف محصول به همراه پرسش های متداول برای رفع نیاز سوالات خریداران به عبارت بهتر شما با تهیه لیستی از پرسش های متداول خریداران می توانید برای یکبار پاسخ ها را تهیه کنید و زمان با ارزش خود برای کارهای مهم تر بگذارید.

اگر هم احساس کردید در مدت زمان خاصب نوع پرسش ها متفاوت شده می توانید آنها را به روزرسانی کنید از این رو مشتریان نیازی به ارتباط و مکاتبه با شما نخواهند داشت.

در مرحله بعد در صورت تمایل به خرید به راحتی امکان خرید مستقیم از طریق درگاه های مختلف بانکی امکان پذیر خواهد بود سپس ارسال فوری کالا بدون اتلاف وقت و دردسر به خریدار وجود دارد. همچنین احتمال خرابی یا مسدوی در سایت به اندازه شبکه های مجازی نیست.

حالا به نظر شما کدام بهتر است؟

 

ساخت فروشگاه اینترنتی با وردپرس

با توجه به نوع فعالیت شما در یک فروشگاه آنلاین می توان از دو مدل فروشگاه اینترنتی استفاده کرد.

  • ساخت فروشگاه اینترنتی دانلودی
  • ساخت فروشگاه اینترنتی فیزیکی

به صورت کلی دو نوع فروش در فضای مجازی وجود دارد. سایت هایی که محصولات آموزشی و یا فایل های دانلودی برای فروش دارند و سایت هایی که محصولات فیزیکی ارائه می دهند.

سایت های دانلودی می توانند محصولات خود را به صورت نامحدود در هر شرایطی به فروش برسانند بدون نیاز به ارسال فیزیکی.

سایت های فروشگاه اینترنتی فیزیکی نیاز دارند تا از یک سرویس پست بهره ببرند و در کوتاه ترین زمان محصولات را ارسال کنند. در سطح بالاتر می توانند از تحویل اکسپرس اختصاصی برنداستفاده کنند.

«جالب است بدانید بسیاری از سایت های فروشگاهی دانلودی و مجازی اقدام به فراهم کردن قابلیتی برای ساخت فروشگاه محصولات دانلودی کرده اند که کاربران بتوانند با ثبت نام در این فروشگاه ها، محصولات دانلودی خود را درج کنند و به کسب درآمد برسند.»

مراحل ساخت فروشگاه اینترنتی

ساخت فروشگاه آنلاین مراحلی دارد و باید قدم به قدم هر مرحله انجام شود. در ابتدایی ترین قدم باید یک نام مناسب برای سایت فروشگاهی خود انتخاب کنید. به عبارت بهتر انتخاب نام دامنه است.

1- انتخاب نام دامنه

مهم ترین و اولین گام برای ایجاد یک سایت فروشگاهی وردپرس انتخاب نام دامنه است. زیرا معرف کسب و کار شماست و باید هر فردی به راحتی بتواند آن را پیدا و سرچ کند. از این رو باید دامنه ساده ، قابل فهم و ماندگار در ذهن باشد. اینکه چه نامی برای دامنه مناسب است؟ از چه تعداد حرف تشکیل شود؟ انگلیسی باشد یا فارسی همگی در مقاله 5 نکته مهم برای انتخاب دامنه مناسب به صورت کامل شرح داده شده است.

2- انتخاب هاست خوب

مرحله بعدی انتخاب یک هاست خوب است. شما با خرید هاست هم فضای لازم برای ذخیره سازی اطلاعات را در سایت پیدا می کنید و هم سرعت سایت خود را بالا یا پایین می آورید. بله درسته! بخش مهمی از سرعت سایت به هاست شما بستگی دارد و بر روی رتبه بندی سایت شما هم اثر می گذارد. بنابراین باید در انتخاب هاست خوب دقت و بررسی کافی داشته باشید تا در آینده هم متحمل هزینه های بیشتر نشوید و هم سایت فروشگاهی شما سرعت و کیفیت خوبی داشته باشد.

3- نصب و راه اندازی وردپرس

بعد از انتخاب هاست نوبت به نصب وردپرس می رسد. البته باید توجه داشته باشید که 72 ساعت بعد از هماهنگی و اتصال بین هاست و دامنه باید وردپرس را نصب کرد. شما با خرید هاست احتمالاً با دو نوع منفاوت هاست روبرو هستید.

  • هاست سی پنل
  • هاست دایرکت ادمین

مراحل نصب برای هر کدام از این هاست ها متفاوت خواهد بود اما به صورت کلی مشابه هستند.

4- نصب ووکامرس بر روی سایت فروشگاهی

بعد از نصب هاست برای داشتن یک فروشگاه واقعی لازم است ووکامرس را بر روی سابت خود نصب کنید. بیش از 30 درصد فروشگاه های اینترنتی جهان از ووکامرس استفاده می کنند.

از امکانات این افزونه می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • تسلط به امور حسابداری از جمله ( ارزش افزوده، امکان داشتن پلن های متفاوت پستی، امکان ثبت بازگشت سفارشات مرجوع شده و …)
  • تخفیف به وسیله ارائه کد مثل (کد تخفیف درصدی، کد تخفف ثابت، کد تخفیف برای محصولات ویژه، کد تخفیف برای خریدهایی با سقف قیمت بالاتر از … تومان)
  • امکان محاسبه هزینه پستی بر اساس فاصله و یا وزن محصول به صورت اتوماتیک
  • سازگار با درگاه های پرداخت در ایران و درگاه های پرداخت در خاج از کشور
  • امکان اطلاع رسانی به کاربران در مورد وضعیت خرید آنها مانند (در حال پردازش، ارسال شده و …)
  • گزارش گیری از میزان خریدها و فروش ها در فواصل زمانی مشخص
  • دارای ویژگی امتیاز دهی محصولات و درج نظرات
  • ارسال فاکتور خرید به ایمیل مشتری
  • امکان درج دیدگاه برای مشتریان
  • بومی سازی با زبان فارسی
  • امکان فیلتر کردن برخی محصولات
  • ایجاد درگاه بانکی رایگان
  • درج محصولات به صورت نامحدود
  • امکان ایجاد گالری تصاویر
  • امنیت بالا به علت به روزرسانی های مداوم
  • عدم نیاز به کد نویسی

البته باید گفت که خیلی از امکانات دیگر را با اضافه کردن افزونه های جدید به ووکامرس می توان در سایت فروشگاهی ایجاد کرد. اما ووکامرس معایبی هم دارد که شاید هر کسی نمی گوید.

معایب ووکامرس

شاید تنها عیب ووکامرس عدم سازگاری آن با همه پوسته های ورد پرس باشد. به عبارت بهتر ووکامرس خود افزونه ای است که بر روی وردپرس نصب می شود در نتیجه از قالب های وردپرس استفاده می کند. از این رو ممکن است هر قالب وردپرسی با افزونه ووکامرس سازگار نباشد در این صورت باید قالب دیگری را جایگزین کنید. خوشبختانه امروزه بیش از 90 درصد قالب های اختصاصی وردپرس به گونه ای طراحی شده اند که سازگار با ووکامرس هستند اما در مواردی محدود نیز سازگاری وجود ندارد.

مراحل نصب ووکامرس برای ساخت فروشگاه آنلاین

قبل از اینکه ووکامرس را نصب کنید مطمئن شوید که قالب شما از ووکامرس پشتیبانی می کند. سعی کنید آخرین نسخه ووکامرس را تهیه و نصب کنید. طبق عکس بعد از انتخاب دکمه اجرای راه اندازی سریع در نصب ووکامرس به این صفحه می رسید.

 

مراحل ساخت فروشگاه اینترنتی با ووکامرس

در مرحله اول باید تنظیماتی از قبیل ( آدرس کشور، واحد پول، نوع محصولات و …) را تکمیل کنید. مراحل بعدی شامل 6 مرحله می باشد که به ترتیب بررسی می کنیم.

در مرحله بعدی پرداخت باید مشخص شود مانند تصویر زیر
نصب ووکامرس برای ساخت فروشگاه اینترنتی
اما این تنظیمات مربوط به ایران نیست و بهتر است خاموش بماند پس از نصب کامل ووکامرس باید برای نصب درگاه پرداخت از درگاه های ایرانی استفاده کنیم. در این صورت باید یکی از آنها را خریداری و سپس مرچنت مربوط به آن را از بانک تهیه کنید.

در مرحله بعدی باید تنظیمات مربوط به پست انجام شود. از جمله نرخ پست، واحد وزن و ابعاد و حمل داخل یا خارج از کشور باید مشخص گردد.

 

ساخت فروشگاه آنلاین با ووکامرس

در مرحله بعدی نوبت به اضافات می رسد. در این قسمت شما می توانید ووکامرس را به افزونه جت پک متصل کنید. ( جت پک یک افزونه کاربردی است که می‌تواند برخی امکانات به ووکامرس شما اضافه کند) در حال حاضر این امکان برای ایرانی ها غیر فعال شده است. خوب در اینجا تنظیمات اولیه به پایان رسید. در مرحله بعد باید محصولاتت خود را وارد کنید.

برای درج محصولات خود باید به صورت زیر اقدام کنید.

افزودن محصول

 

درج محصول در ووکامرس برای فروشگاه اینترنتی

بعد از انتخاب افزدون جدید باید نام محصول خود را درج کنید و همچنین تصویر محصول خود را وارد کنید. مطابق شکل زیر.

 

درج محصولات جدید برای فروشگاه اینترنتی

در بخش همگانی می توانید قیمت محصول و قیمت تخفیف خورده (فروش ویژه) را وارد کنید. به بخش فهرست موجودی بروید و تنظیمات زیر را انجام دهید.

  • انتخاب نوع محصول( مجازی، دانلودی) را انتخاب کنید.
  • شناسه محصول برای مدیریت کردن آن
  • وضعیت موجودی در انبار (که آیا در انبار موجود هست یا نه؟)
  • فروش محصول به صورت تکی

بعد از آن می توانید در قسمت حمل و نقل تنظیمات مربوط به حمل و نقل را انجام دهید. از جمله وزن محصول و یا ابعاد آن (طول، عرض، ارتفاع) را وارد کنید. تا اینجا تنظیمات ووکامرس انجام شد.

5- استفاده از درگاه پرداخت اینترنتی

به صورت کلی می توانید دو نوع درگاه پرداخت برای ساخت فروشگاه اینترنتی داشته باشید.

  • درگاه پرداخت اینترنتی مستقیم
  • درگاه پرداخت اینترنتی واسط

در روش اول شما با بستن قرارداد درگاه را مستقیماً از شرکت های پرداخت اینترنتی مثل به پرداخت ملت، سامان کیش و … می گیرید. تنها نکته ای که در این روش وجود دارد این است که شما برای گرفتن درگاه پرداخت مستقیم نیاز به نماد الکترونیک یا همان ای نماد دارید.

روش دوم یا درگاه پرداخت اینترنتی واسط برای سایت هایی که هنوز این مجوز را ندارد بهتر است. در این روش ابتدا باید در سایت موبوطه ثبت نام کنید و مدارک هویتی را ارسال نمایید. پس از تایید هویت می توانید آدرس سایت خود را برای اخذ درگاه ثبت کرده و منتظر تاییدیه بمانید. پس از تاییدیه یک کد api مخصوص دامنه شما داده می شود. که می توانید از این طریق کار خود را آغاز کنید. از محبوب ترین درگاه های پرداخت می توان زرین پال و pay.ir را نام برد. حالا شما می توانید به راحتی محصولات خود را بفروشید و انها را مدیریت کنید.

6- انجام سئو ووکامرس

یکی از روش های تمرکز بر روی فروش، سئو است. با نظارت و برنامه ریزی درست می توانید در زمینه فروش بیشتر نتیجه بهتری کسب کنید. باید کاری کنید که توضیحات محصولات طوری باشد که مشتریان را جذب کند و بر روی آنها حس ترغیب ایجاد کند. همچنین باید تلاش کنید کلمات با سرچ بالاتر را هدف قرار دهید و صفحات محصولاتتان در کلمات کلیدی در رتبه های خوبی از گوگل قرار بگیرند. از این رو برای گرفتن نتیجه بهتر ای نکات را بکار ببندید.

  • سعی کنید محصول را با جزئیات و مشخصات کامل انتشار دهید.
  • برای معرفی محصول از انواع محتواها از جمله ویدئو، اینفوگرافیک و … استفاده کنید
  • به نقد و بررسی دقیق محصولات اهمیت بدهید و حتی مقاله ای در این زمینه طوری تهیه کنید که در انتهای آن دکمه ای برای خرید محصول از فروشگاهتان وجود داشته باشد.
  • نقد و بررسی محصولات از طرف مشتریان را فراهم کنید.
  • برای فروش هر چه بیشتر از بازاریاب ها و مشاوران در این زمینه مشاوره بگیرید تا میزان فروش شما را بررسی کنند و بهترین پیشنهادات را به شما ارائه دهیند.
  • ارائه کدهای متنوع تخفیف در فواصل زمانی خاص
  • ارائه خدمات رایگان مانند تحویل رایگان در شرایط مختلف مانند:( تحویل در شهر خاص، مناسبت خاص، خریدهای بالای n  تومان و یا امتیازهای ویژه )

نتیجه گیری

برای موفقیت در ساخت فروشگاه اینترنتی باید علاوه بر ساخت یک فروشگاه به نکات مهم دیگری هم توجه ویژه داشته باشید. از جمله سئوی ووکامرس، فروش بر اساس استراتژی های خاص، تخفیف های ویژه و خلاصه ریزه کاری هایی که در ظاهر جدی و مهم به نظر نمی آیند ولی شرط بقای کسب و کار شما هستند. پیشنهاد می کنم بعد از راه اندازی کسب و کار خود از افراد با تجربه در این زمینه کمک بگیرید و بر روی فروش حداکثری بیشتر تمرکز کنید.

 

پیشنهاد برای شما
guest
0 نظر
Inline Feedbacks
نمایش همه

آنچه در این مقاله می‌خوانید